גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

yes ממשיכה לשלם את מחיר הדיל של משרד התקשורת עם הוט

ההחלטה לאפשר להוט להימנע מהקמת תשתיות מעניקה לה עמדה משופרת בתחרות מול yes, ועל האחרונה נאסר בכלל להתחרות נגד הוט ביישובים מרוחקים

רון אילון מ–yes, שר התקשורת צחי הנגבי וטל גרנות–גולדשטיין מהוט / צילומים: איל יצהר, תמר מצפי
רון אילון מ–yes, שר התקשורת צחי הנגבי וטל גרנות–גולדשטיין מהוט / צילומים: איל יצהר, תמר מצפי

מי שחשב שהוויכוח סביב מתנת המיליארדים שקיבלה חברת הוט מהשר צחי הנגבי ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר הסתיים באותו דיל אומלל שמעכב/פותר את הוט מפריסת תשתיות באופן מלא בכל רחבי הארץ, יתפלא לגלות כי מתחת לפני השטח פרץ מאבק קשה בין yes לבין משרד התקשורת סביב אותו נושא.

yes, שמנוהלת על-ידי רון אילון, מתחילה להרגיש שלקוחות נוטשים אותה כתוצאה מההטבה הבעייתית שניתנה להוט. yes החליטה להגיב, אך למרבה ההפתעה משרד התקשורת מונע ממנה להתחרות בהוט, כפי שיתואר בהמשך.

תקציר: משרד התקשורת החליט לפני כחצי שנה לערך לכרות את אחת הקומבינות הבעייתיות ביותר שנכרתו בין רגולטור למונופול בשוק התקשורת. במסגרת אותו דיל דחה משרד התקשורת את חובת הפריסה האוניברסלית של הוט בשנה - מ-2016 עד סוף 2017.

הוט הייתה אמורה לפרוס תשתיות במאות יישובים שבהם היא לא פרוסה, בצורה מדורגת על-פי סולם שקבע משרד התקשורת בתקופתו של שר התקשורת הקודם גלעד ארדן.

הדיל היה שבתמורה ל"דחייה" הוט תבצע תוכנית השקעות רחבת-היקף לשדרוג תשתיותיה. כפרס נוסף היא תקבל היתר לשדר את שידוריה על גבי האינטרנט, כלומר על רשת בזק. כך, באבחת קולמוס אחת, הפכו פילבר והנגבי את מונופול הוט לשחקן נישה כמו סלקום. במקום שתפרוס תשתיות ותגיע לכל יישוב כפי שהיא מחויבת - היא מקבלת הזדמנות ליהנות מן ההפקר ולהתחרות בתחום השידורים על גבי תשתיות בזק וכך להרוויח עוד יותר כסף, באותם מקומות מרוחקים ש-yes שכבר פרוסה בהם.

תוכניות השקעה? לא בטוח

הקומבינה יצאה לדרך בינואר השנה, ובשורה התחתונה הוט, שמנהלת טל גרנות-גולדשטיין, החלה לספק שירותי טלוויזיה על גבי תשתיות ורשת האינטרנט של בזק, משל הייתה סלקום. ומה לגבי תוכנית ההשקעות? ובכן, לא תוכנית ולא בטיח. ניירות בטח יוצגו למשרד במהלך השנה, אבל השקעות בתשתיות ספק אם יהיו.

גם מנכ"ל החברה-האם של הוט, אלטיס, אמר כי השנה לא יהיו השקעות בתשתיות בהוט. האם בתמורה המשרד יחזור וידרוש מהוט את העמידה בחובת הפריסה האוניברסלית? תשכחו מזה. משרד התקשורת מתייחס למהלך כאל דחייה, מטעמים של יחסי ציבור כנראה, אבל אנחנו מעריכים שבפועל הדחייה תהפוך לוויתור קבוע.

מהצד השני חשוב לשמוע את הטיעונים שמחזקים את ההחלטה: תחרות בטלוויזיה היא לא דבר מבוטל עבור אותם יישובים שמעולם לא נהנו מתחרות. חשוב גם להגיד את האמת, גם כשהיא לא נוחה: מי שחושב שלפרוס תשתיות בעראבה או בנצרת זה דבר פשוט, כנראה לא ביקר שם מעולם. התשתיות הקיימות של בזק נמצאות בחלק מהמקומות מסיבות היסטוריות, אבל פריסה של תשתיות חדשות היא משימה כמעט בלתי אפשרית, אלא כן עושים שימוש בתשתיות בזק.

בשלב הזה הסיפור הסתעף. ל"גלובס" נודע כי yes פנתה למשרד התקשורת וביקשה שיתיר לה להתחרות בהוט, באותם יישובים שהיא מגיעה אליהם על גבי תשתיות בזק - באמצעות הוזלות של חבילות הטלוויזיה שלה. אלה יישובים ושכונות ש-yes מספקת שם שנים שירות, ועכשיו לפתע נכנסת הוט לאותם יישובים ומציעה את שירותי הטלוויזיה שלה במחירים מוזלים.

כידוע, הוט ו-yes מחויבות למכור את החבילות שלהן במחיר שווה בכל הארץ, אלא שבמסגרת הדיל של המשרד עם הוט, התירו להוט למכור את החבילות בניכוי מרכיב האינטרנט. yes ביקשה את אותה ההנחה - ולמרבה ההפתעה סורבה.

עמי גילה, סגן מנהל אגף הכלכלה במשרד התקשורת, מסביר כי לא מדובר באפליה מבחינת הוט. לדבריו, "המחיר שמשלם המנוי באזורים נעדרי תשתית עבור שירות השידורים של הוט, בתוספת העלות עבור התשתית, זהה בסופו של יום למחיר עבור דאבל שמוצע למנויים בשאר חלקי הארץ בהם תשתית הוט טלקום פרושה.

"לדוגמה: מנוי המתגורר באזורים נעדרי תשתית ומעוניין לרכוש חבילת קלאסיק המוצעת על-ידי הוט, ישלם 194 שקל לשירות השידורים בלבד. כאמור, השירות מבוסס על תשתית אינטרנט פס רחב, אותה הלקוח רוכש מחברת בזק בעלות של 85 שקל, ובכך המחיר הסופי לצרכן הוא 279 שקל, שזהו מחיר דאבל של הוט לשאר האזורים בארץ בהם פרושה תשתית הוט טלקום".

גילה מוסיף כי "מכאן כי המתכונת שנקבעה בהחלטה למחיר עבור שירותי השידורים באזורים נעדרי תשתית נועדה לשמר את כלל אי-האפליה כאמור לעיל, ובכך נשמרו כללי האסדרה שנהגו קודם להחלטה, ולא ניתן להוט יתרון מעצם קביעת מבנה התעריף באזורים נעדרי התשתית.

"בעוד שבקשתכם לקבוע תעריפים שונים לאזורים שונים (אזורים נעדרי תשתית ושאר הארץ) שונה מתכלית זו, ולמעשה מבוקש לאשר לחברת yes להפלות בין מנוייה על-פי מיקום מגוריהם, בניגוד להוראות רישיונה".

הוא טוען כי "ביחס לטענה כי יש טעם סביר לאבחנה של מנוי yes באזורים נעדרי תשתית, ולפיכך קיימת הצדקה שגם yes תוכל להציע 'מחירים מופחתים' באזורים אלה, הרי שכפי שפורט לעיל אין מדובר בהחלטה המתבססת על אבחנה בין 'סוגי מנויים', ולפיכך אין כל הצדקה להתיר ל-yes לספק שירותים במחירים מופחתים כאמור.

"יתרה מזאת, אין חולק כי עלויות אספקת שירותי החברה עבור חברת yes אינן שונות בין אזורים שונים ברחבי הארץ, וחברת yes לא הראתה כל הצדקה לביסוס דרישתה זו. לכן, יצירת תקדים בדמות אישור בקשתכם יכול להוות בסיס לאפליה נרחבת ללא זיקה לעלויות".

היגיון בעייתי

העמדה שהציג גילה מנמקת מבחינה משפטית את ההתנגדות לבקשה של yes, אבל מעבר לכך היא לא נותנת מענה לבעיה שיצרה המדיניות העקומה של המשרד. הרי הוט לפני הכול מפלה בין מנוייה בכך שלא סיפקה שירות שווה בכל הארץ, אז איך אפשר לטעון עכשיו שזה שמנטרלים את מרכיב האינטרנט ממחיר החבילה, מצדיק את אי-האפליה? הוט קודם מפלה, ואחר-כך משרד התקשורת משתמש באי-אפליה טכנית כסיבה להצדיק אי-תחרות בה.

משהו בעייתי בהיגיון הזה, וחוץ מזה היכן ההסתכלות הכוללת על הבעיה? הרי יכול להיווצר מצב עכשיו שאלפי מנויים של yes יעברו להוט, מכוח העובדה שפתאום לאחר שנים יש להם חלופה. אותם לקוחות באותם יישובים שהוט לא הגיעה אליהם מעולם מופלים בהגדרה, אז yes אמורה עכשיו לראות אותם פשוט עוברים להוט, כשאסור לה להתחרות על ליבם דרך הורדת מחיר?

מבחינה משפטית אפשר להבין שמשרד התקשורת חושש מפירצה באסדרה, שכן מדובר בכלל חשוב שהלוואי והיה נאכף גם בתחומים אחרים בחיינו, והוא שהשירות חייב להינתן באותו מחיר שווה בכל מקום בארץ.

אבל מי שיצר את הבעיה זה משרד התקשורת באמצעות הדיל הבעייתי שלו. עץ שנשתל עקום יגדל עקום. תוסיפו לזה את העובדה ש-yes נלחמת בשוק ללא חבילת טריפל, שבאופן אבסורדי משרד התקשורת נמנע לאורך כל השנים מלטפל בעיוותים שהיא יוצרת בשוק - ואפשר להבין מדוע yes נפגעת מכל הכיוונים.

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם