דוח חדש של תנועת "ישראל חופשית", מנסה להוריד מעל סדר היום את הטיעון של שמירת זכויות העובדים כתירוץ להימנעות מהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. הדוח סוקר את המודלים לשמירת זכויות העובדים בכמה מטרופולינים שבהם התחבורה הציבורית פעילה בסופי שבוע: שטוקהולם, ברלין, לונדון, אמסטרדם ומדריד.

הדוח, שכתב יותם פרל, התבסס על מידע גלוי ועל שאילתות לרשויות תחבורה מטרופוליניות ומפעילות תחבורה ציבורית, והוא העלה כי המודלים הנפוצים לשמירה על זכויות העובדים הם תוספות שכר על שעות העבודה בימי שבת וראשון, הבטחת ימי חופש חלופיים וצמצום התדירות של עבודה בסופי שבוע.

בשטוקהולם, למשל, ממשיכה הרכבת התחתית לפעול כרגיל בסופי שבוע, ואילו אמצעי תחבורה אחרים מתחילים לפעול מאוחר יותר בבוקר ובתדירות נמוכה יותר. על פי רשות התחבורה הציבורית של שטוקהולם, רק 10%-15% מהקווים אינם פעילים בסופי השבוע, בעיקר קווים שמובילים ילדים למוסדות הלימוד וקווי תגבור בשעות השיא. העובדים זוכים לתוספות שכר ומספר שעות העבודה החודשיות שלהם בסופי שבוע מוגבל.

בברלין, שבה מרבית מערכי התחבורה הציבורית פועלים במהלך השבוע 24 שעות ביממה, נמשכת הפעילות כרגיל גם בסופי השבוע. מערך רכבות ה-U-Bahn דווקא מתוגבר בסופי השבוע ופועל 24 שעות ולא בשעות היום בלבד כמו בשאר ימי השבוע. מספר הקווים הפעילים בסוף השבוע מצטמצם מעט, ואלה שפועלים מתחילים לעבוד מאוחר יותר ובתדירות מעט יותר נמוכה. העובדים זוכים ליום חופשה חלופי בשבועיים שלאחר סוף השבוע ובתוספות שכר.

גם במדריד ממשיכים לפעול כל אמצעי התחבורה, לרוב במשך כל שעות הפעילות, אם כי בתדירות נמוכה יותר לעומת שאר ימות השבוע. העובדים מבצעים משמרת סופ"ש רק פעם בכמה זמן וזוכים לתוספות שכר וליום חופש חלופי. באמסטרדם, העובדים מחויבים לעבוד פעם בסוף שבוע פעם בכמה זמן ומקבלים שעות מנוחה שהם יכולים לממש במהלך השבוע.

גם בלונדון ממשיכה התחבורה הציבורית לפעול כמעט במלואה, אם כי לעתים החל משעה מאוחרת יותר ובתדירות נמוכה יותר. בעיר פועל מערך אוטובוסים לשעות הלילה, הן באמצע השבוע והן בסופ"ש, ובחודשים האחרונים החלו גם כמה קווים של הרכבת התחתית לפעול 24/7. העובדים המועסקים בימי ראשון זכאים ליום מנוחה חלופי באמצע השבוע, ונהנים מתנאים משופרים נוספים בהתאם להסכמים קיבוציים.

 

דגש על בתי חולים ושמורות טבע

פרל מסביר כי תקנות התעבורה מאפשרות להפעיל גם בישראל תחבורה ציבורית בשבת: "נכון לשנת 2015, ישנם אישורי הפעלה לכ-344 קווי אוטובוס בישראל במהלך השבת, עירוניים ובין-עירוניים. מהם, 141 קווים פועלים באופן סדיר במהלך השבת - 31 מהם בחיפה. הפעלתם של 59 קווים נוספים חורגת אל השבת אך אינה מבוצעת באופן סדיר במהלכה, וקרוב ל-150 קווים נוספים אינם מופעלים במהלך השבת כלל וכלל, על אף שניתן להם רישיון לכך".

מסקנתו מהמחקר היא שאת הפעלת התחבורה הציבורית בסופי שבוע יש לקיים על בסיס כמה קווים מנחים: בהיקף מצומצם לעומת אמצע השבוע, בדגש על תחבורה לבתי חולים ומרכזי רפואה דחופה, למקומות בילוי ושמורות טבע, ובין ערים ופרברים מרכזיים, ותוך שימוש נרחב במוניות שירות; פיקוח הדוק על שמירת תנאי העבודה, הן באמצעות ארגוני עובדים והן מצד הממשלה; והתבססות ככל האפשר על הנהגים הלא-יהודים הרבים, שימי המנוחה שלהם הם שישי וראשון.

"באשר לקיומה של תחבורה ציבורית ביום המנוחה, עולה כי זמינות גבוהה ואמינות של תחבורה ציבורית בשבת לא רק עונה על ביקוש, אלא גם מייצרת ביקוש, וכי פעילות תח"צ ביום המנוחה מובילה לצמצום השימוש ברכב פרטי ולעלייה בשימוש בתח"צ גם בימי חול", כתב פרל.

"היעדר תחבורה ציבורית, לעומת זאת, פוגע בעיקר בשכבות החלשות ובאנשים עם מוגבלויות, שמסתמכים על התחבורה הציבורית כאמצעי התניידות בלעדי, ונאלצים פעמים רבות להישאר בביתם, לשלם סכומי כסף גבוהים על מוניות או להיות תלויים באחרים".

לדברי מנכ"ל ישראל חופשית, מיקי גיצין, "הטיעון היחיד שנותר במסגרת הדיון על תחבורה ציבורית בשבת מחזיר אותנו למרחב הדתי, ולרדיפה הבלתי נלאית אחרי הסטטוס קוו, בזמן שציבורים שלמים נפגעים מהמצב ונותרים מנותקים ללא אפשרות להתנייד.

"הבעיה אינה סוציאלית וישנם מספיק פתרונות להפעלת תחבורה ציבורית גם בשבת, השאלה האמיתית היא האם יש רצון כזה - לשפר את התחבורה הציבורית בישראל ולהפכה לכלי נגיש עבור כלל האזרחים".

קווי רכבת תחתית וטראם

תוספת השכר לשעת עבודה ביום המנוחה