חוק ההסדרה, היום שאחרי: בכנסת חוגגים, באירופה מגנים

נתניהו, שבעצמו הודה בשיחות סגורות שמדובר בחוק בעייתי שעלול לפגוע בישראל, לא הגיע להצבעה משום שעשה באותה עת את דרכו מלונדון לישראל ■ עפ"י הערכות, נתניהו העדיף שלא להיות נוכח בהצבעה ולכן לא ביקש לדחות אותה במספר שעות

ביום שאחרי האישור הלילי והסופי של חוק ההסדרה, נראה כי לפחות בזירה המקומית לא נפלו עוד השמיים. בכנסת ציינו את "יום זכויות בעלי החיים", בין היתר, באמצעות ארוחה חגיגית על טהרת המטבח הטבעוני. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ענדה סינר על צווארו של יו"ר הקואליציה, דוד ביטן (ליכוד), וניסתה לשכנע אותו שככה "גם אוכלים טוב וגם החיות לא סובלות". ביטן ענה לה בלי למצמץ: "הסבל עובר אלינו".

בזירה הבינלאומית, לעומת זאת, מסרבים לעבור לסדר היום. משרד החוץ הבריטי הודיע כי המדינה מגנה את חוק ההסדרה משום שהוא מאיים על הסיכוי ליישם את פתרון שתי המדינות וכי הוא פוגע גם במעמדה של ישראל בעולם. כל זה קורה יום בלבד אחרי הביקור הרשמי של ראש הממשלה נתניהו אצל ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, ואחרי ההתעקשות בסביבתו של נתניהו לשדר עד כמה היחסים בין המדינות מצוינים.

בנוסף, מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי החליטה לדחות את "ועידת הפסגה המדינית" בין ישראל לראשי האיחוד, שתוכננה להתקיים בסוף החודש. שרי החוץ הסבירו כי ההחלטה התקבלה על רקע קידום חוק ההסדרה ועל רקע כוונת ממשלת ישראל להרחיב את הבנייה ביהודה ושומרון.

גם שר החוץ הצרפתי, ז'אן מארק איירו, גינה את החוק וקרא לישראל לחזור בה מהחקיקה ואמר "החוק עלול להחריף את המתחים באזור".

חוק ההסדרה, שנועד להכשיר בדיעבד מאחזים בלתי חוקיים שנבנו על קרקע פלשתינית פרטית, עבר אמש (ב') במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 60 תומכים מול 52 מתנגדים. החוק קודם למרות התנגדותו הנחרצת של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שקבע כי מדובר בחוק "בלתי חוקתי", ועל כן אין הוא יוכל להגן עליו במקרה של עתירה לבג"ץ.

ח"כ בני בגין (ליכוד) הוא היחיד מקרב חברי הקואליציה שהצביעו נגד החוק. עוד לפני ההצבעה הוא הסביר לגלי צה"ל כי "מיעוט קטן וקיצוני מצליח לכפות את דעתו על רוב הכנסת, וכי בעיית המשילות העיקרית היא הכניעה החוזרת למפלגות הקואליציה לגחמות שמקורן בשולי המחנה".

 

נתניהו, שבעצמו הודה בשיחות סגורות שמדובר בחוק בעייתי שעלול לפגוע בישראל, לא הגיע להצבעה משום שעשה באותה עת את דרכו מלונדון לישראל. על-פי הערכות, נתניהו העדיף שלא להיות נוכח בהצבעה ולכן לא ביקש לדחות אותה במספר שעות.

"זהו יום היסטורי להתיישבות ולמדינת ישראל", אמר אמש לאחר ההצבעה ח"כ בצלאל סמוטריץ', מיוזמי החוק. ח"כ מוטי יוגב הוסיף: "לא יעזור לדיקטטורה של אליטת המיעוט של בג"ץ. גם אם תנסו לבטל את החוק, מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית תשוב ותחוקק את הסדרת עם ישראל בארצו".

לעומתם, מסרה יו"ר התנועה וחברת המחנה הציוני, ציפי לבני: "זהו יום רע בהיסטוריה של ישראל. מיעוט קיצוני וכוחני בחסות מנהיג חלש, מוביל את כולנו למצדה. חייבים להחליף אותם - זו מלחמה על הבית".