נעילה חיובית בת"א; טראמפ הפיל את מניות הפארמה

מגמה שלילית בבורסות וול סטריט ■ גדלו הסיכויים להעלאת ריבית הפד החודש ■ "מלחמת המטבעות": השקל מוסיף להתחזק למרות רכישות המט"ח של בנק ישראל

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ג') במגמה חיובית. המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה שלילית, בעוד המסחר בבורסות אירופה מתנהל במגמה מעורבת.

 

שורה של בכירים בפד, ביניהם גם היו"רית ג'נט ילן, אותתו בסוף השבוע כי הכלכלה האמריקאית בשלה להעלאת ריבית נוספת כבר בפגישה הקרובה החודש. ההצהרות של חברי הפד הגיעו הן על רקע נתונים כלכליים חיוביים כגון עלייה במכירות הקמעונאיות ועלייה באינפלציה (שקרובה ליעד של הפד - 2%) והן על רקע ההצהרות של טראמפ לגבי המהלכים הכלכליים שהוא מתכנן, במרכזם הרחבה פיסקאלית, הפחתת מסים וצמצום הרגולציה.

בזירה המקומית, מעצבי המדיניות הכלכלית מתמקדים כעת באתגר "מלחמת המטבעות". לאחר שבנק ישראל הוציא את ה"תותחים הכבדים" בשבוע שעבר ורכש כ-מיליארד דולר תוך ימים ספורים במטרה להחליש את השקל שהתחזק מול הדולר והאירו באופן ניכר, הדולר-שקל החל להתייצב. אולם, אתמול הספקולנטים השיבו אש והדולר עבר מעלייה קלה לירידה של כ-0.5%. היום השקל מתחזק קלות מול הדולר והאירו.

שר האוצר כחלון ערך אתמול דיון מיוחד בנוגע להתחזקות השקל והורה בין היתר לכנס את הוועדה לחיזוק התעשייה בראשות מנכ"ל משרד האוצר כבר ביום חמישי הקרוב. כחלון החליט כי במסגרת הוועדה יידונו אופן הקצאת 100 מיליון שקל לטובת החינוך הטכנולוגי וכן מסלול לעידוד השקעות באמצעות פחת מואץ שיינתן לתעשיינים. השר כחלון ציין כי "שקל חזק הוא לא משבר, הוא תוצאה של כלכלה חזקה. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהפגיעה בייצוא ולצד הפעילות המוניטארית שמבצע בנק ישראל בטווח הזמן הקצר, עלינו להיכנס מתחת לאלונקה להתוות מדיניות לחיזוק התעשייה והגדלת הפריון לטווח הזמן הארוך".

 

הבורסה תשיק מניות בכורה; יתנו עדיפות בחלוקת דיבידנדים

מניות טבע , מיילן ו-פריגו  נסחרו בירידות לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי הוא "עובד על תוכנית שתגרום לחברות התרופות להתחרות זו בזו, ותוזיל את מחירי התרופות עבור כל האמריקאים".

תדיראן  המשיכה לבלוט במסחר היום לאחר שאתמול צנחה בחדות בצל הדוחות המאכזבים שפרסמה.