פודטק הוא שם חדש לתחום ותיק שהולך ומתפתח, ומשמעו טכנולוגיות בתחום המזון. בכנס שנערך לאחרונה על-ידי חממת הפודטק The Kitchen ועל-ידי חברת אלפא שטראוס לחדשנות במזון, הציגו סטארט-אפים חדשים בתחום התוסס הזה את מרכולתם, ובכירים בתחום פרשו את חזונם.

הטכנולוגיות המלהיבות ביותר בתחום הן כנראה בתחום החלבונים החלופיים לבשר, חלב וביצים. היום אפשר להשתמש בשמרים, להנדס אותם גנטית לבטא חלבוני חלב, להרבות אותם בתוך צלחת פטרי ולקבל חלב נקי לחלוטין מזיהומים ואנטיביוטיקה, שלא עבר מעולם דרך פרה. "טבעי" זה לא, גם לא אורגני, אך חלב כזה פותר גם דילמות אתיות וגם דילמות סביבתיות, שכן הוא מזהם הרבה פחות ודורש השקעה של הרבה פחות אנרגיה מאשר חלב ברפתות.

על-פי אותו עיקרון אפשר לתכנן באמצעות מערכות ביג דאטה ולפתח במעבדה צמחים מיוחדים שמבטאים כמויות גדולות של חלבון, כתחליף לחלבונים מן החי. ומי שבכל זאת רוצה לאכול חלבון טבעי - אבל פחות מזיק לסביבה ובלי להרוג יונקים, יכול לצרוך קרם דה זבוב או סטייק צרצר.

פודטק זה לא רק חלבונים אתיים וסביבתיים. זה גם כלכלות שיתופיות באינטרנט המאפשרות לשכנים לבשל זה לזה, או לבשלנים חובבים ששונאים להתעסק עם קניות, להזמין באופן מקוון בלחיצת כפתור את המרכיבים המדויקים לבישול ארוחה אחת. גם אריזות חדשניות דוחות חיידקים, מזון שניתן להדפיס עליו ציור לבקשתכם, רכיבים מתוקים ומלוחים ללא סוכר ומלח ואפילו מזונות "קוסמטיים" המתוכננים כך שיתרמו ליופי.

אולם, השינוי העיקרי הוא זה המשעמם לכאורה, ומדובר על מניעת בזבוז, שיפור יבול של צמחים ושימוש בעודפים של תהליך אחד כדי ליצור מזון אחר.

המדענים מזהירים כי אם לא נשנה דבר בתעשיית המזון, ונוסיף עוד 2.5 מיליארד איש לעולם עד 2050, יהיו לנו עד אז 3 מיליארד רעבים.