עדכנו את ביקורת הגבולות: הרובוט ג'יבו מגיע לראשונה לישראל. הוא לא גדול במיוחד, אין לו עיניים וידיים - למעשה, הוא נראה כמו טאבלט שאכל יותר מדי - אבל הוא יודע לזוז כמו מיק ג'אגר. עם כל הניואנסים הקטנים והג'סטות שגורמים לו להיראות כמעט כמו אנושי ולנו להתאהב במכשיר חשמלי תוך כדי אנחת "איזה חמוד".

ג'יבו (JIBO) מגיע לישראל במסגרת כנס "טכנולוגיות מחברות קהילה", שדן בטכנולוגיות הכוללות יישומי בינה מלאכותית ויתקיים במכון הטכנולוגי חולון (HIT) ב-28 בחודש. כמעט 11 מיליון צפיות יש לסרטון ביוטיוב שמציג את הרובוט ג'יבו לעולם כחלק אינטגרלי מחיי המשפחה, ומבחינות רבות הוא מבשר את אחת המגמות העכשוויות המובילות בענף הרובוטיקה, בדומה למכשירי הוראות קוליות כמו הסירי באייפון ומכשירי האקו של אמזון.

"ג'יבו זאת מהפכה", אומרת ד"ר מיכל גורדון, חברת סגל בכירה במחלקה למדעי המחשב ב-HIT. "במקביל לפיתוח של רובוטים שבאים להחליף עבודות אדם, מתפתח שוק חדש של רובוטים חברתיים שהרבה יותר זול לעשות אותם, האתגר שלהם הוא במציאת ערך חברתי. לרובוט הזה אין ידיים והוא לא יודע לעשות משהו פיזי, אבל הוא יודע לתת ערך חברתי ולהעניק יכולות עזרה רכות".

- כמו מה למשל?

"את יכולה להגיד לג'יבו שמחר את מארחת ולשאול אותו מה כדאי לבשל. הוא יציע לך רעיונות למתכונים מתאימים לאירוח וכשתגידי לו 'אוקיי, בוא נעשה עוף בתנור', אז הוא יציע לך להזמין את המצרכים מהסופר. זאת הולכת להיות פלטפורמה שעליה כל מתכנת יוכל לתכנת ולהוסיף חוקים. זאת התחלה של מהפכה, הרי איך התפתח בטירוף שוק הטלפונים הסלולריים? מעצם זה שאפשרו לאנשים לפתח את האפליקציות, ואז זה התפוצץ מרוב רעיונות ויצירתיות, גם פה מקווים שזה יקרה".

עם כל הכבוד לג'יבו, ויש הרבה, רובנו לא נואשים למתכונים לעוף בתנור אלא מעדיפים שמישהו אחר יבשל אותם או באותה נשימה יכבס, יקפל ואף יסדר בארון, כי למי יש זמן. על כן, תעשיית הרובוטיקה עובדת במרץ ומתפתחת לכל הכיוונים, מהתעשייה הצבאית ועד עולם הרפואה, ולצד אלה ניכרת גם קדחתנות בתכנון ובפיתוח רובוטים לשימוש יומיומי, לעיתים מופרך, אך בכל מקרה מעורר מחשבה.

כמעט אפשר להרגיש את ההתפעמות שמהדהדת מהמשפט הבא: "בשנת 2019 יוצג הפיתוח למכונת כביסה, מייבש כביסה ומכונה לקיפול כביסה ברובוט אחד". יש גם לא מעט חופש מתוק שמסתתר במשפט הזה: "בשנת 2018 יושק הרובוט שמבשל כמו שף ומנקה אחריו את המטבח" (ראו מסגרות). אתם מרגישים את זה? את אלפי שעות הפנאי, את הזמן החופשי, את השחרור ממטלות הבית המעיקות שלעולם לא נגמרות?

מה כל הפיתוחים האלו יעשו לחיים שלנו? האם בשעות הפנאי שיפנה לנו מקפל הכביסה נהנה מזמן איכות עם הילדים או שפשוט נעבוד יותר? עמית נויפלד, מייסד האתר המקומי של תנועת ההאטה (SLOW), מנסה להשיב: "רק אבטלה טכנולוגית אמיתית תוכל להוות את נקודת השבר שייתכן שתביא למפנה גורף. עד אז, מי שמורגל לעבוד רוב הזמן - יעבוד יותר, ומי שפיתח לעצמו שגרת פנאי מעניינת - יבלה יותר זמן בעיסוק בתחביביו".

- יכול להיות שבכל המשימות היומיומיות האלה מסתתר האושר האמיתי?

"אפשר להשיב על כך באמצעות ההבחנה שעשה הפילוסוף אלברט בורגמן (Borgman) בין ה'דבר' (Thing) ל'מכשיר' (Device). ה'דבר' מצריך יכולות אנושיות ומעורבות חברתית או משפחתית על מנת להוציא אותו אל הפועל, והתועלת הנובעת ממנו תהיה ברוב המקרים של יותר מתוצר אחד. למשל, עד לפני קצת יותר ממאה שנים, התנור היה מרכז הבית, ועל מנת לתפעל אותו, היה צורך בחלוקת תפקידים ובמעורבות מצד כלל בני המשפחה: האב חוטב את העצים, האם מבעירה את התנור, הילדים דואגים למלא אותו בחומרי בעירה חדשים. יחדיו הם מהווים יחידה משפחתית המתפקדת על מנת לשמור על חום הבית, ובדרך כלל מתרכזים יחד בחדר הראשי, בו נמצאת האח. במובן זה, התנור, שהוא ה'דבר', מעניק יותר מאשר חום בלבד. הוא מספק מרכז לבית, לב פועם והולם המאוכלס כמעט תמיד בבני המשפחה ומאפשר להם לקיים קשרים בינם לבין עצמם".

זה נשמע יפה, אבל אני עדיין רוצה רובוט שיקפל את הכביסה. הנה כמה פיתוחים אחרונים שישאירו אתכם עם פה פעור וסיבות טובות לפתוח תוכנית חיסכון.

- מפריד גם לבנים וצבעוניים?

כמה שעות מהחיים שלנו אנו עסוקים בקיפול כביסה? על-פי חברת seven dreamers, החישוב עומד על 9,000 שעות של קיפול חולצות ומכנסיים, שהן למעלה מ-375 ימים, כלומר למעלה משנה מחיינו אנחנו מקפלים את אותם בגדים שוב ושוב.

לשם כך פיתחה החברה היפנית את הרובוט המכונה Laundroid, שיושק באופן רשמי בחודש מאי השנה. הרובוט מעוצב כארון חדשני עם מסך מגע. את הבגדים מכניסים למגירה בתחתית הארון ומשם הם עוברים תהליך קיפול עד שהם מוגשים מוכנים ומקופלים.

על-פי הודעת החברה, הרובוט משתמש בטכנולוגיה של ניתוח תמונה, בינה מלאכותית ורובוטיקה וניתן לשליטה גם מאפליקציית אייפון. בשנת 2019, כך מצהירה החברה, היא תציג את הפיתוח הבא שעליה היא שוקדת: מכונת כביסה, מייבש ומקפל כביסה במכשיר אחד.

אולם, החברה מטוקיו היא לא היחידה בעולם שעוסקת בפיתוח פתרון למלאכת הקיפול הסיזיפית, וגם החברה האמריקאית-ישראלית FoldiMate מתכוננת בימים אלו להשקה של המוצר שהיא פיתחה לקיפול כביסה ביתית.

אלא שהפיתוח שלה נראה אחרת ומעוצב כמתקן לתליית בגדים, בדומה למתקן ייבוש. המכונה מושכת את הבגד, מקפלת, מפזרת אדים נגד קמטים ואף מרססת בבישום קל עד שהבגדים יוצאים נקיים ומקופלים ומוכנים לבני המשפחה. המכשיר מוצע למכירה מוקדמת בעלות שנעה בין 700 ל-850 דולר.

 

רובו-שף

אם המטבח הרובוטי "מולי" (Moley) יענה על הציפיות ויגשים את ההבטחות, הוא יהפוך למטבח אוטומטי שמבשל עם כישורים של שף אדם, בבתים פרטיים.

על-פי החברה, שנוסדה בשנת 2014 בלונדון, "מולי יגרום למהפכה בריאותית של אורח חיים בכך שיאפשר לאנשים ברחבי העולם לבשל לעצמם ארוחות טעימות כאילו שף גורמה מבשל אותם בביתם".

בשנת 2015 הושק האבטיפוס של מולי וביריד טכנולוגי שהתקיים בשנגחאי זכה הפיתוח בפרס מיוחד על עיצובו. באותו יריד הגיש מולי לאורחים ביסק סרטנים שהוא הכין בעצמו. את המתכון למד מולי מהשף טים אנדרסון, זוכה התוכנית מאסטר שף בגרסה הבריטית בשנת 2011 ויועץ קולינרי לחברה.

הרובוט למעשה לומד תוך כדי חיקוי אדם או שף בתנועה, באמצעות כפפות עמוסות חיישנים ומצלמה תלת ממדית. כל תנועה וניואנס נתפסים החל מהדרך שבה השף בוחש את הנוזלים ועד הדרך שבה הוא שולט בטמפרטורה של הכיריים, ואלה הופכים לפקודות בישול. מולי מטמיע את המתכון, מבשל אותו ואף מנקה אחריו את השיש ואת הכיריים.

הרובוט כולל שתי זרועות מכניות, משטח עבודה שכולל כיריים, כלי מטבח וכיור, והוא מחובר לאפליקציות נוספות של בית חכם. על-פי הודעות החברה, בשנת 2018 תתקיים החדירה לשוק וייצור המוני של הרובוט מתוכנן עד לשנת 2021. אז, יימכר הרובוט ב-35 אלף דולר. על-פי החברה, "זהו סכום ממוצע לחידוש מטבח".

החברה מעריכה את השוק הפוטנציאלי של המוצר ב-5.95 מיליון בתים ב-17 מדינות ולדבריה, ניכרת התעניינות במולי מצד יזמי נדל"ן שרוצים להטמיע את הטכנולוגיה בבתים חדשים שהם בונים, "דבר שיגביר את תהליך האימוץ של הטכנולוגיה". אגב, החברה מגייסת בימים אלו לארבע משרות - אם מישהו מעוניין לעבור ללונדון ולאכול ביסק סרטנים שמכינה לו מכונה.

מלון הרובוטים של נגסאקי

"זה בהחלט מוזר, אקסצנטרי במידה מסוימת, אבל נחמד", כך כתב באתר טריפ אדוויזר המטייל פרדריק על ביקורו, בחודש ינואר האחרון, ב-Henn na Hotel (ביפנית: המלון המוזר), הממוקם בפארק השעשועים הואיס בנגסאקי, יפן. "המלון מבוסס על צוות שכולו רובוטים, את קבלת הפנים עושים לך רובוט בצורת דינוזאור ורובוט שנראה כמו פקידת קבלה".

עלות השהות במלון המוזר עומדת על כ-500 שקל ללילה. פרט לגימיק, המלון מתגאה במערכות אנרגיה מתקדמות ובייעול טכנולוגי וחסכוני שהקונספט מאפשר לענף התיירות. לאחרונה זכה המלון בשיא גינס כמלון הראשון בעולם שמנוהל על-ידי רובוטים. מיותר לציין שבני אדם צופים כל העת במוניטורים שמצלמים את המתרחש בשטח המלון.

לאחר הצ'ק אין אצל רובוט-דינוזאור, הכניסה לחדרים מבוססת על טכנולוגיית זיהוי פנים, ללא מפתח פיזי. כל הפעולות, כולל ניקיון, נשיאת מזוודות ועוד מתבצעות על-ידי צוות של מכונות מצפצפות, מהבהבות ומתגלגלות. בחדרים ממוקם רובוט בגודל של מנורת שולחן בשם "צ'ורי" שאחראי על המיזוג והתאורה בטכנולוגיה של פקודות קוליות.

על תפקודו של צ'ורי התלונן המטייל פרדריק, שכתב: "המלון צריך לתקן כמה באגים. היה לי קשה לגרום לצ'ורי להשאיר את האורות דולקים, נראה לי שזה בגלל שהוא רובוט ילידי יפני ואני ניסיתי לדבר אליו באנגלית".

המלון הוא חלק מתאגיד הנופש ההולנדי Huis Ten Bosch ועל-פי הודעת החברה, מתוכננים להיפתח מלונות כאלה ביעדים נוספים בעולם. ובכלל, ענף התיירות ועולם הרובוטיקה משלבים ידיים בשנים האחרונות כשפונקציות במערך האירוח מוחלפות על-ידי רובוטים, כפי שהודגם לאחרונה ביריד התיירות ITB, שהתקיים בתחילת החודש בברלין.

למעשה, כבר בשנת 2014 הוצג שירות רובוטי מתקדם במלון אלופט בקליפורניה, השוכן מול המטה של אפל, שהציג עובד חדש: "בוטלר", הלחם של המילים באטלר - משרת אישי ורובוט. בוטלר מתנייד על גלגלים ולובש פפיון. יש לו ראש של מסך מגע ותא גדול בבטנו שבאמצעותו הוא משרת את האורחים. הוא מספק ארוחות, משקאות ועיתונים, אוסף כביסה או נעליים לצחצוח ועוד. על מסך המגע שלו מסמנים האורחים את שביעות רצונם - לחיצה על חמש כוכביות תגרום לבוטלר להתמוגג מנחת.

מי רוצה קעקוע מרובוט?

"הרשימה פתוחה ועשרות כבר נרשמו", כך מדווחים באתר חברת Inka Robotics, שמציעה למי שרוצה להתנסות ביצירת קעקוע, בהתנדבות וללא תשלום, להירשם באתר וייצרו עמו קשר בהקדם. הטוויסט? מדובר ברובוט, בקעקוע שיתבצע על-ידי מכונה, פרי פיתוח של מיזם חיפאי שמייצר רובוט מקעקע אוטונומי המבוסס על בקרה של ראייה ממוחשבת.

ניסויים בעור חזיר, בסיליקון ואף בשוק של אחד מחברי המיזם, כבר נעשו. הרובוט הזה די קטן, אבל בזווית מסוימת יש לו אטיטיוד של מקעקע, עם רעש המחט העובדת והקשיחות המתבקשת. איך הוא עושה את זה? אלי שוורץ, סמנכ"ל הטכנולוגיות ומי שתרם את השוק שלו לניסוי, מסביר: "באמצעות מצלמת עומק שממפה את הסביבה בתלת ממד, הרובוט יודע לזהות תזוזות, לעקוב ולפצות עליהן. אם הלקוח רוצה לעצור, יש לו לחצן, ואז הרובוט גם יודע לחזור לקעקוע אחרי העצירה, שזה החלק המסובך. הרובוט מהיר יותר מכל אמן קעקועים, המגבלה של המהירות היא בעצם כמה המקועקע מסוגל לסבול".

"מבחינה טכנולוגית, יש שני עולמות שהבשילו כדי שנוכל לפתח את הרובוט המקעקע", מסביר שוורץ את הפיתוח בנקודת הזמן הנוכחית: "העולם של הרובוטיקה שהתפתח מאוד והעולם של הראייה הממוחשבת שהתפתח בשנים האחרונות ומאפשר את ההבנה הוויזואלית של העולם על-ידי המחשב, והיכולת לקחת תמונה ולהוציא ממנה אינפורמציה".

פרט לרובוט עצמו, ילווה את המיזם שוק קעקועים מקוון שיאפשר לאמני קעקועים להעלות עבודות ומשם, לאחר תשלום עמלה לאמן, יוכלו לקוחות ברחבי העולם לעשות רפרודוקציות באמצעות הרובוט.

- רובוט יכול לקעקע טוב כמו בן אדם?

מנכ"ל החברה אור פביאן: "כן. בנינו אבטיפוס לרובוט שיש בו הזרקת דיו אוטומטית, מהירות דיוק ומסוגלות לקעקע אפילו בעיצובים שיד אדם לא יכולה לעשות. זה רובוט לכל דבר והקשר יותר טוב מבן אדם".

- הרובוט לא עושה טעויות?

"הוא לא עושה טעויות כמו בן אדם. חוץ מזה שמקעקעים מנוסים לא אוהבים לעשות קעקועים קטנים, אלא שרוולים וקעקועי גב ענקיים וזה פתרון נהדר לבעלי מכוני קעקועים. אם נכנסים אנשים שרוצים קעקוע קטן, בעלי המכון יכולים להגיד 'אין בעיה, לך לרובוט שיעשה לך צ'יק צ'ק', וכולם מרוויחים".

- איך המקעקעים מגיבים?

פביאן: "כמו בכל שוק, אין 100% הסכמה. הרוב מתלהבים ושלושה מהמשקיעים שלנו הם בעלי מכוני קעקועים, בישראל ובניו-יורק. הם אוהבים את האפשרות של הרפרודוקציות. אנחנו אומרים להם שאנחנו רוצים לקחת את האמנות שלהם גלובל. הרי למקעקע שיושב בניו-יורק אין מסוגלות לקעקע בתל-אביב. אבל אם הקעקוע יהיה במרקט פלייס שלנו והרובוט יכול לקעקע את העבודות, הם מרוויחים עמלה ומתפרסמים בכל העולם".

- ומה המתנגדים אומרים לכם?

שוורץ: "רוב ההתנגדות מגיעה מהתפיסה של קעקוע כיצירת אמנות ועולה טענה שאולי כך מאבדים חלק מהאספקט הזה. אנחנו אומרים שתמיד יהיו אנשים שמקעקעים ידנית, בתאילנד יש אנשים שעדיין מתקעקעים עם במבוק".

פביאן: "אנחנו מסבירים להם שאנחנו לא הולכים להעלים את התעשייה, אנחנו פשוט הקפיצה הטכנולוגית הבאה".

הנכד הממוחשב

הרובוט הבא מעורר תהיות מוסריות באותה מידה שהוא גורם לאופטימיות ולהתרגשות. חברת הסטארט-אפ הישראלית Intuition Robotics מפתחת רובוט בשם Elli Q - מעין שילוב של מערכת הוראות קוליות כמו "אמזון אקו", מצלמה וחיישנים (דומה למעין ראש רובוטי הנע על כתפיים מכניות) - וסמארטפון. המטרה היא ליצור מעין בן-לוויה שיהיה גם אוזן קשבת לצורכי הקשישים, אך בעיקר יסייע להם לתקשר עם בני משפחתם. הרובוט עוצב על-ידי המעצב התעשייתי איב בהר והוא מורכב מחלק פיזי, שנמצא בבית המשתמש, ומאלמנט של בינה מלאכותית שיושב בענן.

"אלי קיו מאפשרת למשפחה להוריד חיכוך מכל החוויה הטכנולוגית ולהקל על התקשורת בין הדורות", אומר מנכ"ל החברה דוד סקולר. "לשם כך בנינו צ'אט במסנג'ר של פייסבוק ולמשפחה קל לשלוח לשם תוכן ולכתב גם את אלי קיו. כך שולחים אליה תמונות, הודעות, אימוג'י או לינקים ובצד של המשתמש אלי קיו מתעוררת לחיים ומודיעה על מה שהתקבל ושואלת כיצד הם ירצו להגיב".

מותר לתהות על משמעות הפיתוח הזה בהיבט המוסרי, כמו למשל, מה זה יעשה למגע האנושי הדרוש כל-כך במקרים כאלה, והאם לא מדובר בסופו של דבר בתירוץ שיאפשר לדור השני והשלישי "לייצא" את החיבה להורים באאוטסורסינג מנוכר. מצד שני, צריך גם להגיד בכנות שעבור לא מעט אנשים בעידן המודרני והקדחתני, הרובוט יכול להיות פתרון לא רע, בנוסף למגע האנושי.

בימים אלו, ולאחר גיוס כספים מוצלח, החברה נמצאת בשלב ניסויים בארצות-הברית ובישראל בקרב קהילה דוברת אנגלית. "אנחנו בוחנים איך אנשים משתמשים במערכת והאם המערכת מצליחה להביע את עצמה בדרכים שתכננו", מסביר מנכ"ל החברה דור סקולר. "לקראת סוף האביב נעבור לשלב השני של הניסויים שיעמדו סביב הערך של הרובוט, על מנת לראות שאלי קיו מצליחה להשפיע על ההתנהגות של האנשים".

נכון לעכשיו, אין תאריך יעד להשקה או למכירה מוקדמת, אולם סקולר מוסר כי "היעד למחיר הרובוט יהיה דומה למחיר של מוצר צריכה אלקטרוני מתוחכם אחר".