כמו בסוף כל שנה, גם בימים האחרונים של 2016 פורסם בליץ המכרזים המוכר באתר רשות מקרקעי ישראל. מדובר במהלך שכבר הפך שגרתי במסגרתו מפרסמת רמ"י מודעות למכרזים למאות ואף אלפי יחידות דיור, רובן ללא חוברות. הפעם, מדובר בפרסום מודעות למכרזים בהיקף 6,782 יחידות דיור ביום האחרון של השנה, 31 לדצמבר (יום שישי האחרון), ופרסום של עוד 5,497 יחידות דיור יום לפני כן. אל היצע עתידי זה מצטרף הפעם גם פרסום נוסף יום לפני כן, ב-28 לדצמבר, בו פורסמו עוד 4801 יחידות דיור.

כך, מדובר למעשה בפרסום מודעות למכרזים עתידיים בסך כולל של 17,080 יחידות דיור סך הכל בימים האחרונים של 2016, רובן כאמור ללא חוברת מכרז.

אחד המכרזים הבולטים שפורסם, גם הוא ללא חוברת מכרז עדיין, הוא מכרז ענק במסגרת מחיר למשתכן בשכונת מורשת בעיר מודיעין-מכבים-רעות, מכרז ל-3,614 יחידות דיור סך הכל. מכרז זה צפוי להיסגר להגשת הצעות ב-15 למארס 2017. מודעה על מכרז בולט נוסף פורסמה לגבי ראש העין, שם מדובר במכרז ל-1630 יחידות דיור. גם למכרז זה אין עדיין חוברת והוא צפוי להיסגר ב-15 למאי 2017.

עוד מכרז מעניין שפורסם במסגרת מחיר למשתכן בבליץ היומיים האחרונים של השנה, הוא מכרז ל-397 יחידות דיור מוזלות ברמת גן. מדובר בפעם הראשונה במכרז מחיר למשתכן צפוי להתפרסם בעיר.

נחזור לשיווקים, ולמכרזים שנסגרו. במשרד האוצר שיגרו היום הודעה חגיגית במסגרתה נכתב כי במהלך 2016 פרסמו לשיווק כ-71.7 אלף יחידות דיור סך הכל, כ-15 אלף יחידות דיור מכל היעד הממשלתי שעומד על 55 אלף יחידות דיור בשנה. על הנייר מדובר אומנם במספר חסר תקדים, אך חשוב להגיד שהשיא האמיתי שנשבר הוא דווקא בבליץ של פרסום מכרזים ברגע האחרון שעמד כאמור על כ-17 אלף יח"ד לעומת כ-13 אלף יח"ד בבליץ של שנה שעברה.

עוד על פי הודעת האוצר, בכל הנוגע לתוכנית מחיר למשתכן, מדובר על שיווק של כ-70 אלף יחידות דיור מאז החלה התוכנית החדשה לפעול (שנים 2015-2016) כאשר מתוכן כ-27 אלף נרכשו על ידי קבלנים ויזמים. ההגדרה של משרד האוצר כשיא של כל הזמנים אולי נכונה מספרית, אולם חשוב להדגיש שבפועל אין לה משמעות אמיתית מכיוון שכל עוד לא מדובר במכרזים שנסגרו אין מספר זה מעיד על הצלחת המכרזים בפועל. נזכיר כי בסוף 2014 הצהיר שר הבינוי והשיכון דאז, אורי אריאל על שיא שיווקים כאשר פורסמו מכרזים מעט יותר מ-51 אלף יחידות דיור. עם זאת, בסיכום שנת 2015, מספר המכרזים שנסגרו בפעול (עסקאות מאושרות) עמד רק על כ-30.6 אלף יחידות דיור, נתון דומה של עסקאות מאושרות בשנה הקודמת לה.

 

 במקביל, מספר העסקאות המאושרות בשנת 2016 כולה, מכרזים שנסגרו בהצלחה נרכשו על ידי קבלנים ויזמים (גם מחיר למשתכן וגם מכרזים רגילים) עמד על קרוב ל-36 אלף יחידות דיור. במקרה הזה מדובר בעלייה בנתון זה ובשיווק מוצלח של כ-6000 יחידות דיור יותר מאשר בשנתיים הקודמות.

בכל הנוגע להוצאת תעודות זכאות למחיר למשתכן, עד היום מדובר בכ-76 אלף משקי בית שהוציאו תעודות זכאות (זוגות נשואים או גם רווקים) כאשר קרוב ל-6000 יחידות דיור הוגרלו לזכאים במסגרת הגרלות מחיר למשתכן בשנתיים האחרונות.

"הצבנו יעדים שאפתניים ביותר והצלחנו לעמוד בהם. נמשיך לבנות עבור הזוגות הצעירים עד שיהיו יותר דירות מביקוש לדירות ומשבר הדיור יסתיים. אין לי ספק שהפעולות הרבות שאנחנו עושים להגדלת ההיצע וריסון הביקושים ישפיעו לבסוף על שוק הדיור כולו. עובדי משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל, מנהל התכנון ומשרד הבינוי והשיכון עשו מאמצים האדירים שנעשו במהלך השנה בכדי שנעמוד ביעדים", כך אמר היום שר האוצר משה כחלון.

באתר "מדלן", בו עוקבים אחר שיווקי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, בחנו את נתוני משרד האוצר וביקשו להוסיף כי: "מתוך כלל השיווקים של רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון מכרזים לכ-11 אלף יחידות דיור נכשלו במהלך 2016".

רוה איתן, סמנכ"ל המחקר באתר מדלן הוסיף עוד כי: "מהרגע בו הממשלה מוציאה קרקע לשיווק, ועד לרגע בו מתבצעת הגרלה של דירות מוזלות חולפת כשנה. על כן, היקף השיווקים הנרחב והמתמשך "תורגם" בסך הכל לכ-7,000 דירות מוזלות בלבד שיצאו להגרלה. מניתוח מכרזי המדינה במסגרת מחיר למשתכן ב-2016, ניתן להעריך שבשנה הקרובה ייצאו להגרלה מעל 20 אלף דירות מוזלות נוספות. כמות כוללת של כ-30 אלף דירות מוזלות עד סוף 2017 נותנת מענה לכ-40% מכלל הזכאים שנרשמו לתוכנית עד כה".