יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, הודיע הערב (מוצ"ש) בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר בו מההסכמות שהושגו ביום חמישי עם שר האוצר משה כחלון, והוא נחוש כעת שלא לאפשר את ההפעלה של תאגיד השידור הציבורי החדש ("כאן") - זאת 45 ימים בלבד לפני תחילת השידורים כפי שנקבע בחוק.

כפי שהערכנו ביום חמישי, ראש הממשלה נתניהו שוקל להקדים את הבחירות לפני הגשת כתב האישום הצפוי בעניינו, ועל כן הוא מחמם באופן מכוון את היחסים מול שותפיו הקואליציוניים.

ביטן טען היום כי הליכוד "מודה בטעות" בעניין הקמת התאגיד, אולם כעת כחלון צריך לכבד את ההסכמים הקואליציוניים, שלפיהם בכל הקשור לענייני תקשורת, השותפות הקואליציוניות מחויבות לפעול על-פי מדיניות ראש הממשלה.

בפוסט שהעלה הערב נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו הוא הסביר מדוע חזר בו מההסכמות עם כחלון: "שיניתי את דעתי בעקבות פגישה שקיימתי אתמול עם עובדי רשות השידור. בפגישה שמעתי סיפורים קורעי-לב על עובדים מנוסים ומסורים שנשלחים הביתה בגלל התאגיד. כמו כן, התברר בפגישה כי בניגוד לנתונים של משרד האוצר, עלות המשך הפעלת רשות השידור זולה בעשרות מיליוני שקלים מעלותו של התאגיד. אז בשביל מה צריך את התאגיד?".

שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב, הביעה גם הערב תמיכה פומבית בסגירת התאגיד: "ממשלה וראש ממשלה צריכים וחייבים לדון ולבחון מחדש כל נושא. כך נעשה עם רשות השידור, והמסקנה היא ברורה: דרושה רשות שידור משוקמת, ולא בזבוז עשרות מיליוני שקלים על תאגיד מנופח המנוהל כמועדון סגור. אני מקווה שהאחריות הציבורית אצל השותפות הקואליציוניות תגבר על כל דבר אחר, שהן תכבדנה את ההסכם הקואליציוני ולא תכפנה מערכת בחירות מיותרת על אזרחי ישראל".

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, העלה הערב אפשרות להרכבת ממשלה חלופית ללא נתניהו. הרצוג כתב בחשבון הטוויטר שלו: "המחנה הציוני בראשותי ישתף פעולה עם גוש ציוני מתון, חברתי ואחראי להחלפתו של ראש הממשלה. ננהל מגעים לתמיכה רחבה לאי-אמון קונסטרוקטיבי בתוך הכנסת הזו".

יו"רית "התנועה" ושותפתו של הרצוג במחנה הציוני, ח"כ ציפי לבני, אמרה הערב: "כל סימן שנראה ונשמע כמו התפרקות הממשלה והליכה לבחירות מכל סיבה - זאת הזדמנות גדולה שלנו לאחד כוחות, להתגייס ולהחליף את דרכם, ההרסנית לישראל".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) טען כי התאגיד הוא רק תירוץ: "אסור שהציבור יתבלבל. ביבי רוצה משבר, כדי לא להיחקר. זה לא הקמת התאגיד אלא הקדמת הבחירות. נתניהו יודע היטב שרק הקדמת הבחירות תציל אותו מהגשת כתב אישום והמשך החקירות, ולכן במשך חודש אנו עדים לשיבוש חקירה מתמשך. ראש הממשלה מדלג בין 6 מדינות ב-3 שבועות, חוזר לארץ ומחולל לעצמו משבר - הכול כדי לדרדר לבחירות לפני הגשת כתב האישום על-ידי המשטרה, כי בזמן בחירות אין חקירות".

"בקיצור - בליכוד החליטו ללכת לבחירות"

ח"כ איציק שמולי אמר הערב בעניין התאגיד: "הממשלה הזאת לא מצליחה לנהל אפילו את עצמה, והכול נראה כמו גנון. מפחיד לחשוב שהחבורה הזאת אמורה לקבל הכרעות גם בנושאים גורליים למדינה, ועצוב איך משחקים באופן ציני בחיים של עובדי רשות השידור והתאגיד כאחד.

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) הוסיפה בעניין: "אם זו דרך קבלת ההחלטות של ראש הממשלה, אולי הגיע להפעיל את חוק הנבצרות כנגדו בגין אי-כשירות תפקודית. בחודשים האחרונים משחק נתניהו בעתידם של מאות עובדים כבמטוטלת, פעם בעובדי רשות השידור ופעם בעובדי התאגיד, והוא מחכה לראות מי יהיו הראשונים שימהרו ליישר קו עם משנתו ההזויה שפוגעת בחופש הביטוי ובכלל אזרחי ישראל. כשראש הממשלה מתנהג כמו תינוק שלקחו לו את הסוכריה ומשנה את דעתו מדי שעה - מדינת ישראל כולה בבעיה".

"בקיצור, בליכוד החליטו ללכת לבחירות", כך כתב הערב ח"כ בצלאל סמוטריץ בקבוצת הוואטסאפ הפוליטית "המטבחון", בהתייחסות ראשונה מסוג זה משותף קואליציוני. "כנראה מריחים שם כתב אישום ורוצים בחירות לפני כן בכל מחיר. אין שום הסבר רציונלי אחר". 

בינתיים, נתניהו הספיק להרגיז במיוחד גם את החרדים בממשלה, לאחר שהתברר כי הוא נפגש במעונו במהלך השבת עם מספר שרים בעניין התאגיד.

שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) הודיע הערב: "נדהמתי לשמוע על פגישת ראש הממשלה נתניהו עם כמה משרי הממשלה שנערכה תוך חילול שבת. מדובר בפגיעה חמורה בקדושת השבת ובשינוי לרעה מהסטטוס-קוו הנהוג במשך השנים שלא לקיים פעילות רשמית ממשלתית בימי שבת וחג. השבת הוא יום מנוחה לאומי, ובמשך הדורות ידע עם ישראל לשמור על קדושת השבת ולמנוע את חילולה. אני מתכוון לשוחח עם ראש הממשלה עוד הלילה בנושא ולבקש ממנו הבהרות על המקרה החמור".

בתוך כך, ההסתדרות צפויה להכריז מחר (א') על סכסוך עבודה בשירות המדינה במחאה על הפיטורים הצפויים ברשות השידור. החל ממחר, וזאת כשלב ראשון, עובדי רשות המסים לא יעסקו בגביית מסים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע הערב כי הוא יפעל לכך שבתאגיד החדש (אם בכלל יקום לאור ההתפתחויות) לא יועסקו עובדי קבלן - זאת לאור המכרזים שפרסם התאגיד להתקשרות עם קבלנים שיספקו שירותים שונים, לרבות "שירותי צילום", הפקה, הקלטה ועוד - תחומים שנמצאים בליבת הפעילות של גוף שידור.