בפעם השניה בתוך 24 שעות, התבקש נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להגיב על עליה בתקריות אנטישמיות בארה"ב מאז שנכנס לבית הלבן, ובשתי הפעמים הוא ענה כאילו הוטחה בו האשמה שהוא אישית נגוע באנטישמיות. וכך, פעמיים בתוך יממה, השמיע הנשיא מונולוג ארוך שבו הודיע שהוא חף מנגע זה.

אך בעוד שבפעם הראשונה, שלשום, במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב טראמפ על השאלה ללא הפגנת רגשות, אולי בגלל המעמד (אם כי תוך סטיה לנושא לא רלוונטי של נצחונו בבחירות), הרי בפעם השניה, במסיבת עיתונאים נוספת, אמש, הוא השתלח בשואל, יהודי חרדי, ציווה עליו לשבת ולשתוק והאשים אותו בהשמעת שאלה שקרית ומעליבה.

התנהלותו של טראמפ במסיבת העיתונאים השניה היתה חריגה, בלשון המעטה, אפילו על פי הסטנדרטים שקבע הנשיא החדש, והתקפתו האישית על העיתונאי החרדי הדהימה כתבים שמורגלים במצבי הרוח ההפכפכים של הנשיא.

העיתונאי ג'ייק טרקס, כתב המגזין היהודי "עמי", כלל לא האשים את טראמפ - או את צוות הבית הלבן - באנטישמיות. הוא הרים את ידו לאחר שטראמפ ביקש לשמוע שאלה מ"כתב ידידותי", בעקבות מבול של שאלות קשות על היועץ לביטחון לאומי, מייקל פלין, שנבעט מהבית הלבן.

טראמפ נתן לכתב את רשות הדיבור וטרקס שאל שאלה פשוטה ועניינית: "לא נתקלתי במישהו בקהילה שלי שמאשים אותך או מישהו בצוות שלך בבית הלבן באנטישמיות. בכל זאת, מה שמדאיג אותנו הוא עליה באנטישמיות ולא שמענו שמישהו מתייחס לזה. כיצד מתכוון הממשל לטפל בבעיה? היו דיווחים על 48 איומים בהטמנת פצצות במוסדות יהודיים ברחבי ארה"ב בשבועות שחלפו..."

טראמפ התלקח מיד וקטע את העיתונאי: "הוא (הכתב) אמר שהוא עומד לשאול אותי שאלה פשוטה מאוד, שאלה קלה. וזה לא מה שקרה. זו אינה שאלה פשוטה, וזו אינה שאלה הוגנת. או קיי. שב. אני מבין את המשך השאלה שלך".

הנשיא המשיך: "אז הנה הסיפור, חברים. קודם כל, אני האדם הכי פחות אנטישמי שפגשתם בחיים שלכם. שנית, לגבי גזענות. אני האדם הכי פחות גזעני שיש. למעשה, הצלחנו יפה מאוד, יחסית לאנשים אחרים שרצו כרפובליקאים..." (החלק הזה של המשפט אינו ברור; ייתכן שהוא התכוון לומר שהוא פחות גזעני מהפוליטיקאים שהתמודדו על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות).

הכתב החרדי ניסה לומר משהו, אך טראמפ השתיק אותו באופן בוטה: "שקט, שקט, שקט. אתם רואים, הוא שיקר. הוא היה אמור לקום ולשאול אותי שאלה ישירה, שאלה פשוטה. נו, ברוכים הבאים לעולם התקשורת".

טראמפ לא עצר: "תנו לי לומר לכם משהו. אני שונא את הטענה הזו. אני חושב שזו טענה דוחה. אני שונא אפילו את עצם השאלה, מפני שאנשים יודעים מי אני, ואתם שמעתם את ראש הממשלה, שמעתם את נתניהו אתמול; שמעתם את ביבי? הוא אמר 'אני מכיר את דונלד טראמפ כבר זמן רב' ואז הוא הוסיף, 'תשכחו מזה' (שטראמפ אנטישמי)".

ואז השמיע נשיא ארה"ב תוכחה מקצועית: "זה מה שאתם צריכים לכתוב, במקום לקום ולשאול שאלה מעליבה מאוד כזו".

גם במסיבת העיתונאים הראשונה נשאל טראמפ על תקריות אנטישמיות בארה"ב וגם אז הוא התייחס לשאלה כאל רמז שהוא עצמו נגוע באנטישמיות. הוא פתח בסטיה לא מוסברת להצלחתו בבחירות, ואחר-כך השמיע גרסה משלו להתבטאות הקלסית "כמה מחבריי הטובים ביותר הם יהודים". הוא השתמש בבתו איוונקה הגיורת, חתנו ג'ארד קושנר ושלושת נכדיו ה"יפהפיים" כהוכחה לכך שהוא אינו נגוע באנטישמיות.

הליגה נגד השמצה, המוסד היהודי הוותיק ביותר למאבק באנטישמיות, מתחה ביקורת חריפה על תגובת טראמפ לגבי שאלות לגיטימיות על האנטישמיות בארה"ב.

"בשתי הזדמנויות נפרדות ביומיים שחלפו, סירב הנשיא טראמפ לומר מה בדעתו לעשות לגבי האנטישמיות הגואה; הוא אפילו סרב לגנותה", נאמר בהודעת הליגה. "הדעת אינה תופסת מדוע הנשיא טראמפ מעדיף להשתיק עיתונאי ולהתייחס לשאלותיו כאל הסחת הדעת פוליטית".

"מה עומד ממשל טראמפ לעשות לגבי התפרצות האנטישמיות שאנו עדים לה באחרונה"? - נאמר בהודעת הליגה. "אלו צעדים קונקרטיים עומד הבית הלבן לנקוט נגד אי הסובלנות? אנו נוסיף לשאול את השאלות האלה ואנו קוראים לאחרים בעיתונות ובציבור לעשות אות דבר - עד שנקבל תשובה ברורה מהנשיא".