בור ללא תחתית: קנון וצ'רי ילוו עוד 72 מיליון ד' לקורוס הסינית

בתמורה להלוואה הנוספת, תפחת ב-40 מיליון דולר הערבות שהעניקה קנון של עידן עופר לצ'רי, שותפתה לשליטה ביצרנית המכוניות ההפסדית

רכב של קורוס / צילום: רויטרס
רכב של קורוס / צילום: רויטרס

יצרנית המכוניות הסינית קורוס ממשיכה לשאוב מזומנים מבעלי מניותיה, חברת צ'רי הסינית וחברת ההחזקות קנון  שבשליטת עידן עופר, שמחזיקות כל אחת ב-50% ממיזם הרכב. אתמול (א') דיווחה קנון כי תעמיד לקורוס הלוואת בעלים בסך 250 מיליון יואן (36 מיליון דולר), כאשר גם צ'רי תעמיד לקורוס הלוואה בסכום זהה.

במקביל, שעבדה קנון 9% ממניות קורוס לטובת צ'רי, בעוד שקנון זכתה להפחתה של 40 מיליון דולר בערבות שהיא העניקה בעבר להתחייבויות ולערבויות של צ'רי כלפי קורוס. צ'רי גם תיהנה מערבות לחובותיה (תחת תנאים מסוימים) בהיקף של 4 מיליון דולר שתקבל מעידן עופר עצמו, המחזיק במישרין ובעקיפין ב-59% מקנון.

לקורוס קו אשראי של 3 מיליארד יואן (436 מיליון דולר) שקיבלה מהבנק הסיני EXIM, וכן הלוואה נוספת בסך 700 מיליון יואן (102 מיליון דולר) שקיבלה מאותו הבנק. במסגרת העסקה הנוכחית הופחתה הערבות המקסימלית של קנון לקו האשראי של קורוס מ-750 מיליון יואן (109 מיליון דולר) ל-475 מיליון יואן (69 מיליון דולר), כאשר הערבות המרבית להלוואה הבנקאית (כולל ריבית ועמלות) נותרה ללא שינוי - 410 מיליון יואן (60 מיליון דולר).

קורוס סיימה את חודש ספטמבר עם 15 מיליון דולר בקופתה, לאחר שהפסידה 197 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2016. לחברה חובות בנקאיים של כ-840 מיליון דולר והון עצמי של 136 מיליון דולר.

לאור הפסדיה המתמשכים, נדרשת קורוס באופן עקבי לסיוע מבעלי מניותיה. אשתקד הזרימה קנון לקורוס 200 מיליון דולר, אותם לוותה מהחברה האחות, החברה לישראל, תמורת שעבוד מניות ICP שבבעלותה. באפריל השנה הפסיקה קנון את ההזרמות לקורוס, ומאז הן בוצעו באמצעות אנסוניה, חברה פרטית בבעלות עידן עופר שבאמצעותה הוא שולט בקנון.

במהלך הרבעון השני של השנה, זכתה קורוס להזרמה של 100 מיליון דולר מאנסוניה ומצ'רי בחלקים שווים, כשבחודש ספטמבר הזרימו שתי החברות לקורוס עוד 44 מיליון דולר (גם כן בחלקים שווים). כעת חזרה כאמור קנון לתמונה והזרימה עוד 36 מיליון דולר לקורוס, כשבמקביל צומצמו הערבויות שלה לצ'רי.