מדד גלובס-פרומתאוס: פתיחת שנה חזקה לישראליות בנאסד"ק

מדד גלובס-פרומתאוס פתח את 2017 עם עלייה של 4.9% - והצליח להכות את מדדי ההשוואה ■ הנשיא דונלד טראמפ נתן תנופה למניית מגל, המפתחת גדר ביטחון "חכמה" ■ סלקום ופרטנר נהנו מעליות חדות בסוף 2016

גיל שויד / צילום: יונתן בלום
גיל שויד / צילום: יונתן בלום

בדומה לדצמבר, גם בינואר נרשמו עליות בשווקים העולמיים, אבל הפעם הצליח מדד גלובס-פרומתאוס, המשקלל את מניותיהן של כ-120 חברות ישראליות שנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב, להכות את מדדי ההשוואה, הודות לתשואות בולטות במניותיהן של חברות אלה. בעוד מדד גלובס-פרומתאוס פתח את 2017 עם עלייה מרשימה של 4.9%, מדד הנאסד"ק השיג תשואה חיובית של 4.3%, ואילו מדד ת"א 100 רשם תשואה שלילית בשיעור של 2.7%.

העליות בנאסד"ק לא פסחו על מדד הנאסד"ק ביוטכנולוגיה, שעלה ב-5%. מדד ת"א ביומד המשיך את המגמה ששלטה בשוק הביוטכנולוגיה בישראל ב-2016 - וירד ב-5.8% בחודש שעבר. לעומתם, תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים השיג תשואה אפסית, כשטבע ממשיכה את השנה הקשה שעברה עליה, עם ירידה של 8% בינואר - בין השאר, על רקע דחייתם של ארבעה פטנטים הקשורים לקופקסון על ידי בית המשפט בארה"ב.

חברה נוספת שבלטה לרעה בחודש שעבר היא אלקוברה, שהתרסקה ב-50% בעקבות הוראת ה-FDA להפסיק את הניסוי במוצר הדגל שלה לטיפול בהפרעות קשב. מנגד, סינרון בלטה לטובה, עם עלייה של 14% בינואר, כשקרן ההשקעות ברנדס הגדילה את החזקותיה בחברה בעוד 2.6% - וכעת מחזיקה ב-10.4% מסינרון.

בשוק הטכנולוגיה הורגשו בחודש שחלף עליות נאות בכל המדדים, אבל תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה הכה את מדדי ההשוואה עם נסיקה מדהימה של 8.7%. לעומתו, מדד הנאסד"ק טכנולוגיה עלה ב-7%, ואילו מדד ת"א טכנולוגיה רשם תשואה חיובית של 2.8%. חברות טכנולוגיה ישראליות רבות חוו חודש מצוין עם עליות מרשימות. ביניהן ראוי לציין את צ'ק פוינט, שמנייתה עלתה ב-17% בינואר. החברה הכתה את התחזיות ברבעון האחרון של 2016, וסיימה את השנה עם הכנסות של 1.74 מיליארד דולר ורווח של 725 מיליון דולר.

חברה מעניינת נוספת במדד היא מגל מערכות אבטחה, המפתחת גדר ביטחון "חכמה". מנייתה רשמה עלייה של 41% בינואר, והשלימה זינוק של 60% מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב, על רקע החלטתו לבנות חומה בגבול עם מקסיקו.

סלקום ופרטנר רחוקות מהשיא

שתי חברות סלולר שנכללות במדד גלובס-פרומתאוס הן סלקום ופרטנר - שתיים מחברות התקשורת הבולטות בישראל, שנסחרות גם בארה"ב. הטלטלות בשוק הסלולר בישראל בשנים האחרונות קיבלו ביטוי גם במניותיהן של חברות אלה, שנחתכו בחדות בעקבות התחרות העזה במקביל לפגיעה ברווחיותן.

מתרשים השינויים בשערי המניות עולה מיד כי יש קורלציה כמעט מלאה בין העליות והירידות בשערי המניות של שתי החברות, וכפי הנראה, השוק אינו מבדל ביניהן. ואכן, כפי שמסבירים כלכלני פרומתאוס, "השתיים דומות מאוד. גם סלקום וגם פרטנר נשענות בכבדות על תחום הסלולר ביחס לשאר המגזרים, אף ששתיהן מפעילות אסטרטגיה דומה של התרחבות לתחומי תקשורת נוספים - תחילה כספקיות אינטרנט ללא תשתית, ובהמשך בכניסה לשוק הטלוויזיה - מהלך שבו סלקום הקדימה את פרטנר, וגם הוא נעשה עם מינימום השקעה בתשתיות תקשורת. כל זאת, על רקע העובדה ששתי החברות דומות מבחינת היקף המנויים, וכמובן פועלות באותו שוק ועם אותה רגולציה".

ברבעון האחרון של 2016 נרשמו עליות חדות במניות פרטנר וסלקום. פרטנר עלתה בכ-28%, ואילו סלקום עלתה ב-38%. למרות העליות החדות, מניות שתי החברות נמוכות עדיין בכ-70% מהשיא שרשמו בשלהי 2010. את ההסבר לעליות ולירידות ניתן לייחס לפגיעה ברווחיות החברות, שנגרמה מהירידה בפרמטר התפעולי המרכזי שמפרסמות חברות הסלולר, והוא ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU).

אייל שבח, שותף בפרומתאוס וראש תחום טכנולוגיה ותקשורת, אומר כי ב-2010 ה-ARPU של פרטנר היה 148 ושל סלקום 144, ומאז נחתך ה-ARPU של פרטנר ל-66 ושל סלקום ל-63. "ירידה זו ב-ARPU הביאה לירידה של כ-2.9 מיליארד שקל בהכנסות פרטנר ושל כ-2.5 מיליארד שקל בהכנסות סלקום ביחס לשנת השיא של כל חברה (2011 ו-2010, בהתאמה) - כלומר, ירידה של כ-41% ו-37% מהכנסותיהן באותה שנה בהתאמה", ציין שבח.

לדבריו, ירידה זו תורגמה במלואה לשורת הרווח לפני מס, שכן בתחום הסלולר, העלות השולית של כל שקל בהכנסה ממנוי היא 0. כתוצאה מפגיעה זו נאלצו החברות לעבור תהליך התייעלות מאסיבית.

בשוק הסלולר צפויה התייקרות

האירוע הבולט של התקופה האחרונה בענף הסלולר, וזה שצפוי להשפיע גם בתקופה הקרובה, קשור לרכישתה של חברת גולן טלקום. לפי ניתוח שביצעה מחלקת המחקר של פרומתאוס, על בסיס הדוחות המידיים של סלקום ושל אלקו בנוגע לרכישת החברה, הרי שכדי שגולן טלקום תוכל לשלם את הוצאותיה התפעוליות, לשרת את חובותיה, שהתהוו בעקבות רכישתה, ולהרוויח שיעור רווח מינימלי של 5%, עליה להעלות את ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) מכ-52 שקל לכ-63 שקל (לא כולל מע"מ). מדובר בעלייה של כ-20%.

לשם השוואה, על פי דוחות הרבעון השלישי של 2016, ה-ARPU של הוט מובייל, סלקום ופרטנר היה 50, 63 ו-67 שקל בהתאמה.

"ניתן לפיכך להעריך שהמחירים בשוק יעלו משמעותית", ציין שבח. "אם סלקום ופרטנר ירצו לשמור על אותו פער תחרותי, המשמעות היא עליית ARPU של כ-20%, או 13-14 שקל בחודש אצל כל אחת מהן. התוספת לרווח הנקי של כל אחת מהחברות צפויה להיות במקרה כזה 300-400 מיליון שקל בשנה - מה שמסביר את העליות במניית החברות בתקופה האחרונה".

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ, ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

פרומתאוס
 פרומתאוס