חנוכה, דצמבר 2035

גם בעולם העתידני שבו חי האזרח י', מספר דברים נותרו ללא שינוי

העבודות על הקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
העבודות על הקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

האזרח י' התעורר לקול צלילי מוזיקה נעימה בשעה 06:37 בבוקר. שעת ההשכמה שלו כוונה באופן אוטומטי על ידי מכשיר הכול-פון שלו, שבדק את שעת הפגישה הראשונה שלו בתל-אביב, חישב את ממוצע זמן התנועה בכבישים במזג אוויר דומה (סוער וגשום) בימים ובתאריכים דומים בעשר השנים האחרונות, אסף את דיווחי התעבורה העדכניים ונתוני תאונות הדרכים ב-12 הקילומטר המפרידים בין ביתו של י' לבין כתובת היעד שלו והחליט להעיר אותו קצת מוקדם מהרגיל, על מנת להכין אותו כראוי לשלוש וחצי שעות נסיעה לשדרות רוטשילד.

בעודו מתלבש פנה האזרח י' אל הכול-פון שלו, אייפון 17 בצבע כסוף, במשקל 50 גר' ובעל מסך דקיק בעובי 1.1 מילימטר, הניתן לקיפול ולגלילה כמו שטרות הכסף שהיו נהוגים פעם בעולם, עד שנעלמו סופית לפני כעשור, וגם ניתן להדבקה על כל משטח באשר הוא: "סירי, מה העניינים הבוקר? תני לי קצת חדשות, ורצוי שיהיו טובות".

"בוקר טוב י', שמחה לשמוע שאתה קצת פחות צרוד הבוקר ואני גם מודדת שירד לך החום", ענתה לו המערכת הקולית המשודרגת של הכול-פון החדש, "לפני שנעבור לחדשות, מה תרצה לשתות הבוקר, האם תה עם לימון - כמו אתמול - או שעכשיו שאתה מרגיש יותר טוב אפשר לעבור לקפה הרגיל? אני מזהה שלחץ הדם שלך תקין הבוקר והדופק חזר לממוצע, אז אתה בהחלט יכול להרשות לעצמך".

"היום נלך על קפה הפוך גדול. ולא לשכוח לשים ממתיק במקום סוכר, אנחנו בדיאטה, לעזאזל", הפטיר האזרח י' בעודו קושר את שרוכי נעליו.

"כמובן י', שמחה לשמוע שאתה חוזר לעצמך. וגם שמחה לבשר לך שירדת בשבוע החולף בעוד 300 גרם. תמשיך כך ואשמח להעניק לך כתר דיגיטלי של לוחם הרזיה אמיץ", ענתה לו סירי בנימוס דיגיטלי מתחייב. "ועכשיו לעיקר החדשות, תעצור אותי בבקשה אם תרצה הרחבה לגבי נושא כלשהו.

"ראש הממשלה, שר התקשורת, הביטחון, החוץ והכלכלה וסגן השר של עצמו, מר בנימין נתניהו, הודיע הבוקר כי יפעל ללא לאות עד שיימצא פתרון קבע למתיישבי עמונה. נשיא ארצות-הברית הנבחר הודיע על מחוייבותו להעברת שגרירות ארצות-הברית לירושלים בהקדם האפשרי. העצרת הכללית של האו"ם גינתה הלילה את ישראל. הפועל שוב הפסידה אמש. העולם הנוצרי נערך לחגיגות חג המולד. היום יהיה גשום וסוער".

בעודו דוחף לתיק שלו מספר מסמכים הוא כבר שמע את הרובוט הביתי הנאמן שלו מוזג את כוס הקפה ההפוך בטמפרטורה המדויקת הנדרשת ומגיש אותה לשולחן במטבח, לא לפני שהדפיס אל תוך הקצף את התאריך של היום, את המילים "חג חנוכה שמח" ואיור נאה של נר חנוכה מהבהב בגווני קפה. בצד השתייה טרח הרובוט להגיש צלוחית עם שתי פריכיות לא טעימות ונטולות קלוריות ועל ידן את כדור האנטיביוטיקה האחרון, ברוך שפטרנו מדלקת הגרון המעצבנת הזו.

י' יצא אל הרכב הפרטי שלו, שהמתין לו מונע ומחומם לטמפרטורה של 21.5 מעלות, בדיוק כמו שהוא אוהב בימי החורף. רחפן המטרייה שלו ליווה אותו והגן עליו מהגשם בעשרים המטרים שהפרידו בין פתח בית הקומות הזה שבפרברי תל-אביב לבין המכונית, שברגעים אלה ממש סיימה לקלוט אל תוכה דרך הגג הנפתח שלה את 'ישראל היום', המחולק בחינם בכל בוקר על ידי רחפני העיתון, ובמקביל השלימה את תהליך הסינכרון והגיבוי של המערכות השונות, כולל עדכון תוכנה וטיפול עצמי במערכות השמן ההידראולי של הרכב.

הוא נכנס אל המכונית, השתרע בכורסה המוטה לאחור, היטיב את הכרית מתחת לראשו ופתח את העיתון במדור הכלכלה.

למרות היותו איש עסקים מודרני ומעודכן, את העיתון שלו הוא עדיין אהב להחזיק ביד, לשמוע אותו מרשרש ולהריח אותו, טרי מהדפוס. בעודו קורא את הכותרות - סטארט-אפ ישראלי בתחום הסייבר נמכר אתמול לחברה סינית בחצי מליארד דולר, אקזיט מאכזב שעורר ביקורת בקרב פרשנים ופקידי ממשלה - החלה המכונית בנסיעה חרישית אל תוך פקקי העיר הגדולה.

בשעה תשע הגיעה שיחת הכול-פון המשמחת מאשתו של י', שנסעה לה לחופשת סוף שנה חמימה על אי אקזוטי בתאילנד. לצורך השיחה הזו הפעיל י' את מתקן המציאות הרבודה הקבוע ברכבו. את הדקות הקרובות בילה בשיטוט וירטואלי במחיצת רעייתו האהובה בין דוכני השוק האקזוטי על האי בתאילנד.

הוא צפה בה מודדת שמלות פרחוניות, עגילים מקוריים וכובעים אקזוטיים ובמקביל התבונן בחשבון הבנק המשותף שלהם שקלט ומימן את רכישותיה המשמחות על האי המרוחק. "ואל תשכח לקנות מתנות חנוכה לנכדים", הזכירה לו האשה ממש לפני נפרדו לכמה שעות, עד לשיחת המציאות הרבודה הבאה שלהם.

"סירי, מתנות לנכדים, רעיונות בבקשה", פקד י' על המערכת הנאמנה. חצי שעה לאחר מכן, נחתו בזה אחר זה ארבעה רחפנים שונים על משטח העגינה שעל גג הרכב ועימם מתנות לחג לנכדים האהובים. בשעה רבע לעשר, לאחר שלוש וחצי שעות של נסיעה אל תוך הפקקים התל-אביביים, הגיע י' אל בניין המשרדים המהודר שבשדרות רוטשילד. הוא ירד מהמכונית ופנה אל פתח הבניין.

הרכב האוטונומי שלו גלש לאיטו במורד הרחוב תוך שהוא מאתר לעצמו אופציות שונות לחנייה של 90 דקות, הזמן הנדרש לו על מנת לשלוף עצמו מהחנייה ולהגיע בזמן לאסוף את י', על פי המידע המסונכרן מתוך יומנו.

האזרח י' הסתכל על הרכב מהורהר. "סירי, תזכירי לי מתי התחיל סיוט הפקקים הזה כאן בדרום העיר? ומתי להערכתך כל זה ייגמר?" המערכת אספה את נתוניה במהירות רבה. "החפירות בדרום תל-אביב החלו באותה שנה שבה חלו בפעם האחרונה נר ראשון של חנוכה ויום חג המולד באותו יום. ראש ממשלת ישראל היה אז בנימין נתניהו, הנשיא האמריקאי היה דונלד טראמפ וחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם היתה אפל.

"השר, שהיה ממונה על הפרויקט הזה, כבר פרש מזמן ומר נתניהו מחזיק כיום גם בתיק התחבורה. לצערי, המערכת איננה מצליחה לחשב את זמן הסיום של פרויקט החפירות. מציעה לך להיעזר בנתונים חיצוניים כמו הבטחות הפוליטיקאים ותחזיות הפרשנים, מביני העניין. מאחלת לך פגישה מעניינת והמשך יום מוצלח".

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.