תבוסה לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ: בית משפט לערעורים בסן פרנסיסקו החליט אמש (ה') פה-אחד להשאיר על כנו צו מניעה של ערכאה נמוכה יותר, שמקפיא איסור כניסתם של אזרחי 7 מדינות מוסלמיות לארה"ב. טראמפ כבר הודיע על כוונתו לערער: "להתראות בבית המשפט (העליון)", הוא צייץ לפנות בוקר. "ביטחון ארה"ב מונח על כף המאזניים".

האיסור היה כלול בצו נשיאותי, מ-27 בינואר, שמורה לבקרי הגבול בנמלי-תעופה בארה"ב למנוע כניסת כל נוסע מ"רשימה שחורה" של 7 מדינות מוסלמיות - איראן, עיראק, תימן, לוב, סומליה, סוריה ולוב - גם אם הנוסע מצויד באשרה תקפה. סעיף זה של הצו תקף לשלושה חודשים. סעיף אחר אוסר כליל כניסת פליטים מסוריה ללא הגבלת זמן.

הצו חולל אנדרלמוסיה בכמה נמלי-תעופה בינלאומיים בארה"ב, באירופה ובמזה"ת והצית הפגנות גדולות בנמלי-תעופה בניו-יורק, שיקאגו, בוסטון ומקומות אחרים. בתוך 24 שעות למן פרסום הצו, הוגשו לבתי משפט ברחבי ארה"ב עתירות מגופים ציבוריים ועותרים פרטיים למנוע זמנית את יישומו.

וכך, בסוף השבוע שעבר הוציא ג'יימס רובארט, שופט פדראלי בסיאטל, במדינת וושינגטון, צו מניעה זמני להקפאת הצו הנשיאותי לבקשת שתי מדינות, וושינגטון ומיניסוטה, שטענו כי הצו פוגע בהן, בתושביהן ובכלכלתן. הצו שלו חל על ארה"ב כולה.

ממשל טראמפ, באמצעות משרד המשפטים, הגיש ערעור על החלטת השופט רובארט לבית המשפט לערעורים בסן פרנסיסקו. משרד המשפטים דרש לבטל את צו המניעה מיד, אך בית המשפט דחה את הדרישה והודיע כי יותיר את צו המניעה על כנו עד שהרכב של שלושה שופטים יגבש פסיקה מנומקת. אמש פירסם בית המשפט את החלטתו - והיא חוללה זעם בבית הלבן. "זו החלטה פוליטית", אמר טראמפ לכמה כתבים. הוא ניבא, כי בסופו של דבר ייצא הממשל מנצח. משרד המשפטים הודיע, כי הוא בוחן את הפסיקה ומה האופציות שפתוחות לפני הממשל.

יודגש, כי החלטת בית המשפט לערעורים אינה פוסלת את הצו הנשיאותי כשלעצמו ואינה קובעת עמדה בשאלה האם ניסוח הצו עולה בקנה אחד עם החוקה והחוקים. השאלה שהונחה לפני בית המשפט היתה צרה ופשוטה: האם השופט רובארט חרג מסמכותו כאשר פרסם צו מניעה להקפאת הצו הנשיאותי, שנועד, לאחר הכל, לחזק את הביטחון הלאומי?

תשובת בית המשפט לערעורים היתה חותכת: לא, לא היתה שום חריגה מסמכות. השלב הבא יהיה דיון משפטי לגופו של עניין: האם הצו הנשיאותי כשר? האם הוא מפלה מוסלמים? האם הוא מכבד את הזכות להליך משפטי הוגן, זכות שמעוגנת בחוקה?

כפי שהודיע טראמפ, יגיש הממשל ערעור לעליון, אך סיכויי הצלחתו שם אינם גדולים. בשלב זה מורכב בית המשפט העליון משני גושים שווים בגודלם - ארבעה שופטים ליברליים וארבעה שופטים שמרניים. השופט התשיעי, אנטונין סקליה (שמרני) מת אשתקד והקונגרס סירב אפילו לדון (שלא לדבר על לאשר) מועמד של הנשיא הקודם, ברק אובמה. השבוע הציג טראמפ את מועמדו לבית המשפט העליון - שופט פדרלי שמרני ממדינת קולוראדו. אך הליך אישורו בסנט צפוי להימשך לפחות חודשיים, קרוב לוודאי יותר. הערעור על הצו הנשיאותי יתברר הרבה לפני כן.

במצב שבו העליון אינו יכול לקבל הכרעה, חוזרת הסוגיה לבית המשפט שבו היא נדונה בראשונה - ובמקרה שלפנינו לשופט רובארט בבית המשפט הפדרלי בסיאטל. לפחות חודש יעבור לפני שזה יקרה. המשמעות המיידית היא שבשבועות הקרובים גבולות ארה"ב יוסיפו להיות פתוחים לפני כל המוסלמים באשר הם, גם מ-7 המדינות ברשימה השחורה.

למרות שהפסיקה התייחסה בעיקר לסמכות הערכאה הנמוכה ביותר להוציא צו מניעה, היא מטילה צל כבד על הצו הנשיאותי וסביר להניח שהיא תשפיע על פסיקתו העתידית של השופט רובארט בסיאטל.

בראש ובראשונה הפסיקה עושה עפר ואפר מהנימוק העיקרי של ממשל טראמפ בערעור. על פי הממשל, בתי משפט אינם יכולים להתערב בהחלטות של נשיא בעניני ביטחון לאומי, לרבות החלטות להגביל כניסתם של זרים לארה"ב, מפני שהחוק מעניק לממשל סמכויות נרחבות להפעיל שיקול דעת בסוגיות אלה ולנקוט צעדים כראות עיניו.

על כך השיב בית המשפט לערעורים: "אין שום תקדים שיכול לאשש את הטענה שלמערכת המשפטית אין סמכות לבקר החלטות (כלשהן) של הממשל. טענה כזו מנוגדת לגמרי למבנה הבסיסי של הדמוקרטיה התחוקתית שלנו".

"אנו קובעים, שהממשל לא הראה שיש סבירות שיזכה בדיון על גופו של צו המניעה (כלומר האם הוא עומד במבחן החוקה והחוקים - ר.ד.) ואף לא הראה שאם צו המניעה יישאר על כנו, ייגרם (למדינה) נזק בלתי הפיך, ולפיכך אנו דוחים את הבקשה הדחופה של הממשל לבטל את צו המניעה", נאמר בפסיקה.

עוד קבע בית המשפט לערעורים: "הממשלה לא הביאה שום ראיה לכך שאזרח כלשהו של אחת מ-7 המדינות המנויות בצו הנשיאותי ביצע התקפת טרור בארה"ב. במקום להציג ראיות שמסבירות את הצורך בצו הנשיאותי, נקט הממשל עמדה שבכלל אסור לבתי המשפט לבחון את הצו. "איננו מסכימים לכך".

 

אנליסטים מציינים, כי חוקי ההגירה אכן מקנים לרשות המבצעת, כלומר לנשיא או שלוחיו, סמכויות נרחבות, כמעט בלתי מוגבלות, לאסור כניסת זרים לארה"ב. אחד החוקים קובע, שאם הנשיא סבור ש"כניסת אזרח זר" תפגע באינטרסים הלאומיים, הוא רשאי להטיל הגבלות על כניסת הזר כראות עיניו. אך העתירה שהגישו המדינות וושינגטון ומיניסוטה ועתירות שהגישו במקביל עותרים אחרים טוענות שנוסח הצו הנשיאותי אינו עולה בקנה אחד עם החוקה ושהוא מפלה לרעה מוסלמים.

בשימוע ביום ג' בבית המשפט בסן פרנסיסקו הכחיש פרקליט מטעם משרד המשפטים, שהצו הנשיאותי מתמקד במוסלמים או מפלה אותם לרעה. בפסיקתם אמש לא חיוו השופטים דעה בשאלה זו אך ציינו שהעותרות "הגישו ראיות על קיומן של הצהרות רבות מפי הנשיא (טראמפ) לגבי כוונתו להוציא אל הפועל איסור כניסת מוסלמים, והן טוענות, שהצהרות אלה מעידות על כך שהצו הנשיאותי נועד להיות בעצם איסור על כניסת מוסלמים".

טראמפ ציפה כנראה לתבוסתו בבית המשפט, והוא נתן ביטוי לתסכולו הגואה בשורת התבטאויות וציוצים בימים שקדמו לפסיקה.

"לעולם לא ארצה להגדיר בית משפט כלשהו כמוטה, ולכן לא אומר שבית משפט זה או אחר מוטה", הוא אמר השבוע. "אבל נראה שבתי המשפט נעשו פוליטיים כל-כך. היה גדול לו מערכת המשפט שלנו היתה מסוגלת לקרוא מסמך (כפי שצריך) ולעשות מה שנכון לעשות".

לדבריו, הוא האזין "בהשתאות (לדיון בבית המשפט לערעורים)... שמעתי כל מיני דברים וזה היה מביש. אני חושב שזה היה עצוב. אני חושב שלבטחוננו נשקפת סכנה".

הוא הוסיף, שבתי המשפט מכשילים את מאמציו לממש את ההבטחות שהניעו את הבוחרים לתת לו את קולותיהם. "הצו הנשיאותי שלי לא היה יכול להיכתב בפשטות רבה יותר או באופן טוב יותר... אפילו תלמיד גרוע בבית ספר תיכון היה מבין מה שהשופטים האלה (בסן פרנסיסקו) לא יכולים להבין", הוא התלונן.

ובסוף השבוע שחלף שיגר טראמפ חיצי רעילים לעבר השופט רובארט: "חוות הדעת של השופט לכאורה הזה, שלמעשה מרחיק זרועות אכיפת החוק מארצנו, היא מגוחכת והיא תבוטל בעקבות ערעור". הנשיא הזהיר מפני "מוות והרס" בארה"ב אם תותר הגירה ללא הגבלות. ולאחר מכן: "אני פשוט לא יכול להאמין ששופט יעמיד את ארצו בסכנה כזו. אם משהו יקרה, תאשימו אותו ואת מערכת המשפט. אנשים זורמים פנימה. רע!"