בקרוב: מטוסי נוסעים יוכלו לנחות גם בערפל כבד

עד כה נמנעה המראה של מטוסי נוסעים לעבר יעדים שהנחיתה בהם עלולה להיות מסוכנת בשל תנאי מזג אוויר קיצוניים ■ באלביט מערכות עמלו על פתרון, המבוסס על מערכת שפותחה עבור מטוסי קרב

מערכת Clear Vision של אלביט מערכות / צילום: באדיבות אלביט מערכות
מערכת Clear Vision של אלביט מערכות / צילום: באדיבות אלביט מערכות

תקנה חדשה של רשות התעופה האזרחית האמריקאית (FAA) תאפשר למטוסי נוסעים לנחות בשדות תעופה גם בתנאי ראות קשים. מתוקף התקנה יוכלו מטוסי נוסעים להמריא לעבר יעדים שונים, וגם אם מזג האוויר שצפוי בהם סוער והראות לקויה - הנחיתה בהם תתאפשר בעזרת מערכות ייעודיות.

מדובר במערכות עזר שמאפשרות נחיתה ללא ראות טבעית של הטייסים, ובלי הצורך שצוות המטוס יתבסס על התשתיות של שדות התעופה.

עד כה, נמנעה המראה של מטוסי נוסעים לעבר יעדים שהנחיתה בהם עלולה להיות מסוכנת בשל תנאי מזג אוויר קיצוניים, ובהעדר תקנות המאפשרות נחיתה באמצעות מכשירים, מטוסי נוסעים הופנו לנחיתה בשדות תעופה אחרים.

התקנה החדשה של ה FAA תיכנס לתוקף בקרוב בכל שדות התעופה בארה"ב ובהמשך, מדינות רבות בעולם צפויות לאמץ אותה.

באלביט מערכות, שפיתחה במשך כעשור את המערכת Clear Vision והשיקה את הדור החדש שלה לפני כשנה, הביעו שביעות רצון מההחלטה בארה"ב: יישום של ההחלטה עשוי להוביל לגל של עסקאות להצטיידות במערכת החדישה מצד חברות תעופה בעולם.

באלביט מערכות סירבו להעריך את הפוטנציאל הכספי שגלום בעסקאות כאלה, שצפויות להיחתם בשנים הקרובות. בכיר בחברה אמר ל"גלובס" כי "יש הרבה מאוד התעניינות במערכת שלנו מצד חברות תעופה בעולם".

לדברי מנכ"ל חטיבת אוויר באלביט מערכות, יורם שמואלי, הדור החדש של מערכת Clear Vision כבר הוטמע במטוסי מנהלים ובמסוקים אזרחיים בעולם: "אנחנו הראשונים בשוק שיכולים להציע מערכות מתאימות ומלאות, שמתכתבות עם התקינה החדשה של FAA".

מדובר במערכת שפותחה עבור מטוסי קרב, ועברה התאמות למטוסים אזרחיים. היא מבוססת על מצלמה שמקרינה את תמונת שדה התעופה לצוות המטוס באמצעות צג מיוחד - גם בתנאים של ראות קשה.

בכיר באלביט מערכות אמר כי המערכת עונה לצרכים של חברות תעופה רבות בעולם שטסות ליעדים בצפון אמריקה שבהם שורר ערפל כבד וליעדים במזרח הרחוק, כמו סין והודו, שם שוררים קשיי ראות בשל הערפיח הרב.