לקראת שינוי? ביהמ"ש העליון דן בגובה המזונות במשמורת משותפת

כיום אבות משלמים מזונות גם במשמורת משותפת ■ הרכב מורחב של 7 שופטים ידון ב-3 מקרים בהם קיימת משמורת משותפת ושני ההורים משתכרים שכר דומה ■ גברים הפגינו מחוץ לביהמ"ש

הפגנה מזונות משמורת / צילום:עינת שלו
הפגנה מזונות משמורת / צילום:עינת שלו

מאות אבות מפגינים הבוקר (ג') מול בית המשפט העליון בירושלים בדרישה לשנות חוקים המפלים, לטענתם, גברים בישראל בכל הקשור למשמורת ילדים ותשלום המזונות.

ההפגנה תתקיים בזמן שבית המשפט העליון יתכנס, בהרכב מורחב של 7 שופטים, כדי לדון ב-3 ערעורים שהגישו אבות בנושא מזונות ילדים. מדובר באבות המגדלים ילדים במשמורת משותפת או קרוב לה, והכנסתם זהה או דומה להכנסת האם - ובכל זאת הוטלו עליהם תשלומי מזונות לאם, מעצם היותם גברים.

כידוע, בתי המשפט ובתי הדין הרבניים בישראל פוטרים נשים מהשתתפות בנטל הכלכלי של גידול הילדים, גם במקרים בהם שכר ההורים דומה או ששכר האם גבוה יותר, וגם במקרים בהם חיים הילדים עם האב מחצית או מרבית הזמן.

שתי ועדות ממלכתיות שקמו בשנת 2005 המליצו לבצע שינוי כללי בתחום ולזנוח את התפיסה לפיה האישה היא המגדלת של הילדים, ואילו תפקידו של הגבר גבר הוא לכלכל את צאצאיו לבדו. החלטת בית המשפט העליון במקרים אלה תהווה קו מנחה לערכאות הנמוכות ותסמן את ההתנהלות לאחר פרידות רבות במשפחות בישראל.

ד', אב ל-2ילדים, סיפר: "קיימים עשרות ארגוני נשים. הנשים חזקות, וזכויותיהן מעוגנות בחוק, וטוב שכך, אך למרות שחלקן מרוויחות יותר מאיתנו, ויש להן זכויות רבות כחד-הוריות, ולמרות שחצי מהזמן הילדים אצלי, אני משלם לגרושתי למעלה מחצי ממשכורתי. ההורות היא לא שוויונית בפועל. לילדים יש בית אחד אמיד, שהוא בית האם, ובית אחד עני, שהוא הבית שלי".

לדברי ד', האפליה קיימת גם בקבלה אוטומטית של גרסת האם נגד האב במשטרה. "נשים רבות מנצלות לרעה את החוקים שנועדו להגן עליהן ועל הילדים מפני אלימות - וגורמות לגבר להיעצר באשמת אלימות או מסוכנות. תלונות-שווא אלה נגד אבות נורמטיביים הפכו לנפוצות מאוד, ומטרתן להפיל את הגבר כלכלית, לייצר אצלו חרדה קיומית ולהרחיקו מילדיו. תופעה מכוערת זו, שהפכה לנפוצה מאוד בשנים האחרונות, גובה קורבנות רבים וטובים. ואי-אפשר יותר להמשיך עם הפגיעה החמורה הזאת בזכויות אדם, בזכותי כאב ובזכות ילדיי לאב. אנחנו רוצים דבר פשוט - הזכות הטבעית שלנו כאבות וזכותם של ילדינו לאבות, ועל כך אנחנו יוצאים למאבק", אמר.

עינת שלו, מתנדבת בקבוצת "אבאמא", אמרה: "על אף שהנתונים הרשמיים מדברים על 51 גברים המתאבדים בישראל מדי שנה בעקבות הליכי גירושים, להערכתנו מדובר ביותר מ-150 גברים מדי שנה (משרד החוץ מסר את המספר הזה לאו"ם)".

עו"ד ירון מידן הוסיף כי "אפליה זו מנוגדת לכל עיקרון יסוד אנושי, לכל כללי הצדק הטבעי, לכל חוקי המדינה ולרבות התחייבותו האישית של כל שופט בסעיף 6 לחוק יסוד השפיטה ובוודאי שלרטוריקה האינסופית של בית המשפט העליון על עיקרון השוויון".

עו"ד אירית רוזנבלום, מנכ"לית ומייסדת ארגון "משפחה חדשה", מסרה: "מדינת ישראל של המאה ה-21 חייבת לשים את ההיגיון ואת השוויון לפני החוק העברי, שבשל העובדה שנכתב לפני מאות שנים, חלקים ניכרים ממנו איבדו כל קשר למציאות. המזונות צריכים להיות משולמים לפי מצבם הכלכלי של האב והאם, ולא לפי חוקים ארכאיים שפוגעים באוכלוסייה, רק על-מנת לשרת את הממסד הדתי, על שלל רבניו ופקידיו".

ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), יו"רית הועדה לזכויות הילד, אמרה בהתייחסה לדיון בבג"ץ בנושא המזונות: "טובת הילד היא זו שצריכה לעמוד לנגד עינינו, והצעת החוק שהגשתי מתוך דוח שיפמן היא הפתרון למאבקים בנושא המזונות.

"ההצעה מבקשת לשנות את שיטת תשלום מזונות הילדים, באופן ששם את רווחתו הכלכלית של הילד במרכז, ויחד עם זאת ממזערת את הפגיעה ברווחתם הכלכלית של הן של האם והן של האב. מדובר בנוסחה אחידה המתחשבת בשכר האם ושכר האב ובהיקף השהות של הילד אצל כל אחד ואחת מהם, אך בעיקר מוציאה את הילד ממשוואת המאבק בין האם והאב בעת גירושיהם, ומזונות הילדים כבר לא יוכלו לשמש 'ככלי מיקוח' שגורם לא פעם לריבוי התדיינויות".

עו"ד איריס שינפלד, מומחית בדיני משפחה, מסרה: "השינויים החברתיים מחייבים התאמות, הן בחקיקה והן בהלכות של בתי המשפט. החלטות הנוגעות לתשלומי מזונות צריכות להביא בחשבון את תהליך העיצוב מחדש של התא המשפחתי ואת העובדה שגברים ונשים נושאים יחד הן בנטל הפרנסה והן בגידול הילדים. החזקה האפריורית שעל גבר לשלם מזונות ללא קשר למבחן הכנסה של כל אחד מבני הזוג ובמנותק משאלת המשמורת המשותפת - חייבת להשתנות".