מועצת העיתונות פרסמה היום (א') גינוי חריג לדברים שכתב מבקר הטלוויזיה של "הארץ", רוגל אלפר, בשבוע שעבר. אלפר כתב ביקורת על סרטו של יואב לימור, "נעלמים", ששודר ביום שלישי בערוץ 2 ועסק בהתבוללות יהודי העולם.

בעקבות שידור הסרט, שהופק בשיתוף משרד התפוצות, אלפר תקף את האתיקה המקצועית של לימור, אך הדברים שנגדם יצאה היום המועצה נוגעים לשורות הבאות שנכתבו על-ידו: "לימור הוא כמובן גזען. בדיוק כמו בנט. ולהבדיל, כמו היטלר... ההבדל היחיד בין לימור להיטלר הוא שהיטלר גם היה רוצח המונים... ואילו לימור בסך-הכול עיתונאי מתקרנף, משעמם ונטול כישרון".

"המשפט 'לימור הוא כמובן גזען, בדיוק כמו בנט, ולהבדיל, כמו היטלר' - חוצה את גבול מופקרות הלשון גם במרחב שבו חופש ביטוי ועיתונות הוא נר לרגלינו", נכתב בתגובה הרשמית של מועצת העיתונות, שבראשה עומדת השופטת בדימוס דליה דורנר.

"מבלי להרחיב עוד על המשוואה המחליאה שיצר הכותב, אפשר לומר עליה כי היא זיהום מילולי שיש לעקור מתרבות הביקורת בתקשורת הישראלית", נכתב עוד בהודעת הגינוי. "המועצה מביעה תקווה כי עורכי 'הארץ' ישקלו, ואם צריך ירסנו, את בחירת הדימויים של מר אלפר בהמשך דרכו כמבקר".

מועצת העיתונות מורכבת ממליאה שבה חברים כ-30 איש ומנשיאות שמונה 12 חברים ומהווה את הוועד המנהל של הארגון. הנשיאות היא גם זו שהקימה את צוות התגובות, בו חברים העיתונאים חיים שיבי, אהרון לפידות, אילאיל שחר וד"ר ענת פלג, והוא זה שאחראי גם לתגובה הנוכחית בעניינו של אלפר. גורמים במועצת העיתונות הביעו היום תרעומת על פרסום ההודעה החריגה, והביעו פליאה על כך שהיא יצאה ללא דיון מסודר במוסדות הארגון.

מזכ"ל מועצת העיתונות, מוטי רוזנבלום, אמר היום ל"גלובס" בהקשר זה כי אמנם "היו כמה חברים שחשבו שלא צוות התגובות היה צריך להגיב, אבל היו הרבה חברים שכן. אני העברתי את כל הנושא הזה (של תפקוד צוות התגובות) לישיבה הקרובה של הנשיאות, שתתקיים ב-8 בינואר".

נושא נוסף שהתעורר בעקבות פרסום התגובה נגע לעובדה שאביו של יואב לימור, הפרופסור לתקשורת יחיאל לימור, חבר במליאת מועצת העיתונות. בתגובה לשאלה האם יש קשר בין הדברים, השיב רוזנבלום: "חיליק לימור לא היה שותף לעניין הזה".