"דיפנס ניוז": הודו תאשר רכישה מרפאל במיליארד דולר

עסקה ענקית לרפאל: תמכור להודו טילי נ.ט. ספייק במיליארד דולר ■ העסקה עוכבה מאז 2014 בשל חילוקי דעות על המחיר, אך אלה יושבו ■ העסקה תחתם לקראת ביקור מתוכנן של ראש ממשלת הודו בישראל ביוני

חייל צה"ל נושא טיל "ספייק" נגד טנקים מתוצרת רפאל / צילום: רפאל
חייל צה"ל נושא טיל "ספייק" נגד טנקים מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

ממשלת הודו עומדת לאשר עסקת ענקית עם רפאל: רכישת טילי נ.ט. מונחים מדגם "ספייק" ("דורבן") בשווי מיליארד דולר. כך מוסר היום (ב') "דיפנס ניוז".

העסקה, שהיתה מונחת על שולחן הדיונים מאז 2014, עוכבה בגלל שתי בעיות: האחת - רפאל היתה הספק היחיד שנדון במכרז. ההצעה המתחרה, טילי "ג'אוולין", פרוייקט משותף של רייתיאון ולוקהיד מרטין, נמצאה יקרה מדי. ממשלת הודו מתנגדת בעקביות לעסקות של "ספק יחיד" ופסלה עסקות רבות בגלל בעיה זו, על פי האתר IHS Janes 360. נראה שממשלת הודו החליטה לחרוג ממדיניות זו כדי לרכוש את הטילים הישראליים מפני שצבא הודו נזקק לטילי ATGM מהדור השלישי. טילי "ספייק" נמנים עם קבוצה זו, לדברי אנליסט הודי. לצבא יש מחסור בטילים כאלה והצפי הוא שיהיה צורך בכ-40 אלף טילי "ספייק" ב-20 השנים הבאות.

הבעיה האחרת היתה חילוקי דעות על המחיר. פקיד במשרד ההגנה ההודי אמר ל"דיפנס ניוז", כי המחלוקות בסוגיה זו יושבו.

"משרד ההגנה העביר את העסקה לאישורה של ועדת הקבינט לביטחון וקרוב לוודאי שהוועדה תיתן אור ירוק לעסקה כבר השבוע, כנראה ב-29 במארס", אמר הפקיד. "יהיה אפשר לחתום על ההסכם באפריל".

המהלכים לאישור העסקה יצאו אל הפועל לקראת ביקור מתוכנן של ראש ממשלת הודו, נארנדרה מודי, בישראל, ביוני.

על פי העסקה, ירכוש צבא הודו 321 משגרי "ספייק", 8,356 טילים, 15 סימולטורים להכשרת המפעילים וציוד רלוונטי נוסף. המשלוח הראשון של הטילים יצא לדרך חמש שנים לאחר החתימה על ההסכם.

העסקה כוללת גם אופציה לייצור 1,500 משגרים נוספים וכ-30 אלף טילים במפעל הממלכתי ההודי באראט דיינאמיקס על פי הסדר להעברת טכנולוגיות.