כבר עם הנחיתה הבוקר לראשונה בתל-אביב, מודיעה היום (א') חברת התעופה קתאי פסיפיק על הוספת טיסה בקו שנפתח רק כעת, מ-4 טיסות שבועיות ל-5 טיסות. הטיסה החמישית תיכנס לפעילות ב-1 לספטמבר 2017, כשיתר הטיסות יפעלו החל מהיום.

התחרות על קו תל-אביב-הונג-קונג בטיסות ישירות נפתחת, ומעתה אל-על היא אינה החברה הבלעדית בקו הזה.

נחיתת מטוס קתאי פסיפיק הבוקר לראשונה בישראל הייתה גם הנחיתה הראשונה בישראל של דגם האיירבוס A350, מטוס הדגל של איירבוס שבו גם תבוצע הטיסה מתל-אביב. המטוס היה מלא בתיירים סינים ואוסטרלים, ובין היתר גם בעשרות עיתונאים מהונג-קונג שיארח משרד התיירות בימים הקרובים בישראל.

באופן חריג הגיעו שרי התחבורה והתיירות גם יחד לחנוך את הקו החדש בנתב"ג, כשהם לא ויתרו על עקיצות הדדיות באשר למי מגיע הקרדיט עם הבאת קתאי פסיפיק לישראל. גם בתחרות הזו מי שיוצא מרווח הוא הצרכן, כשעוד ועוד חברות וקווים חדשים נפתחים מישראל ואליה.

השר ישראל כץ הקדים והגיע בשעה 7:00 בבוקר לקבל את המטוס מיד עם הנחיתה, להצטלם מוקדם עם צוות המטוס ולשגר לתקשורת תמונות עוד לפני פתיחת מסיבת העיתונאים. את היום הזה הגדיר כץ כ"יום חג לתעופה הישראלית", כאשר "השמיים נפתחים גם למזרח. הישראלים טסים בזול, והתיירים מגיעים". כץ העריך כי התחרות תוזיל את המחירים בקו בשיעור של 10%-15%.

יודגש כי קתאי, לצד התחרות במחיר, מציבה לאל-על תחרות בזווית השירות והמטוס החדיש, לפחות עד שאל-על תצטייד במטוס הדרימליינר הראשון שרכשה - אם בכלל הוא יוצב בקו הזה.

המטוס החדיש של איירבוס בו ביקרנו הבוקר נראה מרשים ומרווח, והוא מציע לא רק פינוק לנוסעים (במחלקת העסקים המפוארת וגם במחלקת התיירים והתיירים פלוס): המטוס מציע חיסכון בדלק, הוא מוגדר כידידותי לסביבה (הודות לפליטת מזהמים מפוחתת), מאפשר תעופה מהירה יותר ותחושה פחות יבשה בבטן המטוס הודות לשימוש בחומרים חדשניים מהם עשוי המטוס. גם החלונות גדולים ומרווחים (כולל חלון בתא השירותים).

כץ התייחס לפתיחת הקו כאל מסר מסחרי ומדיני "של הבעת אמון בין המעצמה הסינית ובין ישראל". עוד אמר השר כי מהפכת "השמיים הפתוחים", אותה הוא מגדיר כמהפכה הצרכנית הגדולה בתולדות ישראל, תוביל לתחרות נוספת על קווים ליעדים נוספים, כאשר "כבר כיום פועלות 140 חברות תעופה מנתב"ג. ישראל היא חלק ממפת התעופה העולמית, ותיירים יכולים להגיע הנה במהירות ובמחירים זולים".

כאן עקץ השר כץ את שר התיירות יריב לוין, באומרו כי הוא מקווה שייעשו מהלכים במטרה להגדיל את מספר התיירים הבאים לישראל לכיוון ה-10 מיליון תיירים.

השר לוין לא נותר חייב, וכשנשא את דבריו, פנה אל ידידו מהמפלגה ואמר: "שמעתי שהגעת לכאן מוקדם מאוד הבוקר, אז אני מציע שתתכונן, משום שאנחנו מארגנים לך עוד סיבות להגיע מוקדם בבוקר לעוד אירועים מהסוג הזה".

מבחינת לוין, מדובר בתזמון מושלם שבו מגיעה קתאי לישראל - הן מכיוון התחרות והבאת תיירים ארצה, והן מכיוון של חברות תעופה נוספות בסדר גודל כזה שיראו בישראל פוטנציאל.

לוין ציין כי 85 אלף תיירים סינים הגיעו לישראל, מספר שמשקף גידול של 200%, כשהוא מציין כי במסגרת הבאת קתאי לישראל יוצא לדרך שיתוף-פעולה מסחרי לקמפיין שיווקי במימון משרד התיירות וחברת התעופה, במטרה לעודד תיירים סינים להגיע לישראל.

בשונה מחברות תעופה אחרות, דוגמת אייר אינדיה שבחודשים הקרובים תפתח את הקו למומבאי, לא ניתן היה להעניק לקתאי מענק של 250 אלף אירו לטיסה - מענק שמשרד התיירות נותן לחברות תעופה שפותחות קווים ביעדים שלא היו עוד על המפה - מכיוון שהונג-קונג הוא יעד שכבר אל-על טסה אליו. ה"צ'ופר" הכספי יבוא לידי ביטוי בפעילות השיווקית האמורה, הכוללת פרסומים במדיה השונה בסין.

לעומתה, אייר אינדיה תקבל מענק של 750 אלף אירו - לפי הפעלת של 3 טיסות בקו תל-אביב-מובמאי. חברות נוספות שכבר נהנות מהמענקים הן וויז, אייר שמגדילה משמעותית את טיסותיה לישראל; ריאנאייר; חברת התעופה וואו האיסלנדית, שתחל בהפעלת טיסות מישראל לרייקוויק; ואם תיישם קוואנטס את הבדיקות שהיא עורכת לבחינת פתיחת קו ליעדים באוסטרליה. חברת התעופה תאי איירוויז, למשל, בשלב זה לא בוחנת את פתיחת הקו מבנגקוק - בין היתר לאור העובדה שהיא לא תזכה במענק האמור.

עד כמה המענקים הללו הם הטריגר עבור חברות התעופה החדשות? מבחינת משרד התיירות, המענק הזה מחפה על האגרות הגבוהות שמשלמות חברות התעופה בישראל, והם אלה שמושכים את החברות להגיע לישראל. מבחינת משרד התחבורה אין צורך במענקים בכדי לקדם את פתיחת הקווים, מבחינתם התחרות והפוטנציאל מספקים.

מענקים או לא - כל קו חדש שנפתח מחדד את התחרות ופועל לטובת הנוסעים.