הספקולנטים חזרו למשחק: הדולר היציג נחלש בכ-0.4%

האירו היציג התחזק בכ-0.3% ■ בנק ישראל רכש קרוב למיליארד דולר תוך ימים ספורים, במטרה להחליש את השקל שהתחזק לשיא של שנתיים וחצי מול הדולר בשבוע שעבר ■ "מי שקורא להפסיק את רכישות המט"ח נוהג בחוסר באחריות קיצוני ומסכן את המשק"

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

הספקולנטים מרימים ראש: הדולר נסחר היום (ב') במסחר הבין בנקאי ביציבות ואף התחזק בכ-0.2% מול השקל, אך בהמשך המגמה התהפכה ושערו היציג של הדולר נקבע על 3.679 שקלים, ירידה של כ-0.4%. האירו התחזק היום מול המטבע המקומי ביותר מ-1%, אך העליות נחלשו ושערו היציג של המטבע האירופי נקבע ברמה של 3.897 שקלים, עלייה של כ-0.3% בלבד. בשבוע שעבר, נזכיר, הדולר נפל מתחת ל-3.64 שקלים, והאירו נחלש לשפל של 15 שנה מול המטבע המקומי.

לפי הערכות בשוק, שני גורמים מרכזיים הביאו להתייצבות השקל לפני שהמגמה התהפכה: התערבות מסיבית של בנק ישראל, במהלכה הבנק רכש קרוב למיליארד דולר תוך ימים ספורים במטרה להחליש את השקל שהתחזק בחדות מול הדולר. במקביל, שורה של בכירים בפד "נחלצו" לעזרת בנק ישראל כאשר אותתו בסוף השבוע כי הבנק המרכזי האמריקאי מוכן להעלות את הריבית כבר בפגישה הקרובה ב-15 במארס. ביום שישי גם יו"רית הפד ג'נט ילן אמרה כי העלאת הריבית החודש עדיין על השולחן ותלויה בנתונים הכלכליים. כעת, השוק מתמחר סיכוי של כ-90% לכך שהפד יפעל החודש ויעלה את הריביות ב-0.25%. 

כחלון: "שקל חזק הוא לא משבר, הוא תוצאה של כלכלה חזקה"

הסערה שהתחוללה בשוק המט"ח העלתה שוב לדיון ציבורי את השאלה האם בנק ישראל צריך להמשיך ולהתערב במסחר. פרופ' עומר מואב הצטרף למחנה המתנגדים ואמר בראיון "לגלובס"  כי "הנתון הבסיסי הוא שיש עודף במאזן הסחר של ישראל וזה יותר עודפי היצע של דולרים מה שמושך את הדולר לירידות. מה שבטוח הוא שבנק ישראל צריך להפסיק להתערב בשוק המט"ח, הוא מייקר את עלות המחיה בישראל, הוא פוגע בהשקעות, בשכר ומונע התפתחות נכונה לאורך זמן של הכלכלה הישראלית".