"הוא לא יעשה מהפכות, רעש מיותר או דרמות", "הוא יעשה סדר בבנק", "הוא בא לעבוד, והוא יודע את העבודה", "הוא המועמד הראוי ביותר לתפקיד" - כך אומרים היום גורמים שונים בשוק על היו"ר הבא של בנק הפועלים, עו"ד עודד ערן. עוד אומרים עליו שהוא ידען, משפטן מעולה, נעים הליכות, לא צבעוני ולא "מסתחבק". האם זה מכשיר אותו לעמוד בראש הבנק הגדול במדינה?

אמש (ג'), יומיים לאחר חשיפת "גלובס" שיו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי צפוי לסיים את תפקידו, וכי המועמד המוביל להחליפו הוא עו"ד עודד ערן, הודיע הבנק כי ערן (61) אכן ימונה לתפקיד. ערן, שמונה בתחילת השנה לדירקטור בבנק הפועלים, מכיר היטב את קבוצת אריסון ואת בעלת השליטה בבנק, שרי אריסון. הוא ליווה בעבר את בנק הפועלים בנושאים הנוגעים לתחום שוק ההון, והוא ליווה את שרי אריסון בתהליך ביצור שליטתה בבנק לפני כמה שנים.

עד לאחרונה היה ערן שותף מוביל במשרד גולדפרב, לוי, ערן ושות', שהתמזג לפני כשש שנים עם משרד עורכי הדין זליגמן ושות', והפך למשרד עורכי הדין הגדול בישראל. במקביל למיזוג, הודיע ערן על "הורדת הילוך" במשרד שבו היה שותף יותר משני עשורים. הוא נשאר בתפקיד יועץ מיוחד לפירמה ושימש גם כיועץ לאנשי עסקים שונים במשק. כך, ירדה בשנים האחרונות המעורבות האינטנסיבית שלו בעולם המשפט והוא הקדיש את עצמו ללימודי ספרות. מאחורי הקלעים שימש יועץ של גורמים רבים, בלי להתבלט.

"יש פתרון יהודי לכל בעיה"

ערן מתמחה במשפט מסחרי, עסקי ושוק ההון, והוא בעל תואר שני במשפטים ובספרות מאוניברסיטת תל אביב ותואר ראשון במדעי הרוח מהאוניברסיטה הפתוחה. בשני העשורים האחרונים הוא בנה את שמו כאחד מ"תופרי העסקאות" המובילים במשק, וטבע בחדרי הישיבות את הביטוי "יש פתרון יהודי לכל בעיה". ובכל זאת, בניגוד לקולגות המובילים שלו בתחום, הוא נחבא אל הכלים ובורח מתקשורת כמו מאש. כששואלים את הקולגות שלו "למה?", כולם עונים אותה תשובה: "הוא איש צנוע".

עו"ד אברמי וול, שותף במשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, שישב סביב שולחן המשא ומתן עם ערן בעסקאות רבות מאז שנות ה-90 ועד לאחרונה, מתאר אותו כ"אחד מעורכי הדין הטובים בישראל בתחום התאגידי". לדברי וול, "זה נובע מהשילוב של התכונות שלו כעורך דין מסחרי מצוין, חריף מאוד, ואישיות מאוד נעימה, מתונה. זה גם אולי מסביר את העובדה שהוא לא רץ לאור הזרקורים במשך השנים".

וול מוסיף כי אחד היתרונות של עורך דין מסחרי טוב, הרלוונטי גם לתפקיד יו"ר הבנק, הוא "היכולת להשרות אווירה קונסטרוקטיבית, לא לעומתית, פרודוקטיבית בדיונים - ועודד ערן הוא כזה". לדבריו, "כשאתה עורך דין מסחרי, השאלה מי בצד השני של השולחן היא מאוד קריטית, כי עורכי דין לא מוצלחים יכולים בקלות לגרום נזק ולפוצץ עסקאות. כשעודד ערן בצד השני, הסבירות שהעסקה תיסגר היא מאוד מאוד גבוהה, כי יש שם פרטנר אמיתי. ידענו שיש מישהו שמצד אחד מייצג את האינטרסים של הלקוח שלו על הצד הטוב ביותר, ומצד שני מאוד ענייני, תכליתי ונעים הליכות ותורם לפתרון ולא למשבר. הוא איש אשכולות, רב ידע, מאוד אינטליגנטי".

עם זאת, אחד ממכריו של ערן אומר עליו, כי "הוא לא מאלה שמביאים פתרון באיזו הברקת שקשוקה. הוא לא משתעשע או זורק רעיונות לאוויר. הוא יסודי, ענייני, והוא גם מוצא פתרונות טובים, אבל הוא לא בסגנון של זיקוקי דינור".

עו"ד אלי זהר, שותפו של ערן בשנים האחרונות במשרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן, מוסיף סופרלטיבים: "ערן הוא משפטן מצוין, אדם יוצא דופן, איש תורה וספר. הוא יוצא דופן בכך שהוא צנוע מאוד וידען גדול מאוד והוא איננו מתייהר, איננו מחפש מקום להתבלט בתקשורת. הוא עוף יוצא דופן בעולם של עורכי הדין הבכירים. השילוב המיוחד של כישרון, ידע, שכל טוב, אישיות, אנושיות ואמפתיה לבני אדם - כשכל הדברים האלה מתגבשים בבן אדם אחד, זה לא רגיל. והוא אדם לא רגיל. אנשים שבאים אליו להתייעץ יוצאים נפעמים, לעתים מתרגשים, מתרשמים מאוד ממנו, ויש המון הערכה אליו. הוא דוגמה לכל מה שאפשר לשאוף אליו במקצוע הזה".

 

"לא חבר של טייקונים"

גם עו"ד שרגא בירן, מעורכי הדין הבכירים במשק, לא חוסך במחמאות: "הוא משכמו ומעלה. איש גבוה ותמיר מבחינה פיזית, וזה גם מתבטא באופי שלו. הוא עומד ישר, זקוף, ומסתכל קדימה. הוא לא מתפצל ולא מתפתל. הוא לא מוריד את הקול ולא מעלה אותו. תמיד שומר על סולם אחד במוזיקה שלו. זה מעורר אמון, מעורר כבוד וגם יוצר את הסמכותיות, את המנהיגות, את האוטוריטה שאנשים מחפשים".

בירן מוסיף כי ערן "הוא איש של פתרונות, לא של סכסוכים ולא של בעיות. הוא תמיד אומר 'יש פתרון יהודי לכל בעיה', וזו גדולתו. אין לו ציפורניים, הוא לא מסתכסך, ועם זאת הוא שומר על העקרונות שלו. לכן אנשים סומכים עליו מאוד, כאדם שלא שם דגש על קטנות אלה רואה את הדברים הגדולים ומחפש פתרונות שמתאימים לשני הצדדים. הוא לא איש של צדדים, למטה או למעלה. הוא מסתכל לאופק".

לדברי בירן, התכונות האלה הפכו אותו בשנים האחרונות "למוקד עלייה לרגל לייעוץ. חיפשו אצלו פתרונות בלתי שגרתיים לבעיות משפטיות סבוכות. ההתמחות שלו היא בעניינים סבוכים של ממשל בנקאי וניירות ערך, ומי שבחר בו לתפקיד - עשה נכון".

קולגות נוספים מתארים את ערן כ"משפטן מעולה, ענייני, כזה שלא מתעסק כל הזמן בקשקושים", "אדם נוח, לא מתרגש משום דבר, וכזה שמשרה אווירה קרירה ומבהיר שהוא לא סחבק של אף אחד"; "הוא לא מתחבק איתך, לא מתנשק איתך ולא חבר שלך, אבל הוא בסדר עם כולם". מכריו אומרים שהוא לא "מתמנגל" פשוט משום שהוא עצור יותר מהקולגות שלו. "הוא לא יהיר. הוא איש מכובד, אבל לא מתנשא", הם אומרים.

קולגה שישב מולו ולצדו בכמה עסקאות גדולות אומר כי ערן "הוא בחירה טובה לתפקיד יו"ר הבנק. הוא אף פעם לא עשה רוח מזה שהוא מייצג את כל החברות הגדולות - מנייס, דרך אמדוקס ועד אי.די.בי ועוד עשרות חברות שהוא מנהל איתן משאים ומתנים. הוא אף פעם לא שיחק אותה כאילו הוא חבר של מי מהטייקונים שמתייעצים איתו. כשאדם לא עושה מעצמו הו-הא, הוא גם עובר חלק מול כל מי שהוא מתייצב מולו. אני משוכנע שגם אצל המפקחת על הבנקים הוא יעבור חלק, והוא יסתדר עם כל גורמי הפיקוח, עם הדירקטורים וכל בעלי התפקידים".

עו"ד מיקי צלרמאיר, "תופר עסקאות" ותיק בעצמו, מוסיף: "נתקלתי בו בכמה עסקאות. הוא עורך דין מעולה, שקול, ענייני, מאוד הוגן, נעים הליכות, ואני חושב שזו בחירה הכי טובה שאפשר לעשות".

"אולי נעים מדי"

בשיחות עם קולגות של ערן, חוזרת ועולה האמירה שהוא איש נעים הליכות, אבל דווקא הרוגע הזה והמתינות, נוסף על חוסר ניסיון ניהולי והיעדר נטייה עסקית (כדברי חלק מהסובבים את ערן), מובילים את אחד הגורמים הבולטים במשק לפקפק ביכולתו למלא את תפקיד יו"ר הבנק על הצד הטוב ביותר.

"עודד הוא בחור נהדר, חכם, מוכשר מאוד, אבל עד כמה הוא מתאים להיות יו"ר הבנק הגדול במדינה? יש לי ספקות עקרוניים בעניין הזה", אומר הגורם. לדבריו, "ערן אולי נעים מדי מכדי להיות יו"ר של בנק. הוא בחור נבון. אי אפשר לעבוד עליו. אבל הוא לא לידר כטיפוס. הוא לא שחקן נשמה, במובן של לשים את הנשמה בסיכון. הוא יכול לתת את הנשמה לעבודה ולמקצוענות, אבל ניהול עסקים בתאגיד עסקי גדול זה סוג אחר של ניהול. סוג אחר של לתת את הנשמה. נטילת סיכונים ביחס לעבודה, באסטרטגיה, בטקטיקה, בתוכנית העסקית - זה לא המילייה שלו בכלל. רם כספי יכול לעשות את זה, כי הוא עורך דין עם אוריינטציה עסקית. אם היו אומרים לי שכספי הולך להיות יו"ר בנק הפועלים, הייתי אומר 'מתאים'. ערן הוא עורך דין מהטובים שיש לנו, אבל הוא עורך דין. זו נקודה שתהיה לו בעיה בה".

לדברי אותו גורם, המכיר את ערן היטב, "הוא היה יכול להיות ראש רשות ניירות ערך, למשל, כי הוא איש משפט, איש חוק, מבין את התחום שהוא עוסק בו, אבל כדי להיות ראש הבנק הגדול במדינה, כשהבנקים הם מנועים חשובים בכלכלה, צריך להיות אדם עם רקע כלכלי שמבין מקרו-כלכלה, מיקרו, מימון וגם ניהול. עודד לא ניהל בחיים שלו צוות של יותר מחמישה-שישה אנשים. הוא לא היה שותף מנהל או ראש המשרד. לא עסק בבעיות ניהול. הוא ניהל תהליכים משפטיים בתבונה רבה".

עוד מוסיף אותו גורם: "הרי מה זה יו"ר של בנק? זה אחד שצריך להוביל את התהליך של גיבוש האסטרטגיה, אחד שצריך לקבוע את מדיניות הבנק, להוליך עם הדירקטוריון את מדיניות הבנק בנושאים של יחסי עובדים, של ניהול, של ניהול סיכונים, פיתוח עסקים, נטילת סיכונים מחושבים, חברות בנות, יחסים עם רגולטור. צריך להיות בעל יכולת לתת פידבק למנכ"ל. הוא לא התעסק בסוגיות האלה אף פעם. אני בספק אם הוא לא שם את עצמו במקום לא טוב, שתהיה לו אחריות רבה ויכולת מועטה יחסית לעשות את מה שהוא צריך לעשות. יכול להיות שהם צריכים מישהו שיעשה סדר וניקיון בבנק, ובכל השאר - בעניינים הכלכליים והעסקיים - פחות ישפיע. אולי זו המחשבה".

ברודט צפוי להחליף את סרוסי באיגוד הבנקים

יו"ר בנק לאומי דוד ברודט צפוי להחליף את יאיר סרוסי כנשיא איגוד הבנקים. ברודט צפוי להיכנס לקדנציה שנייה בתפקיד, לאחר שכבר כיהן בתפקיד בשנים 2012-2014. בדרך כלל נשיא איגוד הבנקים הוא אחד מיושבי הראש של שני הבנקים הגדולים - פועלים ולאומי. סרוסי אמנם עוזב את תפקיד יו"ר הפועלים בסוף השנה, אולם זה ככל הידוע לא הסיבה היחידה לחילופי התפקידים באיגוד הבנקים. ממילא מדי שנתיים מתחלף נשיא האיגוד, ובינואר הקרוב יסתיימו השנתיים של סרוסי בתפקיד. סרוסי כיהן בתפקיד זה במשך שתי קדנציות. ברודט, המכהן כיו"ר בנק לאומי זה שש שנים, כבר הספיק לכהן כנשיא האיגוד, וכאמור הוא צפוי לשוב כעת לכהונה נוספת.

איגוד הבנקים ממומן ע"י הבנקים עצמם, ועוסק בעיקר בפעילות מול הרגולטורים וחברי הכנסת. לאור התגברות הרגולציה והביקורת על חוסר התחרות במגזר הבנקאות, התמודד האיגוד עם משימות ונושאים רבים בשנים האחרונות, ובהם חוק שכר הבכירים, שבגינו אף הגיש האיגוד בג"ץ. את איגוד הבנקים מנהל באופן שוטף משה פרל, ולתפקיד הנשיא יש אופי ייצוגי יותר, בעיקר בייצוג הבנקים בפורומים שונים. בתפקיד המשנה לנשיא מכהנת מנכ"לית הבנק הבינלאומי סמדר ברבר צדיק.