"שיפור סביבת המס יאפשר פתיחת מפעלים חדשים"

התעשיינים מנסים להחזיר את מתווה החוק לעידוד השקעות הון לתצורתו משנת 2011 ■ התאחדות התעשייניים: בשנת 2015 הוקמו בישראל 11 מפעלים חדשים לעומת 56 מפעלים חדשים שנפתחו ב-2005

שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים
שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים

במקביל למהלכי משרד האוצר להחיל רפורמה חדשה בחוק לעידוד השקעות הון, בניסיון לעודד חברות בינלאומיות להשקיע במשק הישראלי, התעשיינים מנסים להחזיר את מתווה החוק לעידוד השקעות הון לתצורתו משנת 2011. לפי מתווה הישן, חברות שפעלו בפריפריה נהנו ממס חברות בשיעור של 6% ואילו חברות שפעלו במרכז שילמו מס בשיעור של 12%. כיום מס החברות שמשלמת חברה במרכז הארץ לפי החוק לעידוד השקעות הון הוא 16% ואילו זה שמשלמות חברה שפועלת בפריפריה עומד מתוקף החוק על 9%. מדובר בהטבות מס שניתנות לחברות שמייצאות לפחות 25% מהתוצרת שלהן.

התעשיינים סבורים כי חזרה למתווה הישן של החוק לעידוד השקעות הון תאפשר לעודד משקיעים לפתוח מפעלים בישראל ולבלום את המגמה המתרחבת של העתקת מפעלי וקווי יצור מישראל לחו"ל.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש סבור כי שינוי בחוק וחזרתה לתצורתו הקודמת מתבקש על רקע האתגרים שאיתם מתמודדת התעשייה, ובהם הימשכות ההידרדרות של היצוא מישראל, שמתחילת השנה רשם נסיגה ריאלית בשיעור של 8%. מנתונים שהציגה היום (ד') התאחדות התעשיינים עולה, כי בשנת 2015 הוקמו בישראל 11 מפעלים חדשים לעומת 56 מפעלים חדשים שנפתחו ב-2005.

נשיא פרוטרום, אורי יהודאי, אמר כי "התחרות העיקרית של התעשייה הישראלית היא לא בין המרכז לבין הפריפריה, אלא בין ישראל למדינות העולם, שנלחמות על נתח השוק שלהן. כמי שמנהל חברה גלובלית שכוללת כ-85 מפעלים בעולם, שיקול אטרקטיביות המס הוא אחד השיקולים המרכזיים ביותר בדיון על הקמת מפעלים חדשים והרחבת הפעילות במדינות שבהן אנחנו פועלים". יהודאי הוסיף ואמר, כי "שיפור סביבת המס תתרום לשיפור כושר התחרות של ישראל ותמשוך משקיעים לחזור ולהקים בה מפעלים - שכמעט לא קמו בארץ בשנים האחרונות".