רמי לוי ישלם 1.5 מיליון שקל על פגיעה בהתאגדות עובדים

בית הדין לעבודה: "רמי לוי והרשת שבבעלותו רמי לוי שיווק השקמה פגעו בהתארגנות העובדים ומוביליה באופן קיצוני"

רמי לוי בדיון על מגה / צילום: תמר מצפי
רמי לוי בדיון על מגה / צילום: תמר מצפי

בית הדין לעבודה בבאר-שבע הטיל על רמי לוי ורשת השיווק שבבעלותו את הפיצוי הגבוה ביותר שהוטל אי-פעם בגין פגיעה בהתאגדות: סכום של 1.5 מיליון שקל.

בית המשפט מתח ביקורת חריפה על רמי לוי וקבע כי ההחלטה לסגור את פעילות החברה "ביכורי השקמה" ולמזג אותה לחברה האם, רשת רמי לוי, "הייתה מהלך פיקטיבי המונע משיקולים זרים של פגיעה בהתאגדות".

הרקע לפסיקה שניתנה היום (א') היא סכסוך העבודה בין רמי לוי ועובדי ביכורי השקמה, שפרץ בשנת 2015. חברת ביכורי השקמה שימשה כצינור השיווק וההפצה של התוצרת החקלאית לסניפי רשת רמי לוי ברחבי הארץ ממרכזה הלוגיסטי במושב תימורים (סמוך לקריית מלאכי) - אל המרכז הזה הובאה התוצרת החקלאית משם, אחרי מיון ואריזה היא שונעה לסניפי הרשת ברחבי הארץ. לפני כשנתיים רכש רמי לוי את חלקה של קבוצת נטו בחברה המשותפת - 50% לאור מגבלות רגולטוריות ומאז הפך לבעל השליטה היחיד בחברה - על רקע שינוי הבעלות פנו נציגי העובדים להנהלת החברה בבקשה להתאגד במטרה להסדיר את תנאי עבודתם ואת ביטחונם התעסוקתי.

מספר העובדים בביכורי השקמה עמד על 180 שעלות העסקתם נאמדה בשנת 2015 על שני מיליון שקל בחודש - 140 מתוכם הצטרפו לבקשה. במקביל הוכרז על סכסוך עבודה לאור טענת העובדים כי הנהלת החברה מתנכלת לניסיונם להתאגד. בנובמבר 2015 קיבלו שלושה עובדים בכירים, הפעילים העיקריים בהתאגדות, זימונים לשימוע לפני פיטורין - מה שהחריף את המאבק. בהמשך הסאגה הצהיר לוי כי לאור כוותנו לסגור את החברה ולמזג את פעילותה עם רשת רמי לוי שיווק השקמה הוא מוכן לקלוט את עובדי החברה הבת אולם רק לאחר ניתוק יחסי עובד-מעביד בחברת ביכורי השקמה - כלומר סיום עבודה, קבלת זכויות ותחילת העסקתם מחדש. בתקופה זו נערכו כמה דיונים בבית הדין לעבודה אף נקבע כי לוי מסכל את ניסיון התאגדות העובדים וניסיונות להגיע להסכמות בין הצדדים - כשלו.

"רמי לוי והרשת שבבעלותו רמי לוי שיווק השקמה פגעו בהתארגנות העובדים באופן קיצוני - תוך פגיעה במובילי ההתארגנות והצרת צעדיהם באופן בוטה", כך צוין היום בהחלטת הרכב בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, בראשות השופט יוחנן כהן. כאמור בסיכום ההחלטה המפורטת הושת על לוי ועל הרשת, פיצוי כספי בגובה של 1.5 מיליון שקל. בית הדין נימק את גובה הפיצוי ההיסטורי בכך ש"לוי והרשת בבעלותו הסבו פגיעה קשה ואנושה בהתארגנות העובדים הראשונית עד כדי העלמתה.

"בפסק הדין נכתב, בין היתר, כי "בנסיבות החמורות, החריגות והקיצוניות יש לקבוע פיצוי הולם - בשים לב לשיעור ההפרה המירבי בין כל הפרה והפרה". לוי והרשת בבעלותו, הואשמו בין היתר ב"פגיעה בזכות השביתה המוכרת כבעלת מעמד של זכות יסוד, התבטאויות נחרצות וקשות כנגד קיומו של ארגון העובדים ופגיעה קשה בהתאגדות". כמו כן, בית הדין מצא כי "העברת פעילות החברה הייתה מהלך פיקטיבי המונע משיקולים זרים של פגיעה בהתארגנות".

זאת ועוד, "בחינת כל השיקולים, ביחד ולחוד, בנסיבות שבעניינינו מלמדים באופן מובהק כי לוי והרשת בבעלותו, נקטו ללא הרף בשורת צעדים שנועדו לסכל את מהלך ההתארגנות ולמחוק את קיומו של ארגון העובדים בחברה ובכך גם למנוע דריסת רגל של ארגון העובדים ברשת כולה. והלכה למעשה צלחו בכך לעת עתה. בנסיבות אלו, בדגש על כך שההתארגנות שהייתה בראשית דרכה ואף לא היה עוררין על יציגותה - נפגעה אנושות עד כדי כך שהלכה למעשה זו אינה פעילה עוד - מהווים נסיבות חמורות ביותר המצדיקות פסיקת פיצוי בסכום גבוה ומשמעותי ביותר", נכתב בפסק הדין.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר כי ההחלטה מלמדת כי רמי לוי השתמש בשיטות מנוגדות לחוק על מנת לפגוע בזכות הבסיסית ביותר של העובדים. לדבריו, "אדם שפגע באופן מכוון בחוק ובזכויות העובדים שלו, לא רק שאינו ראוי להדליק משואה במדינת ישראל, אלא חייב להתנצל על כך בפני העובדים ולשלם ביוקר על מעשיו. החלטת בית הדין להטיל על לוי ועל החברה בבעלותו את הסכום הגבוה ביותר שנפסק במדינת ישראל בגין הפגיעה בהתארגנות, מלמדת על חומרת ההתנהלות שלו ומהווה איתות אזהרה לכל מעסיק שמרגיש מעל החוק".

את ההסתדרות ייצגו עו"ד אלעד מורג מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, בראשות עו"ד איריס ורדי, ועורכי הדין אהוד שילוני, אורית לרך ובוריס מריאקרי ממשרד אהוד שילוני ושות'. את רמי לוי ייצגה עורכות הדין אלינור אהרונסון וסיגל פעיל

מרמי לוי לא נתקבלה תגובה עד למועד סגירת הגיליון