רשות ההגבלים העסקיים ממשיכה להתקדם בבדיקתה בסוגיית עליית ריביות המשכנתאות בבנקים. בשבוע שעבר העבירה הרשות אל הבנקים מכתב ובו היא דורשת מהם להעביר לה עד ליום חמישי הבא שורה של מסמכים לגבי פעילות הבנק בתחום המשכנתאות של שלוש השנים האחרונות (מה-1 בינואר).

בין היתר, דורשת הרשות לקבל פרוטוקולים של דיוני דירקטוריון והנהלה רלוונטיים, מסמכים בנוגע למדיניות תמחור, מדיניות מול יועצי משכנתאות, דוחות, תכניות עסקיות, תכניות שיווקיות, סקרי שוק, סקר צרכנים ומצגות שהוצגו בפורום בו נכחו חברי הנהלה.

נזכיר כי לפני כחודשיים הודיעה בכנסת הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, כי תבדוק האם הבנקים תיאמו העלאת מחירים מעבר לנדרש מההנחיות הרגולטוריות.

בסמוך להודעה זו קיבלו ברשות שורה של מסמכים ונתונים מבנק ישראל בנוגע לשוק המשכנתאות. לאחר שסיימו לעבד ולנתח את הנתונים, עברו ברשות לשלב הבא, והוא קבלת מידע מפורט מהבנקים בנושא זה.

ההודעה על הבדיקה נעשתה בעקבות עליית ריבית המשכנתאות בעשרות אחוזים בשנתיים האחרונות. הגורם הבסיסי לעליית הריבית הוא החמרות רגולטוריות, אולם הרשות בודקת האם הבנקים ניצלו את המצב והעלו מחירים מעבר לנדרש.