שנה וחצי אחרי ששר האוצר שינה מהיסוד את שיטת מכרזי הקרקע ואימץ לחלוטין את מודל מחיר למשתכן (תחרות על מחיר דירה סופי למ"ר, קרקע מסובסדת, מענקים בפריפריה), הוגרלו עד כה 5,592 דירות לזכאים. עוד 478 דירות נמצאות בתהליכי רישום והגרלה. לא מעט, ועדיין טיפה בים - מול 74 אלף מוציאי תעודת זכאות ו-50 אלף זוגות שמתחתנים פה בכל שנה.

למה כחלון לא "מציף" את השוק במכרזי קרקע? כמו רבים וטובים לפניו, גילה גם שר האוצר הנוכחי שארגז הכלים הנדל"ני והעשיר שלו אינו שלם, כל עוד הוא לא יכול להכריח את ראשי הרשויות להצטרף אליו ולהירתם למהלך. הוא אמנם לא יכול, אבל הוא מאמין שהשטח יעשה זאת. שאם זה לא הצליח מלמעלה, אולי זה יצליח מלמטה.

זו המשמעות האמיתית של הטבת בני מקום - מסלול מאוד שנוי במחלוקת מבחינה חברתית ומבחינה משפטית, שמהווה מרכיב דומיננטי מאוד במכרזי הקרקע. זה לא עניין של מה בכך: תושבי ראשון לציון או הרצליה זכאים לעדיפות בקבלת דירה בהנחה של כ-300 אלף שקל בעירם, על חשבון סיכויי הזכייה של תושבי קרית שמונה או דימונה, למשל, שמנסים להתקרב למרכז. לתושבי קרית שמונה או דימונה ניתנת עדיפות בהגרלות רק בעירם, זכייה שעשויה להנציח את חולשתם ואת מעמדם. בנוסף, עוד עשרות אלפי צעירים שגרים ביישובים שאין בהם קרקעות מדינה או שאין בהם פרויקטים של מחיר למשתכן צריכים להשלים עם העובדה שהם נעדרי סטטוס של "בני מקום" לרכישת דירה בהנחה.

וכאמור, אף על פי כן, במשרד האוצר וברשות מקרקעי ישראל הולכים צעד ועוד צעד לטובת בני המקום בכל עיר ועיר. רק לאחרונה אושר כי באזורי עדיפות לאומית א' וביישובי קו עימות יזכו בני המקום ב-50% מההגרלות. בערים אחרות הם זכאים לחמישית מהדירות, ובמידה והרשות המקומית מאשרת יח"ד נוספות הם יכולים להגריל 45% מאותן דירות מסובסדות.

על מה ולמה? הנכונות לייצר עוד ועוד הטבות לבני העיר מכוונת בעיקר לבטן הרכה של פרנסי העיר. להערכת כחלון, ככה הוא יוכל סוף סוף לרתום אותם אליו. בזכות העדיפות הברורה של תושבי העיר בכל הגרלה, הוא מניח שהתושבים לא יניחו לראש העיר עד שגם אצלם ישווקו דירות בהנחה. בסביבתו של כחלון מדברים על תושבים שהחלו להפנים שמי שעומד בראשות העיר מפריד כרגע בינם לבין זכייה בדירה. בראשל"צ (4,600 זכאים מבני העיר), בהרצליה (2,087), בראש העין (1,207) או בבאר שבע (1,181) - הסכמה של ראש העיר לשחרור מהיר של קרקעות יכולה "לחסל" במהירות את רשימת התושבים הממתינים לדירה. כחלון מאמין, שהם - תושבי הערים הצעירים - יעשו עבורו (ועבור עצמם) את העבודה.