קרב של מיליארדים בשחקים: מטוסי F-35 נגד F-15

חיל האוויר מתכנן עסקה גדולה לרכישת מטוסי קרב ומתלבט בין ה"אדיר" (F-35) של לוקהיד מרטין לבין ה-F-15 של בואינג

דגם משופר של F-15 / צילום: בוינג
דגם משופר של F-15 / צילום: בוינג

שני מטוסי ה"אדיר" הראשונים שנמסרו לפני חודש לחיל האוויר הישראלי כבר הרהיבו בכמה טיסות בשמי הארץ, ומערכותיהם המתקדמות נלמדות בידי הטייסים והצוותים הטכניים לקראת הגעתם הצפויה של 48 נוספים כאלה בשנים הקרובות. כעת, חיל האוויר, משרד הביטחון וחברות הנשק האמריקאיות נערכים לעסקה המטוסים הבאה, שגם היא מוערכת בכמה מיליארדי דולרים.

יתכן שסוג המטוס שיירכש, ייקבע עוד במהלך השנה הקרובה או לכל היותר בשנה הבאה וההתלבטות היא בין דגם משופר של F-15 מתוצרת בואינג לבין דגם ייחודי של ה"חמקן", הוא ה-F-35, מטוס הדגל של לוקהיד מרטין המכונה בחיל האוויר בשם "אדיר".

אם ישראל תכריע ותבחר, שוב, במטוסי החמקן היא תקים במחצית השנייה של העשור הבא טייסת שלישית של מטוסים מהדור החמישי. ככל הנראה מדובר במטוסים שיהיו בעלי יכולות שאין למטוסי ה"אדיר" שישראל כבר הזמינה מלוקהיד מרטין האמריקאית: בכוחם להמריא במסלול קצר, של כמה מאות מטרים בלבד ולנחות אנכית - בתנאי שלא יאחסנו הרבה דלק ויהיו ריקים מחימוש.

ראש הממשלה נתניהו אוהב את הדגם הזה, שיאפשר לחיל האוויר לפעול גם בהתממש אחד מתרחישי הבלהות, של טיווח בסיסי חיל האוויר במאות רקטות, תוך זריעת הרס במסלולים ופגיעה משמעותית ביכולת להמריא מהם.

מהצד השני, חברת בואינג כבר נערכת להסתערות על המיליארדים שישראל תוציא בעסקת המטוסים החדשה: שם, מציעים לחיל האוויר דגם חדש ומתקדם של ה-F-15, שהוא מטוס קרב דו מנועי שחיל האוויר מכיר מזה כ-40 שנה.

על היעדר יכולות החמקנות שלו, הדגם החדש של ה-F-15 שמציעה בואינג אמור לפצות ביכולת לשאת כמות גדולה של חימוש מסוגים שונים, מכ"ם מתקדם ושיפורים נוספים רבים ביחס לדגמים קודמים שיוצרו לו בעשורים האחרונים.כל אלה, כך משוכנעים בבואינג, יהפכו את ה-F-15 החדש למכונת מלחמה מעופפת ואימתנית שגם אמורה לסגור כמה פינות לחיל האוויר הישראלי: מטוסי ה-F-35 מוגבלים בנשיאת חימוש, לפחות בתצורה החמקנית שלהם, שכן הפצצות והטילים שהוא נושא מאוחסנים בתאי חימוש פנימיים כדי להפחית את חתימת המכ"ם שלהם. לפחות בשנים הקרובות, גם סוגי החימוש שהחמקן החדש מסוגל לשאת - מוגבלים. הואיל והמטוס של בואינג לא מתיימר להיות חמקני, החברה האמריקאית הוסיפה מתחת לכנפיו נקודות נוספות המאפשרות לו לשאת עוד פצצות וטילים.

 

מועדון קטן ויוקרתי

מטוסי ה-F-35 שישראל רכשה ומכניסים את חיל האוויר שלה למועדון הקטן והיוקרתי בעולם של הפעלת מטוסים מהדור החמישי, יקרים להחריד: מחיר של מטוס אחד הוא כ-110 מיליון דולר. אם ישראל תחליט לרכוש טייסת שלישית, כלומר 25 מטוסים נוספים, יתכן שהיא תחליט לרכוש את דגם B של ה-F-35 שמחירו אף גבוה מזה של המטוס מדגם A שהיא רכשה עד כה.

אלא שהיצרנית האמריקאית לוקהיד מרטין מבטיחה לישראל מחיר נמוך יותר על מטוסי ה-F-35, במקרה שהיא תחליט לצאת לעסקת רכש נוספת. שם מעריכים כי במצב כזה, מחירו של מטוס אחד יצנח לכ-85 מיליון דולר. לא ברור באיזה מחיר היא תציע לישראל את דגם B.

זאת, בזמן שדווקא ה-F-15 החדש של בואינג צפוי להיות יקר יותר, מהותית, ומחירו מוערך ב-110-130 מיליון דולר לאחד. אחת הסיבות לכך היא הסגירה הצפויה בתוך כמה שנים, של קו היצור של המטוס הוותיק, מה שיוביל לייקור החלפים והמערכות הנלוות והעובדה שמדובר במטוס בעל שני מנועים.

כל המספרים האלה ידועים לחיל האוויר ולאנשי מינהל הרכש של משרד הביטחון שבבוא העת יובילו את הרכישה העתידית, מהרגע שתתקבל ההחלטה על סוג המטוס שיירכש. בכל מקרה, העסקה תמומן מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי, שהיקפו כ-38 מיליארד דולר למשך העשור הקרוב, או 3.8 מיליארד דולר לשנה.

"בסופו של דבר, הכל עניין של תמהיל נכון", אומר ל"גלובס" קצין בכיר בחיל האוויר: "יש כאן שיקולים של אלמנטים מבצעיים, ארגוניים וטכניים, ותמיד עולה השאלה אם נכון יהיה לשים את כל הביצים בסל אחד. כבר עשינו דריסת רגל בעולם ה'אדירים', רכשנו שתי טייסות ועכשיו אנחנו מסתכלים קדימה אל העסקה הבאה. כרגע אנחנו עדיין מתלבטים ובוחנים איזה מטוס יהיה יותר אפקטיבי מבחינתנו בראייה של עוד 15 שנה. אני חושב שהתשובה היא גם וגם. אם ה-F-35 הוא מטוס נהדר מהדור החמישי, הרי שה-F-15 שמוצע לנו יהיה מדור 4.5, אך הוא מסוגל לשאת הרבה חימוש ויש לנו כבר תשתיות מוכנות שמתאימות לו. וכאמור, עדיין לא קיבלנו החלטה בנושא".

צורך דחוף בשדרוג

רוב מטוסי ה-F-15 שמחזיק חיל האוויר, מתיישנים: מדובר במטוסים המכונים "בז" והם החלו לשמש את ישראל כבר במחצית השנייה של שנות ה-70 של המאה הקודמת. לחיל האוויר טייסת של מטוסי F-15 -, שהם חדישים ומתקדמים יותר ומכונים "רעם".

בין אם העסקה הבאה תהיה רכישה של מטוסי F-35 או רכישה של מטוסי F-15 חדישים, בחיל האוויר מדברים על צורך דחוף בשדרוג כללי של מערך מטוסי הקרב שלו: "מטוסי הקרב שלנו מתיישנים", מתריע קצין בכיר: "במהלך שנות ה-60 למשל, רכשנו כ-200 מטוסי קרב בעשור; בעשור שבין 2000 ל-2010 רכשנו כ-100 מטוסי קרב בלבד (מטוסי F-16 I המכונים "סופה" י.א) ובין 2010 ל-2020 אנחנו מצטיידים ב-19 מטוסי F-35 בסך הכל והשאר ייקלטו רק במהלך העשור הבא. חיל האוויר שלנו הפך להיות כזה שמפעיל את מטוסי הקרב שלו במשך זמן ארוך יותר מהאמריקאים ובעצם, יותר מכל חיל אוויר אחר בעולם. זה יוצר מצבים שבהם אנחנו הראשונים שנחשפים לבעיות כמו סדקים בגוף המטוס, כשאין למעשה ידע וניסיון מחילות אוויר אחרים כיצד לטפל בהם".

במהלך העשור האחרון מפנה חיל האוויר באופן שיטתי יותר ויותר מנפח הפעילות שלו למערך כלי הטייס הבלתי מאוישים. התוכניות של חיל האוויר מדברות על המשך הרחבת יכולות המל"טים, אך עדיין לא באופן שהם יחליפו את המטוסים המאוישים: "חיל האוויר יצטרך טייסת קרב חדשה בכל חומש, וכרגע הוא כבר זקוק לעוד שתיים-שלוש טייסות", אומר קצין בכיר: "יש מספר מינימלי של מטוסי קרב שאנחנו פשוט לא נרצה לרדת ממנו".