שחיתות בחסות משרד האוצר

מיליונים ומיליארדים מהכיס שלכם מחולקים למקורבים - בלי שקיפות, בלי בקרה

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

המערכת הפוליטית חשה מאוימת, כי פה ושם יש ניסיונות לבלום את צונאמי השחיתות שמאיים להטביע אותנו. הבוקר נערך בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת דיון על דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר על הקרן הקיימת לישראל.

זהו הדו"ח הציבורי הראשון שפורסם אי פעם על קק"ל, ובו הוצגה שיטת חלוקת המיליונים ללא בקרה, על ידי חבורה של אישים פוליטיים, ללא בקרה וללא תיעוד. אפשר להמר שתהיה התנגדות עזה להכפיף את קק"ל לביקורת מלאה של מבקר המדינה, כי מהיכן יקבלו המקורבים תקציבים שונים ומשונים?

כך מסכם מבקר המדינה את הדו"ח על קק"ל: "באחת מישיבות דירקטוריון קק"ל ב-2014 נאמר כי 'אין פה חבר שלא דואג לארגון שלו. אין פה אחד. אני יכול להגיד לכם, מהקטן עד לגדול. כולם דואגים, כולם מקבלים כספים'. דברים חמורים אלה והשתיקה הרועמת של חברי הדירקטוריון לאחריהם מטרידים ביותר וחייבים לשמש נורת אזהרה".

אבל זה לא רק קק"ל. הדרישה לשקיפות הייתה אחד המרכיבים העיקריים במאבק סביב תקציבי החטיבה להתיישבות, שבאופן פלאי, בכל שנה, מתחילה בתקציב צנוע ובמהלך השנה הוא מתנפח בעשרות מיליוני שקלים. לא יעזרו אלף חוות דעת של בכירי משרד המשפטים על הצורך בשקיפות והליכים תקינים בחטיבה להתיישבות - מי שנותן לשר אורי אריאל את האחריות על החטיבה להתיישבות יכול לנחש לאן ילכו רוב הכספים.

יש עוד. זכרו את התאריך ואת המקום הבאים, כי זה ייגמר בחקירות משטרה: 20 בדצמבר 2016, ועדת הכספים של הכנסת. על מנת לשמן את חברי הכנסת כדי שיתמכו בתקציב המדינה, אגף התקציבים מחלק עשרות מיליוני שקלים לחברי הכנסת מהקואליציה, איש איש על פי הצהרה לאילו מטרות הוא רוצה להעביר את הכסף, נטיותיו והאינטרסים שלו.

מדובר בלא פחות משחיתות ממוסדת, שמתעטפת בשמות מכובסים מעולם התקציבים. למעלה מ-300 מיליון שקל יצאו לטיולים מסוכנים. דוגמאות: יו"ר ועדת הפנים למשל דוד אמסלם קיבל 20 מיליון שקל לפיתוח חופי רחצה, בצלאל סמוטריץ' קיבל 50 מיליון שקלים לצורך אבטחת בתי יהודים במזרח ירושלים, אורן חזן קיבל 10 מיליון שקל, והרשימה עוד ארוכה.

 

שומר הסף שלנו אמור להיות משרד האוצר. אבל מנהג ידוע הוא, שאגף התקציבים במשרד האוצר מעביר בכל שנה בוועדת הכספים של הכנסת מיליארדים בסעיף "העברות תקציביות", בלי שחברי הכנסת מבינים מהיכן הולך הכסף ולהיכן הוא מגיע. התהליך מתבצע בחושך, בלי דברי הסבר, כך שאי אפשר לדעת אילו אינטרסים המיליארדים משרתים. אם זו לא השחיתות עצמה, זו בוודאי חממה לשחיתות בחסות משרד האוצר.

ראוי לומר מילה טובה על חברת הכנסת סתיו שפיר, שדומה שהיא חברת הכנסת היחידה שנלחמת בעקביות למען שקיפות בענייני תקציב.