"עו"ד יוסי בנקל, המנהל המיוחד לנכסי אליעזר פישמן, אינו רשאי להגיש בקשה הנסמכת על ההסדר הדרסטי של ביטול הענקות (של נכסים), מתוך גישה גורפת וכוללנית שאינה מתמודדת עם כך שמרבית הנכסים אותם הוא מבקש לחמוד לתיק פשיטת-הרגל לא היו מעולם נכסי החייב אליעזר פישמן".

 כך טוענים ילדיו של אליעזר פישמן וחתנו בתגובה לטענות שמעלה נגדם בנקל, שאותה הם הגישו היום (ג') לשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, הדן בתיק פשיטת-הרגל של פישמן. בתגובה תוקפים ילדי פישמן - ענת מניפז, איל פישמן ורונית פישמן-אופיר וכן טל מניפז (בעלה של ענת) - את בנקל וטוענים כי הבקשה שהוא הגיש אתמול לבית המשפט היא "פסולה ושערורייתית ונשענת על תזה משפטית מופרכת הסותרת חזיתית את הוראות החוק, ההלכה הפסוקה ועקרונות-יסוד בדיני פשיטת-הרגל".

באמצעות עורכי הדין דוד לשם וד"ר אלעד פלד ממשרד ניר כהן, לשם ושות', טוענים ילדי פישמן וחתנו כי בנקל הציג לבית המשפט תמונה משפטית ועובדתית מסולפת ומטעה בלשון המעטה, המתיימרת ליצור אווירה של בהילות ודחיפות שאין להן כל אחיזה במציאות.

לטענתם, "לאור התנהלותו הפסולה של המנהל המיוחד בהגשתה של בקשה זו, שאין לראותה אלא כשימוש לרעה ובחוסר תום-לב בסמכויות וכוח שניתנו לו, יתבקש בית המשפט לחייבו גם בהוצאות לדוגמה".

לטענתם, כאמור, יש לדחות את בקשתו של בנקל לצו זמני האוסר עליהם לבצע כל דיספוזיציה בארבע הווילות שלהם ביישוב היוקרתי סביון. "הבקשה מבוססת על הטענה כאילו על כל הנכסים חלות הוראות פקודת פשיטת-הרגל שעניינה 'ביטול הענקות'. לטענת בנקל, ההעברות של הנכסים לידי ילדי פישמן תהיינה בנות-ביטול אם וכאשר יוכרז על פישמן כפושט רגל. בקשת בנקל רצופה כשלים מכף רגל ועד ראש, שדי בכל אחד מהם כדי להצדיק את דחייתה", נאמר בתגובה.

בדוח שהגיש אתמול (ב') עו"ד בנקל לבית המשפט הוא הציג תמונה עגומה ביחס להתנהלות של פישמן ובני משפחתו בשנים האחרונות. בין היתר הוא כתב כי פישמן החל להיערך למצב של פשיטת-רגל כבר לפני 16 שנים. עוד כלל הדוח ביקורת על הפרדה מלאכותית בין נכסי פישמן לנכסי ילדיו, הוא תיאר מערכת יחסים סבוכה ומלאה בניגודי עניינים בין החברות בקבוצה, ממשל תאגידי קלוקל, העברת נכסים ומשיכת כספים ונכסים ששוויים עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים. בנקל ביקש תקציב להפעלת חוקרים פרטיים בארץ ובחו"ל, רואי חשבון, כלכלנים ושמאים.

"מלאכת איתור מצבת נכסי פישמן מורכבת יותר ממה שניתן היה לשער בתחילת הדרך, והיא תחייב ביצוען של בדיקות עומק מורכבות בארץ ובחו"ל", כתב בנקל. "אפילו תחילתו של ממשל תאגידי לא התקיימה במרבית החברות, בוודאי לא בחברות ההחזקה הפרטיות שדרכן שלט פישמן בקבוצה. בסבך ניגודי העניינים ששלטו בה, חשיפת מכלול הנכסים, הזכויות, כמו גם היקף החובות ושיוכם וקביעת סדרי הנשייה על-פי הדין, אינה משימה של מה בכך, והיא תארך זמן ממושך ותחייב הסתייעות במומחים".

בתגובה שהגישו היום הוסיפו וטענו ילדי פישמן וחתנו כי המנהל המיוחד מתיימר לאפשר לבטל, בניגוד לדין, עסקאות שנעשו משנת 1996, לפני למעלה מ-20 שנה. "טענת בנקל כאילו מעשה פשיטת-הרגל אירע ב-2006 סותרת חזיתית את הוראות החוק והפסיקה", טוענים הילדים.

לדבריהם, "הטענה מקוממת במיוחד נוכח העובדה שבנקל היה מודע היטב לפסיקה החד-משמעית בעניין זה ואף ציטט בבקשתו (באופן מטעה) מפסקי דין".

לפי התגובה, כשל נוסף של בנקל הוא שבניגוד לטענתו הן הבית של פישמן בגדרות והן הבית ברחוב הר דפנה בסביון לא נרכשו על-ידי אליעזר פישמן, החייב, ולא היו רשומים על שמו אלא נרכשו על-ידי רעייתו, טובה פישמן, נרשמו על שמה של טובה עוד בשנות ה-90 של המאה הקודמת והועברו על-ידי טובה לאיל וענת לפני 15 שנים.

עוד כותבים הילדים כי בניגוד לטענות המנהל המיוחד, בית נוסף בסביון, ברחוב הר דפנה 28, נרשם מלכתחילה על שם רונית פישמן לפני כ-14.5 שנים, ואילו ברחוב סמדר ביישוב נרשם הם על-שם אליעזר והן על-שם טובה בשנת 1998.

באשר לטענותיו של בנקל ביחס למצבו הכספי של אליעזר פישמן בשנת 2006, כותבים ילדי פישמן כי "טענות בנקל נסמכות כולן על היסקים פתלתלים וחסרי בסיס, מתוך אמירות המיוחסות לפישמן, מהן מסיק בנקל כאילו פישמן היה חדל פירעון כבר ב-2006. אפילו נכון היה הדבר (מה שאין כן), לא היה באמירות אלה של פישמן כדי להקים מעשה של פשיטת-רגל. המנהל המיוחד לא עמד ולו באופן ראשוני בנטל המוטל עליו להראות כי קיימת עילה בדין לביטול העברות של הנכסים".