לשי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, יש זמן. "אני מציע שנחכה קדנציה, שלוש-ארבע שנים. משבר הדיור הוא לא כזה שפותרים ביום אחד", אמר מנכ"ל האוצר בשבוע שעבר, במסגרת מסיבת עיתונאים לסיכום 2016.

האמת שידענו שלבאב"ד ולמשרדו יש זמן. באוגוסט 2015, לפני שנה וחצי, הוא מונה ליו"ר זמני של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, ומאז ה"זמני" עדיין שם (האמת שהוא לא ממש שם, והנה עוד סיבה שמרבית השיווקים והתחלות הבנייה בשנה האחרונה נמצאים הרחק מאזור המרכז המבוקש). אם לוקח שנתיים למנות יו"ר קבוע לוועדה מחוזית, אז מה הן "שלוש-ארבע שנים" להורדת מחירי הדירות.

קשה לשכוח את המאמצים שעשה כחלון מיד אחרי הבחירות להעביר את מינהל התכנון ממשרד הפנים לאוצר. חלק מ"ארגז הכלים" המפורסם. אבל כמו באב"ד, ואולי במידה רבה של צדק (שני האנשים האלו אמורים לנהל את קופת המדינה), כחלון ומנכ"ל משרדו לא ממש מגיעים לטפל בבעיית כוח האדם בצמרת מינהל התכנון. שש ועדות מחוזית יש בישראל: באב"ד הוא יו"ר זמני של ועדה מחוזית מרכז, דלית זילבר מכהנת בשנה האחרונה הן כיו"ר ועדה מחוזית ירושלים והן כיו"ר זמנית של ועדה מחוזית תל אביב וליאת פלד היא יו"ר זמנית של הוועדה מחוזית חיפה, המכהנת במקביל גם כמתכננת הוועדה (מה שגרר עתירה לבית משפט, בטענה לניגוד עניינים).

ואולי בעצם במשרד האוצר לא אשמים. עד אוקטובר ניהלה בינת שוורץ את מערכת התכנון ביד רמה, ו"הפתיעה" בהודעה לבית משפט על פרישתה (בעקבות עתירה לניגוד עניינים). למה ההפתעה במרכאות כפולות? כי שוורץ סיימה כבר באוגוסט האחרון כהונה בת חמש שנים (בימים אלה, אגב, היא מנסה להתקבל ללימודי רפואה, אתגר מרשים למי כבר הוכיחה ששום דבר לא עומד בדרכה). על פי החלטה מפורשת של הממשלה, מנהל מינהל התכנון היא כהונה הקצובה לחמש שנים "ואינה ניתנת להארכה".

אבל באוצר בכל זאת הופתעו, הבטיחו שוועדת איתור תמנה במהירות מחליפה, אבל רק ב-12 בינואר 2017 הממשלה קיבלה החלטה שבכלל מאפשרת הקמת ועדת איתור (החלפת אנשי משרד הפנים באנשי האוצר). אבל באוצר התחייבו לנו בסוף שבוע שאוטוטו הכל קורה והבלגן נגמר: "אנו ממתינים לחתימת הנציבות על משרת מנהל מינהל התכנון שתפורסם בקרוב".

בנוסף, מבטיחים שם כי בעוד שבועיים, ב-12 בפברואר, ועדת איתור מתכנסת לבחור במי להמליץ כיו"ר ועדה מחוזית ת"א, ואת מי לזמן לראיונות לתפקיד יו"ר ועדות מרכז וחיפה. ובנתיים כאמור יש זמן, ולא באמת בוער לעשות סדר במינהל התכנון. איך אמר היו"ר הזמני? "משבר הדיור הוא לא כזה שפותרים ביום אחד".