עיריית חיפה ערערה היום (א') על החלטת בית המשפט המחוזי בעיר, שהורה על עיכוב ההחלטה לרוקן ולסגור את מיכל האמוניה המשמש את חברת חיפה כימיקלים. הערעור הוגש לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים.

את הערעור פתחו עורכי הדין מטעם עיריית חיפה בציטוט דבריו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מיום חמישי האחרון, על כוונת ארגונו לפגוע במיכל האמוניה: "לא משנה איפה הם ישימו את מיכל האמוניה, אנחנו נגיע אליו. איפה יחביאו את הספינה שמובילה את האמוניה? אמרתי שמיכל האמוניה בחיפה הוא כמו פצצה גרעינית, הם (בישראל י.א) אמרו שהספינה שנושאת את האמוניה לישראל היא כמו 5 פצצות גרעיניות. לא משנה לאן הם יקחו את המיכל, נגיע אליו. בחיפה זה קל יותר, אין ספק".

בערעור שהוגש הבוקר על-ידי עיריית חיפה נטען כי "מי שבוחר באופן יהיר וחסר אחריות לא להאמין לדבריהם של 10 פרופסורים בעלי שם עולמי שמתריעים מהסכנה המיידית הטמונה בהמשך פעילותו של מיכל האמוניה, אולי יואיל להאמין לדבריו של מזכ"ל חיזבאללה שידוע כמי שנוהג לעמוד מאחורי איומיו הזוועתיים. במלחמת לבנון השנייה שיגר אותו נסראללה מאות טילים לכיוון חיפה, שרק בנס לא פגעו במיכל עצמו".

החלטת בית המשפט המחוזי בשבוע שעבר התקבלה בעקבות ערעור של חיפה כימיקלים על החלטה שנתנה לפני שבוע שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה, ג'אדה בסול, ולפיה על החברה לרוקן את מיכל האמוניה בתוך 10 ימים ולא למלא אותו שוב. זאת, בין השאר תוך התייחסות לדוח שחיברו מומחים שהזהירו כי מיכל האמוניה חושף מאות אלפים מתושבי המפרץ לסכנת חיים. בד-בבד הפסיקה חיפה כימיקלים את אספקת האמוניה לתעשייה ולגופים חיוניים במשק, והחומר שנשאר במיכל משמש אותה בתהליכי הייצור שהיא מקיימת.

בערעור שהגישה למחוזי טענה החברה בין השאר כי "עיריית חיפה מפיצה נתונים דמגוגיים שזורעים בהלה בציבור", וכי הפסקת הפעילות של מיכל האמוניה תוביל לפגיעה קשה בתעשייה ובגופים שהוגדרו חיוניים למשק, ובכללם הכור הגרעיני בדימונה, התעשיות הביטחוניות, בתי החולים, מערכות לטיהור מים ועוד - באופן שיוביל לפיטורים של עשרות אלפי עובדים.

עיריית חיפה התייחסה לטענות אלה בערעור שהגישה הבוקר וטענה כי "אין מחלוקת שהמשק זקוק לאמוניה לצרכים שונים, אך אין מחלוקת כי כמות האמוניה הדרושה למילוי כלל צרכי המשק היא כמות זעומה, של 2,250 טון לשנה, ויש מקורות זמינים לאספקתה - ואינם תלויים במיכל האמוניה".

בעיריית חיפה הוסיפו כי המשק יוכל להפיק אמוניה מאוריאה, בדומה לאופן שבו מייצרת חברת החשמל את האמוניה המשמשת אותה; לייצר אמוניה בכמויות קטנות במקומות ייעודיים או לייבא אמוניה במכולות תקניות ובטיחותיות.

דיון בנושא עתיד להתקיים בבית המשפט ביום ראשון הבא, ועד אז גם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, צפוי להגיש לו את עמדתו. 

"מטה לחמם של אלפים תלוי במסוף"

חיפה כימיקלים קיבלה בסוף השבוע רוח גבית מצד התאחדות התעשיינים, שביקשה להצטרף לערר שהגישה נגד ההחלטה על סגירת מיכל האמוניה.

 

לטענת ההתאחדות, האמוניה מהווה מקור של חומר גלם הנחוץ למספר רב של מפעלי תעשייה וסגירה פתאומית שלו תוביל לפגיעה מידית באלפי מקומות עבודה ולהשבתה של קווי ייצור: "לא ניתן לקבל החלטה מושכלת בעניין זה בלי לשקול את הנזק הציבורי העצום שצפוי להיגרם מסגירת מסוף האמוניה. מטה לחמם של אלפים תלוי בכך שהמסוף ימשיך לפעול למען צרכי המשק הישראלי בכללותו ועד למציאת פתרונות אחרים שיאפשרו את המשך אספקתה הרציפה של האמוניה".

התאחדות התעשיינים טוענת בין השאר כי "לא לחינם ממשלת ישראל נמנעה מסגירת מסוף האמוניה גם נוכח קמפיין ציבורי נרחב שקרא לכך שכן הפגיעה הצפויה למשק מבהילה וחולשת על כל התחומים שעליהם מופקדת הממשלה. הפגיעה בלתי נמנעת בתוצר הלאומי הגולמי, ביצוא, ביחסים המסחריים הבינלאומיים, באלפי מקומות עבודה, בעשרות אלפים שתלויים במקומות עבודה ועוד".

בהתייחס להחלטת בית המשפט מהשבוע שעבר לסגור את המיכל, טענה ההתאחדות כי "עם כל הכבוד הראוי, זוהי מטרה זרה לסמכותו של בית המשפט. לא חל כל שינוי לרעה במסוכנות הנשקפת ממסוף האמוניה".

במסגרת הבקשה ההתאחדות הגיבה גם על דוח המומחים המזהירים מאסון וטענה כי "הם נעדרי כל ניסיון וידע בתחום ניהול סיכונים במתקני אמוניה או דומיהם. התשתית המקצועית והעובדתית בחוות-הדעת - מופרכת ועומדת בניגוד מוחלט לחוות דעת של גופים מטעם המדינה, ובכלל זה המשרד להגנת הסביבה ופיקוד העורף".

יצוין כי בין המומחים החתומים על הדוח, פרופ' אהוד קינן מהפקולטה לכימיה בטכניון ופרופ' דן שכטמן, חתן פרס נובל לכימיה.

יהב לחברת נמלי ישראל: אתם בין האחראיים להפעלת מיכל האמוניה

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, דורש מחברת נמלי ישראל (חנ"י) לפעול מידית להפסקת הפעילות של מיכל האמוניה המשמש את חיפה כימיקלים, במפרץ חיפה. יהב פנה בימים האחרונים למנכ"ל חנ"י, שלמה ברימן, וציין כי מיכל האמוניה מוצב בקרקע שנמצאת בבעלות חנ"י - שמשכירה אותה לחיפה כימיקלים ולפיכך חנ"י היא בין האחראיות להפעלת המתקן.

בפנייתו לברימן צירף יהב גם דוח של חוקרים ומומחים שקבעו באחרונה כי מהפעלת מיכל האמוניה במפרץ חיפה, כמו גם מתנועת האוניות שמספקות לו אמוניה, נשקפת סכנה לחייהם של רבים מתושבי המפרץ: "הדוח מצביע על כשלים חמורים במצבו של מיכל האמוניה, תחזוקתו ובדיקתו ובאופן שעלול להביא להתבקעותו ולקריסתו המידית ולכן מתחייבת השבתתו לאלתר, ריקונו וייבושו", כתב יהב לברימן.

עוד כותב יהב למנכ"ל חנ"י כי "אוניית האמוניה, שכניסתה למפרץ חיפה פעם בחודש כשהיא נושאת כ-16,700 טון של אמוניה נוזלית בתוך 5 מיכלים מקוררים - שקולה לאניית תופת שעל סיפונה 5 פצצות אטום חמושות ומוכנות להפעלה בלחיצת כפתור. הדוח מפרט את הקלות הבלתי נסבלת של אפשרויות הפגיעה באנייה וקובע כי במקרה של התבקעות ושפיכה לים של מיכל אחד בלבד - צפוי להיגרם אסון המוני בהיקף חמור מזה שנגרם עקב הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגאסקי".

לטענת יהב, חנ"י היא בעלת הזכויות במקרקעי מסוף הכימיקלים שעליהם מוצב מיכל האמוניה, ולפיכך על החברה לדרוש מחיפה כימיקלים את השבתתו.

מחנ"י נמסר בתגובה כי הואיל ומדובר בהחלטה ברמה לאומית - אין בסמכותה להיעתר לבקשה של יהב: "בהחלטת ממשלה ממארס 2013 שעסקה בקידום ההקמה של מפעל לייצור אמוניה במישור רותם שבנגב לשם יצירת חלופה למיכל האמוניה - נקבע כי הדבר ייעשה מבלי לפגוע בהבטחת האספקה השוטפת של אמוניה לכל צרכי המשק ובכל עת. משכך, אין בסמכותה של החברה לפעול להשבתת המתקן על דעת עצמה, והיא פנתה למשרדי הממשלה הרלוונטיים, ובראשם למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ולמנכ"ל המשרד לביטחון פנים, לקבלת הנחייתם להמשך פעילות המתקן". 

עימות בין עיריית חיפה להתאחדות התעשיינים

עימות חריף בין עיריית חיפה לבין התאחדות התעשיינים במסגרת המאבק על המשך הפעילות של מיכל האמוניה המשמש את חברת חיפה כימיקלים: לאחר שבסוף השבוע הצטרפה ההתאחדות לערעור שהגישה חיפה כימיקלים לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד ההחלטה לרוקן ולסגור את מיכל האמוניה, עיריית חיפה תקפה אותה היום בחריפות: "התאחדות התעשיינים מתייצבת שוב לצד בעלי ההון ולא לצדם של מאות אלפי תושבי חיפה והצפון. בכך, ההתאחדות מאבדת את עמדתה המוסרית והערכית ואת מחויבותה לחברה הישראלית".

בבקשה שהגישה ההתאחדות לבית המשפט המחוזי בחיפה בעניין מיכל האמוניה נטען כי סגירתו תסב פגיעה קשה לכלל המשק, תוביל לסגירת מפעלים ולפיטורים של אלפי עובדים. זאת, משום שחיפה כימיקלים היא הספקית היחידה של אמוניה באמצעות המיכל שהיא מפעילה במפרץ חיפה.

בעיריית חיפה אמרו היום כי "ראוי שראשי התאחדות התעשיינים יפסיקו לישון טוב בלילה לאור ממצאי דוח המומחים (דוח של צוות חוקרים ומומחים שקבע כי מיכל האמוניה חושף כחצי מיליון איש לסכנת חיים י.א), כפי שאנחנו, בעיריית חיפה הפסקנו לישון מאז הגיע לידינו הדוח. הצטרפות ההתאחדות לערעור נועדה לייצר נפח חסר משמעות לטענות חסרות שחר שכבר הופרכו בעבר. האמוניה מעולם לא הייתה נכס אסטרטגי לאומי של ישראל, ובאה העת שנחיה כולנו במדינה שכאשר על כף המאזניים הון פרטי אל מול חיי 600 אלף איש - גם בעלי ההון יבחרו בחיים".

התגובה של התאחדות התעשיינים למתקפה של עיריית חיפה לא איחרה לבוא: הערב מסרה ההתאחדות בתגובה: "ידוע לעיריית חיפה כי המועצה לביטחון לאומי קבעה כי מיכל האמוניה לא מהווה סכנה ברורה ומיידית גם במקרה של פגיעה ישירה (של טיל או רקטה י.א)".

עוד נטען בהתאחדות כי "גורמי הביטחון, הם ולא ראש עירייה כזה או אחר, אמורים לקבוע את מידת המסוכנות או אי-המסוכנות של כל מתקן באשר הוא. גורמים אלה אכן החליטו כי הימצאות המיכל במפרץ חיפה אינה מהווה סכנה ברורה ומיידית לתושבי חיפה והקריות ואומרים זאת כבר שנים רבות".

בהתאחדות התעשיינים הוסיפה והאשימה את עיריית חיפה בפופוליזם: "אנו מציעים לעיריית חיפה לפעול להפחתת מס הארנונה הכבד על התושבים והעסקים בשטחה ולשפר את שירותיה המוניציפליים, לפני שהיא בוחרת את האפיק של כותרות פוליטיות זולות, שאין מאחוריהן כלום מלבד הסטת הדיון ממה שעליה לעשות כדי להעלות את רמת החיים של תושבי העיר".

בית המשפט המחוזי בחיפה צפוי לקיים דיון על עתיד מיכל האמוניה ביום ראשון הבא.