"אנחנו מאמינים שמשבר הדיור יגמר, יקח לו אולי עוד קצת זמן ואנחנו לא עומדים עם סטופר, אבל הוא לקראת סיום. על מנת לפתור אותו יש לשלב כמה פעולות יחד. פעם אחת, היצעים היצעים היצעים. דוחפים לזה לילות וימים. הדבר השני שלא פחות חשוב זה דירות להשכרה. גם דיור להשכרה במחיר סביר ולטווח ארוך זה חלק מפתרון למשבר הדיור". 

כך אמר היום (ב') שר האוצר, משה כחלון, בטקס חנוכת פרויקט הדיור להשכרה בגליל ים בהרצליה. "הפרויקט הזה הוא הצלחה. עירייה שמשתפת פעולה למען הצעירים וחברות שבונות לשכירות. פתרון המשבר קשור להיצע, בנייה להשכרה וגם התחדשות עירונית. זה קצת תקוע אבל יתקדם. בחודש הקרוב נפרסם עוד שני מכרזים במשתלה בתל אביב ובהדסה הקטנה בירושלים. בשנה הבאה יצאו עוד 3,000 דירות למכרזים לשכירות. כרגע יש במסגרת הותמ"ל 36 אלף דירות להשכרה בצנרת.

"חושבים שזה בלחיצת כפתור ואנשים חשבו שברגע שהממשלה תושבע הבניינים יתחילו לצמוח. זה תהליך ארוך, ואנחנו עושים הכול, עם כל הנוגעים בדבר. מי שמשתף פעולה זה עובד טוב ומי שפחות משתף פעולה עובד קצת פחות טוב לצערי. אנחנו עובדים על פתרון המשבר. זה לא קל, אבל זה ייפתר. אנחנו כל הזמן רצים ומשלימים את החוסרים בכל הארץ. פותרים בעיה שלא אנחנו יצרנו. חושבים שאנחנו יצרנו הבעיה, אנחנו קיבלנו אותה. יש מנהיגים שבורחים מאחריות, ויש מי שמטפל בה". 

עוד אמר השר כחלון כי "בנושא המחיר למשתכן נעמוד השנה ביעד השיווקים שבין 60 ל-70 אלף, ובשנה הבאה נגיע במצטבר לכ-100 אלף יחידות דיור. בשבוע שעבר הייתה שריפה וקיבלתי החלטה לטפל בזה. משפחה שנשרף לה הבית רוצה שיטפלו בה. מתי צריך את המדינה? בשעות קשות, אז האזרח צריך את המדינה. ואז אנחנו לידו. גם אם לא קל ולא פשוט, גם אם מסובך, וגם אם התקשורת שופכת עליך זפת. חשוב שאנשים שחרב עליהם עולמם, אלפי אנשים, יודעים שהמדנה עומדת לצידם ולא מסתכלת על השקל.

"לגבות מסים כל אחד יודע. לבקש מחויבות מאזרחים קל מאוד. אבל אנחנו גם יודעים לעשות את הדברים הקשים. וזה לא קל ולא פשוט. הכי קל לשחות עם הזרם. גם דג מת יודע לשחות עם הזרם. אבל אנחנו נגד הזרם, מפסיקים ספסרות בקרקע. הקרקע כאן בהרצליה הייתה אמורה להימכר בפי 3 מהמחיר, אבל היא תימכר בהרבה פחות. כי זה לטובת הזוגות הצעירים". שר האוצר סיכם את דבריו ואמר: "אנחנו מאמינים שהמשבר הזה ייפתר. אנחנו לא נוקבים בזמנים. אבל זה ייפתר".

 

מדובר בפרויקט של חברת אפריקה ישראל מגורים יחד עם אפריקה ישראל נכסים הכולל 273 יחידות דיור להשכרה, 68 מתוכן בהשכרה מפוקחת לזכאים. הפרויקט הוא פרי המכרז הראשון של החברה הממשלתית 'דירה להשכיר', וגם הפרויקט הראשון שעתיד להתאכלס במסגרת מתכונת זו. האיכלוס של הפרויקט מתכנן ל-15 ול-25 לחודש הנוכחי. משך זמן בניית הפרויקט עמד על כ-24 חודשים, והשוכרים יכולים לחתום על חוזי שכירות לטווח ארוך עד 10 שנים.

אפי (42) ורונית (40) פתאל, זוג נשוי עם שני ילדים, ניגש להגרלה והצליח לזכות במקום השלישי. "תמיד אומרים שזוכים בדברים האלו רק עם קומבינות. אנחנו יכולים להגיד ממקור ראשון שזה לא נכון. ניגשנו והופתענו לשמוע שזכינו, ועוד זכינו במקום השלישי כך שיכלנו לבחור פחות או יותר מה שרצינו".

בני הזוג בחרו בדירת 4 חדרים בפרויקט, כאשר דמי השכירות החודשיים יעמדו על כ-5,000 שקל לחודש בתוספת דמי ניהול בגובה של כ-400 שקל לחודש. "זה פיתרון מצויין למגורים בשכירות. חברים שלנו שוכרים כאן בהרצליה לא רחוק מכאן, דירת 4 חדרים במחיר של סביב 7,000 שקל לחודש. יש תמיד מגמה לבקר אבל אנחנו מברכים. המיקום מצויין והאופציה למגורים כך בשכירות מבורכת. אנחנו חושבים שצריך לעשות עוד פרויקטים כאלו".

לשאלה האם מחיר למשתכן גם רלוונטי בעבורם השיבו בני הזוג כי נרשמו לתוכנית אך נכון להיום המחירים שצפויים להיות בהרצליה, גם במסגרת מחיר למשתכן, אינם ברי השגה. "האפשרות הסבירה יותר והאפשרית כלכלית בעבורנו היא דיור להשכרה כמו הפרויקט הזה".

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, אמר בטקס כי: "אנחנו מנסים לדאוג לזוגות הצעירים, שלא ילכו לברלין אלא יישארו כאן. אנחנו עכשיו ממתינים למחיר למשתכן וזו תהיה בשורה אמיתית. מכשירים עכשיו את הקרקע. היום גוזרים את הסרט של הפרויקט להשכרה. זה יתרום לחיים כאן בעיר. אני פונה לשר האוצר שייתן לנו עוד אחריות וסמכות".

לשאלה האם יש מקום ליותר פרויקטים להשכרה בעיר מלבד הפרויקט הנוכחי אמר פדלון ל"גלובס" כי העירייה מקדמת יוזמות פרטיות שנמצאות כעת בועדה המחוזית וכי יש צורך בדיור להשכרה נוסף.

עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית 'דירה להשכיר', אמר באירוע כי: "זה פרויקט ראשון מיני רבים. נמצאות עכשיו מאות דירות בביצוע. אני מקווה שזה ישנה את תפיסת המגורים בישראל. דיור להשכרה זה פתרון ראוי. זה מאפשר שכר דירה מפוקח ומאפשר וודאות ולאנשים לצמוח ולהתפתח.

אברהם נובוגרוצקי, מנכ"ל אפריקה ישראל, אמר: "אני אומר לשר האוצר, אל תעצרו את הפרויקט כאן. תכפילו את הפרויקט במאה".