מכת המדינה לקראת חג המולד: כנופיות עוקץ הכספומטים

מדובר בתופעה החוזרת על עצמה מדי שנה לקראת חג המולד והסילבסטר, ובמסגרתה כנופיות פשע ממזרח אירופה נוחתות בישראל ומבצעות "עוקץ כספומטים" שמפיל בפח ישראלים ברחבי הארץ

הונאת כספומטים / צילום: מהוידאו
הונאת כספומטים / צילום: מהוידאו

שני תיירים מרומניה נעצרו השבוע בחשד שמשכו אלפי שקלים ממכשיר כספומט בתל-אביב באמצעות 22 כרטיסי אשראי מזויפים. על-פי החשד, הנתונים מכרטיסי האשראי הועתקו מכספומטים בחיפה יממה קודם לכן. מעצר זה מצטרף לתפיסת 3 חוליות דומות, מה שמסמן מבחינת המשטרה את תחילת "עונת תיירות הפשע".

את תופעת "עונת תיירות הפשע" מכירים במשטרה ובחברות האשראי בישראל זה שנים רבות. בשיא עונת החורף באירופה ולקראת חג המולד והסילבסטר מגיעות לישראל, בדרך-כלל ממדינות מזרח אירופה וחבר העמים לשעבר, כנופיות פשע. מדובר בכנופיות מקצועיות שמתעסקות במגוון עבירות רכוש ומירמה.

אחת מהפעילויות המרכזיות שלהן הוא שכפול כרטיסי אשראי וריקון חשבונות בנק. על-פי ניסיון העבר, חברי הכנופיות, שמגיעים ממדינות כמו רומניה, מאוקראינה וממולדובה, נכנסים במסווה של תיירים שהגיעו לשהות בישראל החמימה בתקופת החגים הנוצריים.

הם נכנסים בחוליות קטנות, בדרך-כלל של 2-3 חברים. בין החוליות קיימת חלוקת תפקידים מוגדרת. חוליה אחת שמחזיקה בציוד מיוחד מעתיקה את פרטי כרטיסי האשראי. ההעתקה נעשית בכספומטים ברחבי הארץ, בדרך-כלל במתקנים הממוקמים באזורים שקטים, עם תנועת עוברי אורח נמוכה, שמאפשר להם לבצע את ההתקנה בקלות מבלי לעורר חשד.

התקנת ציוד ההעתקה כוללת הרכבת שפתיים כפולות בפאנל של מכשיר הכספומט. השפתיים הכפולות מאפשרות את העתקת הפס המגנטי. במקביל, מותקנת מצלמה זעירה על החלק העליון של מכשיר המשיכה, שתפקידה לצלם את המספר הסודי כפי שהוא מוקלד על-ידי בעלי הכרטיס. צוות אחר של הכנופיה מקבל את הכרטיסים שזויפו על-פי פעולת האיסוף של הצוות הראשון, ובעזרת הכרטיסים המזויפים מבצע את המשיכות ומרוקנים את החשבונות.