האם האחים סגול סידרו לכחלון עודף הכנסות בינואר?

בינואר נמדד עודף בפעילותה התקציבית של הממשלה בסך של 4.2 מיליארד שקל, על רקע הכנסות שיא של 27.6 מיליארד שקל ■ כתוצאה מהעודף הגדול בהכנסות נותר הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים ברמת השפל של 2.1% מהתוצר

סמי סגול / צילום: מירי דוידוביץ'
סמי סגול / צילום: מירי דוידוביץ'

בחודש ינואר נמדד עודף בפעילותה התקציבית של הממשלה בסך של 4.2 מיליארד שקל על רקע הכנסות שיא של 27.6 מיליארד שקל של רשות המסים, שהיו גבוהות מהשיא הקודם שנרשם בינואר 2016 ועמד על 26.8 מיליארד שקל. כתוצאה מהעודף הגדול בהכנסות נותר הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים ברמת השפל של (פברואר  2016 - ינואר 2017) 2.1% מהתוצר. באוצר מציינים כי ינואר מתאפיין עונתית בעודף תקציבי עקב הכנסות מסים גבוהות והוצאות נמוכות של המשרדים.

בהודעת האוצר נאמר כי מאחורי הנתון החריג עומד "סכום חד פעמי של 1.2 מיליארד שקל מרווח הון ממכירה חברה גדולה". ברשות המסים סרבו למסור פרטים על העסקה המדוברת, אך ההערכות בשוק הן כי מדובר בעסקה למכירת כתר פלסטיק ביולי, שבמסגרתה מכרו האחים סמי ויצחק סגול 80% מהחברה הפרטית שבשליטתם לקרן BC פרטנרס תמורת כ-1.4 מיליארד דולר (מס רווחי הון שמשלמים בעלי שליטה עומד כיום על 30% מהרווח).

נתון נוסף שעיוות את הכנסות המדינה ממסים בינואר - אך דווקא בכיוון ההפוך של הקטנה -  היו מכירות-השיא של כלי הרכב בדצמבר, לקראת עדכון נוסחת המיסוי הירוק ב-1.1.2017. כתוצאה ממכירות אלה הוקדמו לחודש דצמבר הכנסות ממסים עקיפים בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל על חשבון החודשים הראשונים של 2017, ובעיקר על חשבון ינואר 2017.

בניכוי השפעת העסקה החד-פעמית מצד אחד ומכירות כלי הרכב מצד שני עלו סך ההכנסות ממסים בינואר 2017 בשיעור ריאלי של כ-3% לעומת חודש ינואר אשתקד. הגביה ממסים ישירים עלתה ב-6% והגביה ממסים עקיפים ירדה ב-2%.