קבינט הדיור ביעדי שיווק קרקע ותוכנית אסטרטגית עד 2040

יעד שיווק יחידות הדיור להשכרה ל-2017 עומד על 4,000 - כך עולה מהצעת החלטה העוסקת ביעדי תכנון ושיווק הקרקע לשנת 2017 שתעלה לאישור קבינט הדיור ביום ב' הקרוב

יואב גלנט  בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר
יואב גלנט בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר

קבינט הדיור, שיתכנס ביום שני הקרוב, ידון במספר הצעות החלטה וצפו לאשרן. מדובר בהחלטות המתייחסות ליעדי שיווק קרקע למגורים ולהשכרה בשנת 2017 וגם בתוכנית אסטרטגית לענף הנדל"ן לשנים 2017-2040. חשוב להגיד שזו הפעם הראשונה שהממשלה מביאה לאישור תוכנית אסטרטגית לענף הדיור, ומדובר בהחלטה משמעותית שיש לקוות שגם הליכי היישום הבקרה והמעקב אחריה יפעלו כנדרש. נציין שהיעדר תוכנית אסטרטגית לענף הנדל"ן למגורים היא אחד הליקויים המרכזיים שעלו מדוח מבקר המדינה שעסק במשבר הדיור.

יעד שיווק יחידות הדיור להשכרה ל-2017 עומד על 4000 יחידות דיור, כך עולה מהצעת החלטה העוסקת ביעדי תכנון ושיווק הקרקע לשנת 2017 שתעלה לאישור קבינט הדיור ביום שני הקרוב. על-פי הצעת ההחלטה, מדובר ביעד שיווק לחברה הממשלתית 'דירה להשכיר', הכולל שיווק של 3,600 יחידות דיור באזורי הביקוש ושיווק של 400 יחידות דיור בלבד בנגב והגליל. מתוך 4000 יחידות הדיור להשכרה ארוכת-טווח, 1000 יחידות דיור ישווקו במחיר מופחת לזכאים. נציין כי אמנם מדובר ביעד שיווק הגבוה מהיעד שסומן ל-2016, אולם עדיין מדובר במספר יחסית נמוך שלא יהיה בכוחו להגדיל בשיעור משמעותי את יחידות הדיור להשכרה ברחבי הארץ. נזכיר גם שמדבר ביעדי שיווק, כלומר מכרזים שיפורסמו בלי ערובה שאכן יצלחו וייקלטו בשוק.

בהצעה גם נקבעו יעדי שיווק כלליים לכלל הגופים, יעד של 65 אלף יחידות דיור שישווקו בשנת 2017 לצד יעד של 45 אלף יחידות דיור מאושרות, כלומר מכרזים שנסגרו בהצלחה ומגרשים שנרכשו על-ידי קבלנים ויזמים ומתקדמים לקראת מימוש. מתוך יעד השיווק נקבע כי 35 אלף יחידות דיור ישווקו באזורי הביקוש (מתוך 65 אלף יחידות דיור). עוד נציין כי אזורי הביקוש על-פי ההגדרות של הצעת ההחלטה הורחבו מעט וכוללים היום את המחוזות: תל-אביב, מרכז, ירושלים, חיפה וגם את נפת אשקלון.

עוד במסגרת הצעת ההחלטה, מוצע לקבוע יעד תכנון לשנת 2017 שיעמוד על 105 אלף יחידות דיור בחלוקה הבאה: 15.5 אלף יחידות דיור במחוז צפון, 15.5 אלף יחידות דיור במחוז חיפה, 33.5 אלף יחידות דיור במחוז המרכז, 15 אלף יחידות דיור במחוז תל-אביב, 5000 יחידות דיור במחוז ירושלים ו-20.5 אלף יחידות דיור במחוז הדרום. יחד זה גבוה במעט מהיעד שנרבע השנה ועמד על כ-100 אלף יחידות דיור, יעד שמינהל התכנון עמד בו. עוד נציין כי על-פי החלוקה של יעדי העבודה של הוועדות המחוזיות אל מול הותמ"ל, הוועדות המחוזיות יהיו צריכות לאשר 61.5 אלף יחידות דיור במחוזות השונים במהלך 2017 בעוד הותמ"ל תידרש לאשר 43.5 אלף יחידות דיור. מדובר ביחס לא פרופורציונלי שמסמן כבר מעכשיו שבכוונת הממשלה להעביר תוכניות רבות לאישור הותמ"ל גם ב-2017 ולעשות שימוש בסמכויות החדשות של הוועדה כמו ניטלת הקרקע.

במסגרת הצעת ההחלטה נקבע גם כי כל גוף שאחראי על תכנון או שיווק הקרקע יעבירו תוכנית עבודה מסודרת הנוגעת ליעדים המתוכננים ובמקביל משרדי הממשלה הרלוונטיים יגיבו גם הם בנוגע לתוכנית. מדובר בסעיף חשוב בהצעת ההחלטה שלא קובע רק יעדים מספריים כפי שנקבע בעבר אלא גם מנסה לייצר מעקב, ביקורת ובקרה על-ידי כלל הגורמים המעורבים.

תוכנית אסטרטגית לדיור עד 2040

במסגרת ישיבת הקבינט תעלה לאישור תוכנית אסטרטגית לענף הנדל"ן למגורים עד שנת 2040. תוכנית זו הוכנה בהמשך להחלטת ממשלה מספר 149 מיוני 2015 ותכליתה "לספק את המענה הנדרש לצורכי הדיור העתידיים של האוכלוסייה בישראל בראייה אסטרטגית ארוכת-טווח, וזאת בתנאי דיור נאותים, נגישות לתשתיות וברמת מחירים סבירה".

את התשתית לתוכנית האסטרטגית גיבשה המועצה הלאומית לכלכלה והיא מתייחסת לצורך של בניית 1.5 מיליון יחידות דיור חדשות עד שנת 2040 כדי לענות על צורכי הביקוש לדיור. במסגרת התוכנית הוחלט לייצר פער משמעותי בתכנון יחידות הדיור לשנים הבאות, כדי לא להגיע למצב בו ייקבע הענף למחסור תכנוני, ולכן התוכנית מציעה לקבוע יעד כמעט כפול של כ-2.6 מיליון יחידות דיור שיתוכננו עד שנת 2040, לצד מתן דגש על התחדשות עירונית והגדלת הציפוף יחד עם הגדלת ההשקעה במתחמי תעסוקה וגם בתשתיות ותחבורה ציבורית.

התוכנית מכוונת את פיזור יחידות הדיור המתוכננות על-פי מספר פרמטרים. ראשית כל מבקשת התוכנית להתמקד בארבעת המטרופולינים הגדולים של ישראל, תל-אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. שנית, מבקשת התוכנית לתת דגש על קידום מהלכי ההתחדשות העירונית בערים השונות. במקביל נקבע להגדיל בהיקף ניכר את היצע יחידות הדיור בפריפריה ולנסות להסיט חלק מהביקושים לנפות אשקלון, חיפה ובאר שבע.

התוכנית מטילה על משרד הבינוי והשיכון ועל רשות מקרקעי ישראל לגבש תוך שישה חודשים מיום אישור ההצעה בקבינט תוכנית פעולה מפורטת לעמידה ביעדי התוכנית האסטרטגית. עוד קובעת הצעת ההחלטה כי משרד הבינוי והשיכון יחד עם משרד האוצר ורמ"י יגבשו תוך עשרה חודשים תוכנית נרחבת המתייחסת לתחום ההתחדשות העירונית. במקביל, נכתב בהצעת ההחלטה כי מטה הדיור, אגף התקציבים באוצר משרד הפנים והמעצה הלאומית לכלכלה יגבשו תוכנית פעולה לעידוד הרשויות המקומיות ליזום תוכניות מפורטות בהיקפים הנדרשים לצורך עמידה ביעדים. עוד על-פי התוכנית האמורה, מטה הדיור ומינהל התכנון במשרד האוצר ידווחו לממשלה אודות התקדמות התוכנית מידי שנה ומדי חמש שנים ייבחן הצורך לעדכן את התוכנית.

על-פי היעדים המוצעים לתוכניות התחדשות עירונית בתוכנית האסטרטגית, בשנים 2017-2020 יעמוד היעד של התחלות בנייה על 9000 יחידות דיור תוספתיות בשנה (יחידות דיור חדשות המתווספות ליחידות הדיור הישנות) ובשנים 2021-2025 על 14 אלף אלף יחידות דיור תוספתיות בשנה.

מדובר בפעם הראשונה בה הממשלה מגדירה באופן מובהק את ההתחדשות העירונית כיעד ברור ובעל משקל גדול מכלל התחלות הבנייה בישראל. למעשה, התוכנית מתווה את הדרך להגדלת היקפי הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית בהדרגה. כך, על-פי התוכנית, בשנים 2017-2020 צפויה ההתחדשות העירונית להוות כ-20% מכלל יחידות הדיור המאושרות, בשנים 2021-2025 מדובר על 25% ובשנים 2026-2030 על 35%.

חשוב להגיד שעצם גיבושה של תוכנית אסטרטגית לדיור לשנים הקרובות מהווה שיפור משמעותי בנהלי העבודה של הממשלות האחרונות בכל הקשור לענף הנדל"ן למגורים. כאמור, בדוח הנרחב שפרסם מבקר המדינה על משבר הדיור הוזכר הנושא באופן נרחב ואחת המסקנות הבולטת הייתה שהיעדר תוכנית אסטרטגית לענף הובילה אותו למצב בו הוא נמצא כיום. כעת, לאחר שהצעד הראשון נעשה, ותוכנית אסטרטגית מתחילה להיווצר, יש לדאוג לכך שהתוכנית תיושם גם בהמשך, וגם תחת ממשלות אחרות, עם קביעת מנגנוני פיקח ובקרה כמו גם מעקב אחר היישום וההתפתחויות בשטח.