בצל הסנקציות שהטילה ארה"ב: איראן עורכת תרגיל לשיגור טילים

אחרי ששיגור הטיל האחרון הוביל להטלת עיצומים עליה, עורכים כוחות איראן תרגיל שיפגין את "המוכנות להתמודד עם איומים וסנקציות משפילות" ■ שר ההגנה האמריקאי: "איראן - המממנת הגדולה ביותר של טרור"

ניסוי בטיל חץ 2 / צילום: התעשייה האווירית
ניסוי בטיל חץ 2 / צילום: התעשייה האווירית

 

בתגובה לסנקציות שהטילה ארצות הברית על איראן, עורכים היום (שבת) כוחות משמרות המהפכה תרגיל צבאי שבמסגרתו ישגרו גם טילים. לפי אתר משמרות המהפכה, התמרונים יפגינו את "המוכנות המלאה להתמודד עם האיומים והסנקציות המשפילות" מצד וושינגטון. עוד נכתב כי בתרגיל, שמתקיים במחוז סמנאן שבצפון המדינה ומכסה שטח של 35 אלף קמ"ר, ייעשה שימוש במערכות מכ"ם וטילים מייצור מקומי, ומערכות לוחמת סייבר.

"פיתוח הטילים ויכולותיה הצבאיות של המדינה, שנועדו למטרות הגנה בלבד, ונשיאת נשק קונבנציונלי שלא ייעשה בו שימוש מלבד הגנה לגיטימית, הם זכויותיו של העם האיראני במסגרת החוק הבינלאומי", נמסר ממשרד החוץ האיראני. במקביל, הודיעה המדינה כי היא מתכוונת לנקוט "פעולות תגמול" נגד אנשים פרטיים וחברות אמריקאיות, לאחר הודעת ממשל טראמפ על הטלת הסנקציות.

"בתגובה לצעד החדש של ארצות הברית וכפעולת תגמול, איראן תטיל הגבלות חוקיות על כמה חברות ואנשים פרטיים אמריקאים, שיש להם תפקיד ביצירתן ובתמיכתן של קבוצות טרור קיצוניות במדינה", נמסר ממשרד החוץ האיראני. בתוך כך, שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס אמר היום, כי איראן היא "המממנת הגדולה ביותר של טרור בעולם". במסיבת עיתונאים בטוקיו הוא הוסיף כי ארצות הברית אינה מתכוונת להגדיל את כמות הכוחות האמריקאיים במזרח התיכון.

בעקבות הניסוי האחרון שערכה הרפובליקה האסלאמית בטיל בליסטי, ארצות הברית הטילה אתמול סנקציות על 13 בני אדם ו-122 ארגונים הקשורים לאיראן. הסנקציות הוטלו לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הצהיר כי "איראן משחקת באש" ושהוא לא יהיה "נחמד" כמו אובמה.

 

בהצהרה של משרד האוצר מופיעה רשימת האזרחים והגופים שעליהם הוטלו הסנקציות, כשמקום מושבם של חלק מהם הוא באיחוד האמירויות הערביות, בלבנון ובסין. אלו שעליהם הוטלו הסנקציות מעורבים בפיתוח תוכנית הטילים הבליסטיים וקשורים למשמרות המהפכה. על פי הצהרת משרד האוצר, "גופים ויחידים אלו מעורבים ברכישת טכנולוגיות או חומרים שתומכים בפיתוח הטילים כמו גם מתן תמיכה למשמרות המהפכה".

איראן ערכה ביום ראשון האחרון ניסוי בטיל בליסטי, לראשונה מאז נכנס טראמפ לתפקידו. לפי הדיווח, הניסוי, שלא הסתיים בהצלחה, אירע באתר מוכר מחוץ לעיר סמנאן, הנמצאת כ-220 קילומטרים ממזרח לטהראן. עוד דווח כי מדובר בטיל לטווח בינוני בשם "חוראמשר", והוא טס למרחק של 965 קילומטרים לפני שהתפוצץ באוויר. הניסוי בחן את החלק האחראי להשבת הטיל לאטמוספירה.

בעקבות הניסויים כתב טראמפ בטוויטר כי איראן נמצאת "תחת אזהרה רשמית". עוד הוא הוסיף: "שום אופציה לא ירדה מהשולחן. איראן נמצאת תחת אזהרה רשמית בעקבות שיגור הטיל". מיד לאחר מכן, דיווחו גורמים בוושינגטון על הכוונה להטיל סנקציות שלא יפרו את הסכם הגרעין שנחתם לפני כשנתיים בין איראן למעצמות. איראן מתעקשת כי הניסוי אינו מהווה הפרה של החלטת האו"ם, שכן הטיל לא יכול לשאת ראש נפץ גרעיני.