אחת הטענות של המלונאים בישראל למחירי הנופש היקרים בארץ היא עודף רגולציה ושורה של דרישות שלא קיימות בחו"ל. שר התיירות יריב לוין הבטיח כי הנושא, לצד עידוד של בניית בתי מלון בישראל - יטופל, והנה היום (ב') מתבשרים המלונאים על שורה של הקלות ברגולציה במלונות לפי החלטת ועדת השרים לענייני רגולציה.

המהלך, לפי משרד התיירות, צפוי לחסוך מאות מיליוני שקלים בשנה בהקמת בתי מלון חדשים וכ-130 מיליון שקל בשנה בתפעול בתי מלון קיימים, והוא יוביל להוספה של כ-500 חדרי מלון בישראל - ובכך יביא להפחתה המיוחלת של מחירי הנופש בישראל.

עיקרי ההחלטה כוללים: שינוי בדרישות המרחב המוגן בבתי המלון, ביטול הדרישה להוספת בריכות פעוטות במלונות שאינם מיועדים לילדים, השהיית ההנחיות החדשות בנוגע לשדרוג מעליות מבוקרות, זמינות בטווח זמן של עד 15 דקות מקריאה למפעיל בריכה.

בנוסף, ייבחנו הקלות בכל הנוגע לבדיקות השפכים של בתי המלון - נושא שמוערך במיליוני שקלים בשנה בעלויות השוטפות של בתי מלון.

עוד הוחלט כי יוארך לתקופה של 10 שנים תוקף רישיון העסק של בתי המלון; חדרי כושר בבתי מלון המשרתים את אורחי המלון לא יזדקקו לרישוי; ובמלונות בהם הבריכה משרתת בעיקר את אורחי המלון, תבוטל הדרישה למלתחות ולמקלחות, ותצומצם הדרישה לשירותים. 

עוד הובטח כי נושא חיובי הארנונה יגובש בהמלצות שיועברו למשרד התיירות, ובעניין העסקת עובדים זרים למלונות תיבחן היתכנות של הבאת עובדים זרים מהפיליפינים ומירדן, ובמקביל יופחת ההיטל על העסקת עובדים זרים במלונות.

נוסף על כך, יופעל פיילוט באוכלוסיית המיעוטים במטרה להגיע לקליטת 500 עובדים במקצועות המשק והניקיון כל שנה. במסגרת התוכנית יינתן מענק התמדה בסך של עד 5,000 שקל לעובדים שיתמידו מעל חצי שנה בעבודה במלונות בתחום זה ועוד. 

 

בפתח הישיבה בוועדה היום אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, העומד בראש הוועדה, כי "אני שמח לפתוח את הישיבה הזאת של ועדת השרים להסרת עודף הרגולציה במדינה. אני מתכבד, בנוכחות חבריי השרים ושר התיירות שבא הנה עם תוכנית מאוד ברורה, להפחית את נטל הרגולציה. אנחנו אומרים כבר הרבה זמן שהנטל העיקרי על כלכלת ישראל זה עודף תקנות, עודף חקיקה, עודף רגולציה, שמונע לפתח עסקים וגם מעלה את המחיר של השירותים הניתנים לאזרח.

"כל פעם שאתה עושה עוד רגולציה, ואתה אומר אני צריך עוד תקן, עוד מפעיל בריכה, עוד פקח - בסוף מגלגלים את העלות הזאת לאזרח, לצרכן. לכן, אם אנחנו רוצים להוריד את יוקר המחיה, ואם אנחנו רוצים לאפשר צמיחה ותחרות, אנחנו מוכרחים להקטין את נטל הרגולציה.

"אני אומר את הפזמון הזה הרבה זמן, ושמחתי שקיבלתי חיזוק לאחרונה ממישהו שעומד בראש כלכלה קצת יותר גדולה משלנו, הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, שאמר שהיעד הראשון שלו, מעבר להפחתת שיעורי מסים, זה הפחתת הרגולציה. הוא הגדיר את זה כאיום ממשי על כלכלת ארצות-הברית. זה איום ממשי על כלכלת ישראל. אנחנו באים כאן להסיר את האיום הזה, ואני מודה לכם". 

שר התיירות יריב לוין אמר: "אנו ממשיכים היום בתוכנית להוזלת הנופש בישראל, אותה אנו מובילים מאז שנכנסתי לתפקידי, ומעבירים מהלך מקיף וכולל להורדת הרגולציה בענף המלונאות בישראל, ענף אשר סובל מרגולציה חסרת תקדים שאין לה אח ורע בעולם. 

"ההחלטה תוזיל באופן משמעותי את עלות הקמת המלונות, תוזיל באופן משמעותי את עלות תפעול המלונות ובסופו של דבר תביא גם להורדת מחירי הנופש בישראל - דבר שחשוב גם לנו הישראלים, וחשוב כמובן על-מנת שאנחנו נוכל להתחרות ולהביא לכאן הרבה יותר תיירים". 

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, אמר: "יש קשר ישיר בין הפחתת הרגולציה על בתי המלון והפחתת עלויות לינה. זו דוגמה טובה לאיך הרבה רגולציות מהרבה רגולטורים מצטברות על עסק אחד ויוצרות בסופו של דבר עלויות גבוהות משמעותית מהמקובל בעולם. הפחתת הרגולציה הממשלתית היא עבודה סיזיפית, אבל היא חשובה להורדת יוקר המחיה". 

ראש הממשלה נתניהו הציג בפני המשתתפים טבלה שהוכנה על-ידי ה-OECD והדגיש: "ישראל נמצאת במקום אחד לפני האחרון בעודף הרגולציה שלה. זו לא רק אמירה שלי או של חבריי השרים, זו אמירה אובייקטיבית של מחקר בינלאומי. בישראל יש יותר מדי רגולציה, יותר מדי חוקים, יותר מדי תקנות, יותר מדי צווים, והדבר הזה מעלה את יוקר המחיה במדינת ישראל, כי צריך לשלם בשביל זה, האזרח משלם בשביל זה, ולכן אנחנו באים להזיז את מדינת ישראל מהמקום הלפני אחרון למקומות הראשונים מבחינת היעילות. זה טוב לכלכלה, וזה טוב לצרכן, ואנחנו הולכים לעבוד". 

את החיסכון בעקבות ההקלות הצפויות מעריכים בהפחתה של הוצאות בתי המלון בכ-130 מיליון שקל בעלות התפעול השנתית השוטפת. כך למשל, שינוי במרחב המוגן תצמצם את העלות מ-2 מיליון שקל ל-800 אלף שקל. הורדת וצמצום החובה למתקני בריכה (שירותים ומקלחות) ובריכת ילדים מקטין את עלות הבנייה ב-400 אלף שקל, ביטול החובה לנוכחות מציל הבריכה חוסכת עלות שנתית של 75 אלף שקל, הסרה וצמצום החובה למתקני בריכה (שירותים ומקלחות) ובריכת ילדים חוסכים עלות שנתית של 32 אלף שקל.

התאחדות המלונות בישראל בירכה על המהלך, כאשר נשיא ההתאחדות, אלי גונן, ציין כי הפחתת הרגולציה תוכל לסייע בהגדלת התיירות הנכנסת.