לחיי האקזיט הבא

כמה תובנות על רכישת מובילאיי ע"י אינטל

הנפקת מובילאיי / צילום: באדיבות מובילאיי
הנפקת מובילאיי / צילום: באדיבות מובילאיי

אחרי שנכתב כל מה שאפשר לכתוב, ונקשרו כל הכתרים המוצדקים לנוגעים בדבר, כמה תובנות ביום שאחרי ההודעה על רכישת מובילאיי על-ידי אינטל, האקזיט הישראלי הגדול ביותר בכל הזמנים.

אינטל: האנליסטים לא מתלהבים

תשואות השמחה מכל עבר כאן בארץ לאור הרכישה הענקית, המוצדקות בפני עצמן, מיסכו במקצת את הספקנות ודברי הביקורת שהושמעו בקרב בעלי המניות של אינטל והאנליסטים המכסים אותה.

אם לסכם את עיקרי הדברים שאומרי הביקורת כתבו על העסקה (חלקם אפילו הורידו את הדירוג שלהם למניית אינטל), הרכישה הכל-כך משמעותית של אינטל בתחום הרכב האוטונומי, מביאה לידי ביטוי חששות של הנהלת החברה לגבי ירידה אפשרית בעסקי הליבה של החברה. אלה התמקדו עד היום באזורי המחשוב המסורתיים, אם אפשר לקרוא כך לפלטפורמות המחשוב הקיימות - המחשבים הניידים, המובייל ומה שמחבר ביניהם, מה שנראה לפתע קצת מיושן וארכאי אל מול הרכבים האוטונומיים מציתי הדמיון.

אנליסטים גם הביעו אכזבה מכך שאינטל מנצלת את הר המזומנים הענק שלה לרכישה הזו, בנוסף ל-4 מיליארד דולר שהשקיעה בשנתיים האחרונות ברכישות אחרות. יש בעלי מניות באינטל שהעדיפו לראות אותה קונה חזרה חלק ממניותיה בכסף הזה, במיוחד לאור העובדה שההיסטוריה של אינטל הוכיחה שפעמים רבות היה לה קשה לעכל את הרכישות.

חשוב לציין שלמרות הניתוח הקר של אנליסטים פיננסיים, הרכישה עצמה זכתה לכיסוי חיובי ובולט על-ידי המדיה העולמית, ששיבחה את אינטל על הצעד האסטרטגי והמשמעותי כל-כך, המצעיד אותה אל עמדת הובלה בשוק האוטו-טק המתפתח.

ירושלים: בכל זאת בירת ישראל

סביר להניח שירושלמים רבים מחייכים היום בגאווה ובהנאה רבה. הבירה המנומנמת של ישראל, לפחות ככל שתדמיתה נתפסת על-ידי תושבי הבועה של מרכז הארץ, הפכה בשנים האחרונות למרכז תוסס של פעילות היי-טק ענפה ומגוונת. רק לפני מספר שבועות התקיימה בירושלים אחת מוועידות המשקיעים הגדולות שהתקיימו אי-פעם בישראל, אירוע מרשים שארגנה פלטפורמת גיוס ההמונים OurCrowd, שמשרדיה ממוקמים בעיר.

מאות חברות סטארט-אפ קמו בשנים האחרונות בירושלים, והן זוכות לרוח גבית מרשויות העיר וגם מרשת מתרחבת והולכת של משקיעים וגופים התומכים בהן. האקסלרטור הבינלאומי MassChallenge, בין המובילים בעולם, קבע את משכנו באזור שוק מחנה יהודה והוא מושך בעצמו יזמים רבים של חברות בתחילת דרכן. והנה עכשיו: מובילאיי.

האקזיט הגדול של ההיי-טק הישראלי קרה בירושלים והוא תוצאה של עבודה קשה, לאורך שנים רבות, של מאות עובדים המועסקים בעיר. לפי הפרסומים, אלפי עובדים נוספים יגויסו לעבוד במשרדי מובילאיי בירושלים והם יוסיפו לחיזוק מעמדה של בירת ישראל כמרכז היי-טק מוביל בסצנה המקומית ואולי גם העולמית.

ההיי-טק: בדיוק מה שחשבתם

מובילאיי נראית בדיוק איך שחברת היי-טק ישראלית צריכה להיראות. המצאות גאוניות ופורצות דמיון של צוות מייסדים, העושה שימוש בידע מדעי טכנולוגי הממוקם בקצה חוד החנית העולמי. מימוש ההמצאות האלו לתוך סדרת מוצרים ההולכת ומתפתחת לאורך שנים והטמעתן בתעשייה גדולה ומורכבת תוך עבודה מקצועית מאומצת המביאה לידי ביטוי גם יכולות עסקיות מרשימות והבנת שוק מעמיקה. וגם, צמיחה לעמדת מובילות עולמית בתחום פעילותה של החברה, עד כדי כך שהיא שותפה לקביעת מפת הדרכים של אחת המגמות המשמעותיות ביותר המתפתחות בתעשיית ההיי-טק העולמית. וכל אלה גם הובילו להצמחת ערך רב עבור בעלי המניות של החברה, המשקיעים בה, העובדים וכמובן המייסדים. וזה קרה לאורך שנים רבות של עבודה קשה ונחושה.

אין ספק שדוגמת מובילאיי תעמוד מעתה ואילך מול עיניהם של יזמי היי-טק רבים והמשקיעים שלהם, אם משקיעים פרטיים ואם גופים מוסדיים, כאות לכך שאכן ניתן לייצר חברות שכאלה בהיי-טק הישראלי.

מן הראוי גם לשים לב להבדלים בין מובילאיי לבין חברה אחרת, לא ישראלית, שתפסה את הכותרות גם אצלנו לפני זמן קצר. סנאפצ'אט האמריקאית קמה בשנת 2011 ו-6 שנים לאחר מכן - שליש מזמן חייה של מובילאיי - הייתה שווה בימים שלאחר הנפקתה כפול מתג המחיר המדהים שנקבע למובילאיי אתמול, כשהיא כבר בת 18 שנים.

ההבדלים האלה אינם מקריים, ולמרות שההיי-טק הישראלי הוכיח כבר שהוא מסוגל לייצר חברות אפליקציה ומדיה מוצלחות ביותר, עדיין נראה שעיקר הערך עבור האקו-סיסטם הישראלי, שלא לדבר על הכלכלה והחברה הישראלית, ימשיך להגיע מחברות כמו מובילאיי ופחות מהסנאפצ'אטים הישראלים (אבל נקווה שגם אלה יקומו במחוזותינו, בכל זאת).

אקזיט זה טוב: תזכרו את זה

כן, בפעם הבאה שפוליטיקאי כלשהו או המקונן התורן ילינו על עוד אקזיט של חברה ישראלית שנמכרה ב-100 מיליון דולר לרוכש כלשהו, תזכירו להם וגם לעצמכם שאקזיט זה טוב. תרבות האקזיטים היא חלק בלתי נפרד מתעשיית ההיי-טק העולמית, היא הדלק המניע את המשקיעים הפרטיים אל ההשקעות המסוכנות כל-כך ומציתות הדמיון, שמסייעות ליזמים הכי מוכשרים שיש להגשים את חלומותיהם.

במובילאיי היו משקיעים פרטיים שהעזו לחלום בגדול וגם לסכן כסף רב. הם ייצרו מהפכה - לא פחות מזה - בהיי-טק הישראלי, ומגיע להם לחלוטין ליהנות מהפירות הכלכליים של הערך אותו ייצרו עבור מדינה שלמה. ולכן מגיעות להם תשואות רבות ואמיתיות. אבל גם לכל מי שמחליטים למכור חברות במחיר כזה או אחר, כי הגיעו למסקנה שזה מה שנכון עבור הגורמים השונים המעורבים בחברות אותם הקימו, גם להם מגיעות התודות והמחמאות. כי בלי מאות האקזיטים האחרים בעשור האחרון, גדולים כקטנים, לא הייתה פה סביבת היי-טק אמיתית, לא היו כאן משקיעים בינלאומיים, לא וויז ולא וויקס, וגם לא מובילאיי, שצמחה לאורך שנים כחברה שרצתה להיות חברה ישראלית גדולה ועצמאית - ובסופו של דבר החליטה להימכר לחברה אחרת, באקזיט מהדהד.

מדובר בהחלטה נכונה, בדומה להחלטות הקודמות שהתקבלו במאות חברות אחרות, שמן הסתם תסלול את הדרך לתעשייה שלמה ולעוד הרבה מאוד אקזיטים שיצמחו מתוכה. נראה שבגלל תג המחיר המדהים של עסקת מובילאיי ראינו קצת פחות תלונות ונהיות בנושא זה ביממה באחרונה, אבל דווקא לכן חשוב שנזכור: אקזיט, גדול בינוני או קטן, הוא דבר טוב. לחיי האקזיט הבא, וגם זה שאחריו.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.