פחות טלרים: מספר הכספומטים יותר מהוכפל בעשור

דוח העמלות של בנק ישראל: רק חצי מיליון לקוחות נמצאים במסלולי עמלות העו"ש המוזלים, כמחציתם צורפו בהנחיית הפיקוח על הבנקים

סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי
סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי

אפקט ההתייעלות: מספר מכשירי הכספומט (ATM) זינק ב-138% משנת 2005 עד יוני 2016, כך עולה מדוח העמלות החצי-שנתי שפרסם היום (ד') בנק ישראל.

במסגרת הדוח, פרסם הפיקוח על הבנקים לראשונה נתונים על מכשירי ה-ATM, ומהם עולה כי מספר המכשירים הבנקאיים נמצא במגמת עלייה חדה. נכון לסוף יוני 2016, היו בישראל 1,933 מכשירי ATM, גידול של קרוב ל-6% בתוך חצי שנה. בהסתכלות ארוכת טווח מדובר בזינוק משמעותי - בתוך 3.5 שנים נוספו 583 מכשירים - גידול של 43%. בתוך עשור, מספר המכשירים יותר מהכפיל את עצמו.

נראה שהגידול החד הוא חלק ממגמת ההתייעלות בבנקים, הכוללת סגירת סניפים ובעיקר עמדות טלרים. הבנקים (בעיקר הגדולים שבהם) סגרו חלק מרכזי מעמדות הטלרים, ובמקום זאת הגדילו את מספר מכונות ה-ATM, המאפשרות מלבד משיכת מזומנים לבצע שורה של פעולות בנקאיות, כגון הפקדת כסף מזומן ושיקים ואף קבלת הלוואה. "מכונות ה-ATM הפכו למיני סניף", אומר בכיר במערכת הבנקאית.

מאחר שמגמת ההתייעלות צפויה להימשך, סביר להניח שמספר המכשירים אף יוסיף לגדול. בבנק ישראל מדגישים כי בעבור משיכת מזומנים ממכשיר אוטומטי המרוחק עד 500 מטר מהסניף (77% מהמכשירים), נגבית לכל היותר עמלה בגובה עמלת ערוץ ישיר (1.5-3 שקלים בממוצע). לעומת זאת, במשיכת מזומנים ממכשיר המרוחק יותר מ-500 מטר מהסניף, בנק רשאי לגבות עמלה גבוהה יותר - 5-7 שקלים.

מחזיקים יותר כרטיסי אשראי

דוח העמלות החצי-שנתי, המתייחס למחצית הראשונה של שנת 2016, מצביע גם על המשך השחיקה בעמלות העו"ש. מהנתונים עולה כי העלות החודשית הממוצעת להחזקת חשבון עו"ש ושימוש בכרטיסי אשראי ממשיכה לרדת. במחצית הראשונה של 2016 היא עמדה בממוצע על 24.8 שקל בחודש, ירידה של 3% בתוך חצי שנה, ובסה"כ השלימה ירידה של יותר מ-15% בתוך פחות מ-5 שנים. הירידה נרשמה אף שבתחום ההכנסות מהחזקת כרטיס אשראי נרשמה עלייה בנתונים. עלות החזקת כרטיסי אשראי למשק בית עמדה בממוצע על 11 שקל בחודש, נכון ליוני 2016, עלייה חדה של יותר מ-20% בתוך פחות מ-5 שנים.

בבנק ישראל מציינים שהעלייה נובעת מגידול של 26% במספר הכרטיסים, בתוך 5 שנים - מ-1.1 כרטיסים ב-2011 בממוצע לחשבון ל-1.4 כרטיסים לחשבון ביוני 2016. "עלות החזקת כרטיס אשראי נותרה יציבה על פני זמן אולם לקוחות מחזיקים יותר כרטיסים בממוצע", כותבים בבנק ישראל.

בדוח בנק ישראל חושף גם את נתוני המצטרפים למסלולי עמלות העו"ש. נזכיר שלפני שלוש שנים הורה בנק ישראל לבנקים להציע לפחות שני מסלולי עו"ש - מסלול בסיסי ללקוחות פרטיים בעלות של עד 10 שקלים, ומסלול מורחב המיועד בעיקר לעסקים קטנים ומחירו עומד לרוב על 20-30 שקל. ברוב המקרים, מחירי המסלולים נמוכים בעשרות אחוזים ממחיר המחירון של תמהיל הפעולות שהם כוללים. לפי הנתונים, עד כה הצטרפו כחצי מיליון לקוחות למסלולים, אלא שקרוב למחצית מהמצטרפים הוכנסו למסלולים בעקבות הנחיית בנק ישראל מספטמבר אשתקד, שלפיה אזרחים ותיקים ובעלי מוגבלויות יצורפו אוטומטית למסלול. מנתוני בנק ישראל עולה שיש פוטנציאל לעוד 1.8 מיליון לקוחות שיצטרפו ויוזילו את העמלות שהם משלמים (יתרת הלקוחות משלמים ממילא סכום נמוך יותר מהסכום של המסלולים).

בפיקוח על הבנקים מציינים עוד כי בתחילת השנה שעברה, הם ביקשו מהבנקים לסרוק את רשימת העמלות ולבטל עמלות מיותרות. לפי הדוח, הבנקים שיתפו פעולה ובדוח מוצגת רשימה חלקית של העמלות שבוטלו. כך, בוטלה עמלת טיפול בירושות, וניתנו פטור למקבלי פנסיה ממדינות חבר העמים ופטור מעמלת הפקת דוחות סטנדרטיים.

התפתחות
 התפתחות