גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"האקזיט מאוד מעניין את איש ההון סיכון, ואותי בכלל לא"

ווייז? "בקרן היו מפטרים אותי על החזר קטן כל-כך" ■ אומריקס? "הרווח לכלכלה הישראלית לא נעצר בתמלוגים על המוצר" ■ המדען הראשי אבי חסון בראיון מפתיע

אבי חסון / צילום: איל יצהר
אבי חסון / צילום: איל יצהר

לפני כחודש, הסתיים בפשרה (15 מיליון דולר) סכסוך ארוך שנים בין המדינה לבין חברת אומריקס, יצרנית ה"דבק הביולוגי" לעצירת דימומים - כעת חלק מג'ונסון אנד ג'ונסון, שרכשה אותה תמורת 438 מיליון דולר. המדינה, כלומר הפרקליטות ומשרד החשב הכללי באוצר, נלחמה כלביאה במקרה הזה, וטענה כי הטכנולוגיה בבסיס המוצר פותחה בבית החולים הממשלתי שיבא, ועל כן יש למדינה חלק בה. אבל דווקא האיש המייצג יותר מכול את הקניין הרוחני של המדינה, אבי חסון, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי בבמשרד הכלכלה, מפתיע בעמדה קצת אחרת.

"אני לא מכיר את תיק אומריקס לעומקו", הוא מקדים לסייג, "אבל באופן כללי, אני טוען שכאשר הממשלה תובעת את ג'ונסון אנד ג'ונסון, ייתכן שהיא צריכה להביט בסיפור הזה דרך פריזמה רחבה יותר מאשר תיק אומריקס. כי הרווח לכלכלה הישראלית לא נעצר בתמלוגים על המוצר, ולמדינה יש הרבה פעילויות מול ג'ונסון אנד ג'ונסון. ייתכן שאפשר למנף את הנושא כדי לייצר פעילות כלכלית במקום אחר".

- כלומר "לסגור דיל" עם ג'ונסון אנד ג'ונסון?

"זה לא דיל אלא מחשבה רחבה יותר. קחי לדוגמה את העסקה של ווייז, שכאשר נמכרה לגוגל במיליארד דולר, רשות החדשנות קיבלה שלושה מיליון דולר. בהון סיכון, שבו עבדתי טרם בואי למשרד המדען (בקרן ג'מיני), היו מפטרים אותי על החזר קטן כל-כך בחברה שהשקעתי בה מיליון דולר בתחילת הדרך, כשהסיכון היה גבוה. אבל כאן הראייה אחרת, כוללת יותר. בעסקה הזאת קרה עוד משהו - גוגל שילמה לרשות המסים מאות מיליוני דולרים, אירוע מס שלא קשור למענקי מדען, אבל בהחלט תורם למדינה".

- איך נקבע גובה ההחזר שלכם?

"כשחברה שהשקענו בה נמכרת, יש נוסחה מסובכת עם רצפה - גובה המענק - ותקרה. ובכוונה קבענו תקרה, וכיוון שאני האידיוט שעשה את זה, אני גם עומד מאחורי העניין הזה. במקרה של ווייז לא טרחנו להשתמש בנוסחה, כי היה ברור שבשל גודל האקזיט, ההחזר מגיע לתקרה, והתקרה היא פי שלושה מהמענק אם העובדים נשארים בישראל - ופי שישה אם מוציאים 25% מהעובדים או יותר.

"אם החברה נמכרת מיד בהתחלה, הנתח שלנו מאוד גדול. אבל בסוף, המטרה שלי לא להרוויח אלא ליצור תמריצים להשאיר פה את הפעילות הריאלית והקניין הרוחני".

- נראה שאתה מייצג עמדה שונה מזו, למשל, של האוצר.

"בתחום של קניין רוחני שפותח על-ידי עובדי מדינה (שאיננו תחום ה"שיפוט" של רשות החדשנות) היה הרבה מאוד שיח, דוחות של מבקר המדינה ולפעמים גם תביעות. העמדה שלנו היא עמדה מורכבת, דואלית, שאינה מייצגת את הממשלה. אני לא מציג את זה בצורה דיכוטומית, אבל העמדה שלנו היא שעיקר התועלת הכלכלית למדינה איננו נובע דווקא מחלקה בקניין הרוחני שעבר ידיים, אלא בתעסוקה, בצמיחה ובמסים שמשולמים.

"למשל", חסון מספק דוגמה נוספת, "סוגיית הידע שמגיע ממערכת הביטחון. עלתה הטענה שבאינדוקציה, אפשר לומר שגיל שויד, כאשר הקים את צ'ק פוינט, אולי התבסס על עבודות שעשה או הגה בעת עבודתו בשירות הצבאי הסדיר, ועל כן למדינה יש טענה לגיטימית בדבר הקניין הרוחני של צ'ק פוינט. חשבתי, ואני חושב גם היום, שזו תהיה טעות. אבל בדיונים בנושא, משרד הביטחון ומשרד האוצר הציגו עמדות הפוכות לשלנו".

- כי הוא יצר תעסוקה ומסים וכדומה. אבל מה היה קורה לו מכר את מה שפיתח מיד בתום הפיתוח, עשה אקזיט מהיר, ולמדינה לא נותר דבר - חוץ ממס ההכנסה ששילם אולי?

"חשוב לא להסתכל על המקרה הבודד. כמדינה חייבים לחשוב על התמונה הכוללת, גם כאשר בוחנים מהי הצלחה. יש הרבה דוגמאות לחברות שנכשלו כישלון צורב, אבל תרמו תרומה אדירה למדינה בדמות סטארט-אפים שיצאו מהן, פטנטים וידע. פרויקט הלביא, בטרפלייס, מודו של דב מורן (בשלושתם, אגב, לא היו כספי מדען)".

הממשלה משקיעה מעט

לאחר שש שנים בתפקיד המדען הראשי, חסון, נשוי ואב לשלושה המתגורר במודיעין, נמצא כעת שבועות ספורים לפני פרישתו מהתפקיד. הוא החל את דרכו כקצין מודיעין, בוגר תוכנית המצטיינים חמן תלפיות. לאחר שסיים את לימודיו האוניברסיטאיים בתל-אביב (תואר ראשון בכלכלה ובלימודי המזרח התיכון, תואר שני במינהל עסקים) הוא מילא תפקידי ניהול בתדיראן, ב-ECtel וב-ECI. לאחר מכן הצטרף לקרן ההון סיכון ג'מיני כשותף כללי, והכיר את הצד הזה של התעשייה במשך עשר שנים. עכשיו, כשיסתיים תפקידו, הוא מתכוון לצאת לשנת חופש, שאחריה ימצא את דרכו החדשה.

- כמדען הראשי, איך אתה בוחר במי להשקיע?

"יש קריטריונים כגון חדשנות, טכנולוגיה, פוטנציאל מסחרי וצוותים חזקים. עד כאן זה די דומה לקריטריונים של הון סיכון. אבל ההבדל הוא שהערך שייווצר בחברה עצמה, והאקזיט, מאוד מעניינים את איש ההון סיכון, ואותי בכלל לא. וכשהייתי בהון סיכון, דחיתי חברות מצוינות כי הן היו מסוכנות מדי להשקעה, והיום - תן לי כמה שיותר כאלה.

"באופן פרדוקסלי, ככל שהפרויקט מסוכן יותר, זה מגביר את הסיכוי שלו לקבל מימון אצלנו - בין אם זה סיכון טכנולוגי או סיכון עסקי. עבורי, פרויקט שנכשל אבל יצר 'זליגה' לסביבה הטכנולוגית, היה השקעה נפלאה, שתבוא לידי ביטוי בפרויקט הבא. כמו שאומרים בקזינו, הבית, כלומר המדינה, תמיד מרוויח".

- חשיבה לטווח ארוך, שלא מאוד מאפיינת את ישראל.

"כאשר הגעתי לכאן, השאלה הראשונה שלי הייתה, איזה אחוז מהפרויקטים שלנו מחזירים את עצמם. אם היו עונים לי 70%, הייתי מבין שאנחנו משקיעים בפרויקטים הלא נכונים. אסור לנו להיות מצליחים מדי. מובן שאם היו עונים לי 5%, גם זה לא היה טוב, כי במקרה הזה עדיף כבר לזרוק כסף ממטוסים, ואיפה שייפול, ייפול".

- זה גם לא שיש לך כזה תקציב לזרוק ממטוסים.

"נכון. אני שחקן קטן מאוד, שסובל מקיצוץ תקציבי הרבה שנים. ישראל אמנם מובילה בהשקעה לאומית במו"פ, אבל חלק הממשלה בהשקעה הזו הוא הנמוך ביותר במדינות ה-OECD. אז אני לא יכול להגיד כמו פעם, בוא נזרוק את הזרעים ומה שיצמח, יצמח. אני צריך להחליט איפה אני שם אותם, ואחד השיקולים הוא איפה אני יוצר תוספתיות עבור כל התעשייה".

- לא נשמע מאוד טוב. יש גם חדשות טובות?

"הרבה. אנחנו עובדים כעת על משהו שנקרא זיכיונות-רישיונות: כרגע, כל הוצאת קניין שנוצר באמצעות מענקי מדען, מחייבת תשלום, גם אם מדובר בהעברתו לחטיבה אחרת של החברה. אבל אנחנו רוצים לאפשר, בעיקר לחברות רב-לאומיות, לשתף בידע שפותח כאן חטיבות אחרות של החברה, ובתמורה אולי לשתף את מרכז המו"פ שלה כאן בידע שפותח במקום אחר.

"זה חלק ממהלך גדול יותר שעשינו בחוק ההסדרים, בהובלת משרד האוצר: יש הנחיה חדשה של ה-OECD בתחום עולם המס, שנקראת BEPS ולפיה נגמרו מקלטי המס בתחום הקניין הרוחני. עד עכשיו, חברות פיתחו קניין רוחני במדינה אחת, ורשמו אותו במקום נוח מיסויית כמו הולנד, איי קיימן, סינגפור או אירלנד. ההנחיה אומרת: איפה שפיתחת, שם תרשום. ארצות-הברית הייתה הדוחפת העיקרית לכך. אנחנו ומשרד האוצר ראינו בזה מחד איום ומאידך הזדמנות".

- למה איום?

"כי רמות המס הרלוונטיות בישראל - מס חברות ומס על דיבידנד - גבוהות מאוד בהשוואה בינלאומית, וזו אחת הסיבות שחברות רב לאומיות שיש להן מרכזי פיתוח כאן, רושמות את הקניין הרוחני שלהן במקום אחר. ואם מקום הפיתוח הוא הקובע לרישום, הן בהחלט עלולות להעביר את עבודת הפיתוח עצמה למקום אחר".

- אז איפה ההזדמנות?

"בניגוד למדינות אחרות שיכולות להציע רק מס נמוך, אבל צריכות לבנות את הסביבה המתאימה למרכזי מו"פ, לנו כבר יש 340 מרכזים כאלה, וכל מה שצריך הוא להתאים את משטר המס כדי לעודד את החברות שכבר נמצאות כאן - לרשום כאן את הקניין הרוחני, וגם למשוך חברות נוספות ופעילויות נוספות. בחוק ההסדרים האחרון אושרו הקלות מס גדולות לחברות שירשמו כאן את הקניין הרוחני שלהן, וכבר יש דיונים אמיתיים עם חברות בינלאומיות משמעותיות, שמעוניינות לרשום כאן כמויות גדולות של קניין רוחני".

- ומה עוד חדש?

"אנחנו נכנסים ביד רמה לנושא הקוד הפתוח. זה נושא מאוד מורכב, איזה חלק רושמים כקניין של החברה ואיזה משאירים לקהילה. עד היום הייתה לי מדיניות מאוד פשוטה: אסרתי קוד פתוח בתוכניות שאני מממן. אבל העולם השתנה, אז אנחנו כותבים היום מחדש את הכללים. זה מסבך מאוד את העניין, אבל לא הקמנו את הרשות לחדשנות כדי להתעלם מהשינויים שקורים סביבנו, אלא כדי להתאים את עצמנו כמה שאפשר".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות