מבקר המדינה: שורת ליקויים בתקינות ההפרטה של תעש

"מבקר המדינה בודק את הליך הפרטת תעש מיוזמתו, בהתאם לתוכניות העבודה של המשרד ובהתבסס על מידע שהגיע אליו בנושא זה"

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

טיוטת דוח הביקורת שעשה מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, בחודשים האחרונים על הליך ההפרטה של התעשייה הצבאית (תעש מערכות) מצביעה על שורה של ליקויים לגבי תקינות ההליך - כך עולה מתשובות שמסר היום (ג') משרד מבקר המדינה ל"גלובס".

מהתגובה עולה כי "מבקר המדינה בודק את הליך הפרטת תעש מיוזמתו, בהתאם לתוכניות העבודה של המשרד ובהתבסס על מידע שהגיע אליו בנושא זה". עוד נמסר ממשרד המבקר, כי "על פי החוק ונהלי העבודה במשרד מבקר המדינה, לפני כחודש נשלחה טיוטה למבוקרים לצורך מתן התייחסותם".

ההליכים לקידום הפרטת התעשייה הצבאית הוקפאו כבר לפני מספר חודשים, בעקבות בדיקה מקיפה שבה פתח מבקר המדינה בשל טענות שהועלו על תקינות ההליך. החברה היחידה שמתמודדת על רכישת תעש היא אלביט מערכות.

"גלובס" חשף אתמול כי בעקבות הממצאים שעולים מטיוטת דוח המבקר, החליטו בימים האחרונים מנכ"לי משרדי האוצר והביטחון, שי באב"ד והאלוף (במיל') אודי אדם על מינוי האלוף (במיל') יעקב עמידרור ל"בודק בלתי תלוי" שיחווה עד אמצע פברואר את דעתו על הליך ההפרטה ויקבע אם על המדינה להמשיך בה במתווה הנוכחי שלה.

בנוסף, עמידרור צפוי לקבוע אם יש במכירת תעש לאלביט מערכות כדי לפגוע בחברות ביטחוניות אחרות ולהפיכתה של אלביט למונופול בתחום הנשק.

משרד מבקר המדינה מסר במענה על שאלות "גלובס", כי מינוי עמידרור נעשה על פי החלטת מנכ"לי האוצר והביטחון וכי הוא נעשה שלא בתיאום ושלא בידיעת המבקר: "לפי שעה למשרד מבקר המדינה אין כל ידיעה או מידע לגבי מינוי זה ומהי מטרתו. נוכל להתייחס לכך ספציפית רק אחרי שנקבל הבהרות לגבי מינוי זה מהגורמים שנוגעים בדבר". במשרד המבקר הוסיפו וציינו כי "אין ולא תהיה למינוי השפעה על המשל הכנת הדוח".

רשות החברות הממשלתיות שקידמה את הליך ההפרטה של תעש מסרה בהתייחס למינוי עמידרור כי "המינוי הוא צעד חיובי לכיוון הנכון, שעשוי לחלץ את הפקק מתהליך מכרז תעש התקוע".