הממשלה: ליאיר שמיר "כישורים מיוחדים" לכהן כיו"ר תע"א ונת"ע

הממשלה אישרה הצעת שר הביטחון ליברמן למנות את מקורבו ■ ליברמן מינה גם את יצחק אהרונוביץ' לתפקיד יו"ר תעש ואת עוזי לנדאו לתפקיד יו"ר רפאל ■ כל השלושה כיהנו בתפקידי שרים מטעם מפלגתו של ליברמן

יאיר שמיר / צלם: איל יצהר
יאיר שמיר / צלם: איל יצהר

ההליכים לבדיקת מינויו של יאיר שמיר לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית יימשכו וזאת לאחר שהממשלה אישרה היום (א') את הצעת שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כי לשמיר כישורים מתאימים ומיוחדים המאפשרים לו לכהן בתפקיד זה, לצד תפקיד אחר שבו הוא כבר מכהן כיו"ר נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע).

ליברמן הביא את הסוגיה לדיון בממשלה על רקע החלטת הוועדה לבחינת מינויים בחברות הממשלתיות, בראשות השופטת (בדימוס) בלהה גילאור, שלפיה שמיר לא יוכל לכהן בתפקיד יו"ר תע"א שכן הוא כבר מכהן בתפקיד יו"ר נת"ע. שמיר, שנחשב למקורבו של ליברמן, כיהן בתפקיד יו"ר תע"א ואף כיהן בתפקיד שר החקלאות מטעם מפלגתו של ליברמן, ישראל ביתנו.

בעקבות החלטת הממשלה מהיום, סוגיית מינויו של שמיר לתפקיד יו"ר תע"א תתגלגל שוב לפתחה של הוועדה שבראשות גילאור, שתבחן היבטים נוספים הקשורים להליך זה. יצוין כי לתעשייה האווירית אין יו"ר זה יותר משלושה חודשים, בעקבות פרישת היו"ר הקודם רפי מאור. על פי הערכות, הוועדה לבחינת מינויים תבדוק את קשריו של שמיר עם ועד העובדים בחברה.

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, לא השתתף בהצבעה בעניינו של שמיר שהתקיימה היום בישיבת הממשלה, בעקבות אזהרה של מבקר המדינה שלפיה הוא עומד בנושא זה במצב של ניגוד עניינים. כץ כיהן בעבר בתפקיד יו"ר ארגון העובדים בתע"א, בין השאר בתקופה שבה כיהן שמיר בתפקיד היו"ר שלה.

כץ מחה היום על האיסור שחל עליו להצביע על הנושא ואמר: "אני לא מבין את האיסור הזה. על אותו עיקרון אסור ליואב גלנט להיות חבר בקבינט כי הוא היה בצבא, אסור לאורי אריאל להשתתף בישיבות שנוגעות להתיישבות ואסור ליעקב ליצמן ולאריה דרעי להשתתף בדיונים שקשורים למגזר החרדי. אני עוזב את ישיבת הממשלה ומקווה שהאפליה הזאת תיפסק, אך אמשיך לדאוג לציבור העובדים בישראל- גם אם הם עובדים בתעשייה האווירית".

ליברמן החל לקדם את מינויו של שמיר לתפקיד יו"ר תע"א בקיץ האחרון, זמן קצר אחרי שנכנס לתפקידו כשר ביטחון. לצד מינוי זה, הוא קידם את מינויו של יצחק אהרונוביץ' לתפקיד יו"ר תעש מערכות ואת מינויו של עוזי לנדאו לתפקיד יו"ר רפאל מערכות לחימה. גם אהרונוביץ' ולנדאו כיהנו בתפקידי שרים מטעם מפלגתו, ישראל ביתנו.