גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פשרה בנושא התאגיד: תוקם חברת חדשות נפרדת בהנהלה חדשה

(עדכון) - בחברת החדשות יעבדו רק עובדי רשות השידור, כולל עובדי הרשות שנקלטו כבר בתאגיד ■ העלייה לאוויר תידחה בשבועיים ■ פרשנות: נשארנו רק עם חידון התנ"ך

"משבר התאגיד" הגיע היום (ה') ככל הנראה לסיומו, לפחות בכל הקשור ליחסים שבין שר האוצר משה כחלון לראש הממשלה בנימין נתניהו. העיתונאים בתאגיד השידור החדש, לעומת זאת, כבר הודיעו על יציאה למאבק ואיימו לפנות גם לבג"ץ.

על-פי מתווה הפשרה בין כחלון לנתניהו, שגובש בתיווכו הפעיל של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ובדומה לפרטים הראשונים שחשפנו אתמול ב"גלובס", כל תחום החדשות והאקטואליה לא יתבצע במסגרת הקיימת של התאגיד החדש, שכבר גייס לצורך העניין עיתונאים ומנהלים, אלא תקום "חברת חדשות ואקטואליה" חדשה בתוך התאגיד עם הנהלה ומועצה נפרדת - בדומה לחברות החדשות של הערוצים המסחריים 2 ו-10.

סוכם כי חלק מהעיתונאים והמנהלים של חברת החדשות יגיעו מרשות השידור, וחלק מהתאגיד החדש - כלומר לא כל העיתונאים שגויסו זה מכבר לתאגיד החדש יישארו בו. 

למעשה, רק עובדי רשות השידור, כולל עובדי הרשות שנקלטו כבר בתאגיד, יורשו לעבוד בחברת החדשות החדשה. המשמעות: עשרות עיתונאים שגויסו לתאגיד מגלי צה"ל ומגופי הרשות שונים יפוטרו. כמו כן, עד למינוי מנהלים קבועים, ינהלו את החברה החדשה מנהלי רשת ב' ומנהלי ערוץ 1. 

מי יבחר מי יישאר ומי יפוטר? בשלב זה לא ברור, אולם נראה כי ההנהלה החדשה היא שתעסוק בכך. המועצה המפקחת על חברת החדשות החדשה תיבחר על-פי המתכונת הקיימת שנקבעה בחוק השידור הציבורי שהיווה בסיס להקמת התאגיד, קרי על-ידי ועדת איתור וללא מעורבות פוליטית לכאורה.

המשמעות - איך שלא מסתכלים על זה - היא שמנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ והיו"ר גיל עומר הודחו הלכה למעשה מעיסוק בחדשות ואקטואליה. 

השינויים המדוברים מחייבים שינוי חקיקה, ועל כן הוסכם על דחייה של שבועיים במועד ההפעלה של התאגיד החדש.

כפי הנראה, אנשיו של נתניהו הקפידו באופן מכוון כי חברת החדשות החדשה תוגדר כחברה לחדשות ואקטואליה - הגדרה שסוגרת את האפשרות מכל הכיוונים לכך שראשי התאגיד הקיימים יעסקו בליבת הפעילות האקטואלית, ובה בין היתר הפקת תוכנית תחקירים (מי שאמור היה להפיק תוכנית כזו בפועל עבור התאגיד הוא המפיק חיים סלוצקי).

על-פי ההודעה שנמסרה מלשכת ראש הממשלה, "חוק הפיקוח" - שנועד להכפיף את כלל הגופים המשדרים (ציבוריים ומסחריים כאחד) תחת מועצה מפקחת אחת שחבריה ייבחרו על-ידי הדרג הפוליטי - יוקפא ולא יקודם "בשלב זה".

מדובר בהצעת חוק רדיקלית לכל הדעות, שמלכתחילה נתקלה בהתנגדות מצד משרד המשפטים, אבל שימשה בעיקר כ"שוט" בידיהם של נתניהו ויו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן.

האחרון מסר היום בעניין: "מדובר בפשרה הוגנת שתואמת מצד אחד את הקו שהליכוד הוביל ומצד שני את הקו שכחלון הוביל. מחלקת האקטואליה של השידור הציבורי שממומן מכספי הציבור תורכב ברובה מעובדי רשות השידור. מדובר במתווה ששני הצדדים יכולים לחיות אתו, דבר שימנע בחירות ויבטיח המשך קיום קואליציה טובה לטובת המדינה. טוב לליכוד, טוב לכולנו, טוב לתקשורת ובעיקר טוב לעם ישראל".

אבל לא כולם, כאמור, חוגגים את סיום המשבר הזה. ועד העיתונאים בתאגיד, יחד עם ארגון העיתונאים בישראל, הודיעו על יציאה למאבק, כאשר בשלב הראשון מתוכננת הפגנה במוצאי השבת הקרובה מול קריית הממשלה בתל-אביב.

על-פי הודעתם, הצעד הזה הוא במחאה על "הניסיונות המושחתים של הממשלה להשתלט על העיתונות החופשית בישראל ועל השידור הציבורי בפרט, תוך זלזול במאות מילוני שקלים של כספי ציבור והתעללות מתמשכת ביותר מ-1,000 עובדים בתאגיד וברשות השידור. אנו קוראים לעיתונאים, יוצרים, ארגונים חברתיים וכל אזרח שאכפת לו, להצטרף אלינו". 

כמו כן, עובדי התאגיד יפגינו מול מסיבת העיתונאים שעורך שר האוצר כחלון בשעה 16:30 בקריית הממשלה בתל-אביב. 

ממועצת התאגיד נמסר בתגובה: "מועצת תאגיד השידור הישראלי 'כאן' מתנגדת נחרצות להסכם בין שר האוצר לראש הממשלה. משמעות המתווה היא הקמת גוף מפוצל שלא יכול לאחד משאבים בצורה יעילה וחסכונית כפי שתוכנן, ושהתוצאה שלו היא זריקת כספי ציבור לשווא. מועצת התאגיד תגן על העיתונאים ואנשי החדשות המצוינים של תאגיד 'כאן', אשר עזבו מקומות עבודה והתייצבו לדגל על-מנת להביא שידור ציבורי איכותי, פלורליסטי ועצמאי לאזרחי ישראל, כדי לשמור על זכויותיהם ועצמאותם. אנו קוראים לשומרי הסף, היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה להגן על האינטרס הציבורי ועל זכויות העובדים". 

גם ח"כ נחמן שי, ששימש בעבר כיו"ר רשות השידור, מסר היום בעניין: "ברכות על הקמת הסולם, שמו החדש של תאגיד השידור הציבורי. כולם שמחו לרדת ממנו בפשרה ישראלית טיפוסית. אין שידור ציבורי כזה בשום מקום בעולם. לא תהיה רשות, לא יהיה תאגיד, לא תהיינה חדשות. כולם הפסידו ומעל כולם הציבור הישראלי, הרסו רשות ובנו אפס". 

סיעת המחנה הציוני מסרה בתגובה לפשרת התאגיד: "פעם אחר פעם נתניהו ממשיך להוביל מדינה שלמה סביב גחמותיו, משתמש באופן בוטה בעובדי התאגיד ורשות השידור, ומבזה את בית המשפט ומדינה שלמה, כשהוא פועל ביד חופשית בענף התקשורת תוך ניגוד עניינים חמור. הפשרה היא ויתור על הנושא החשוב ביותר לדמוקרטיה - החדשות, והיא מאפשרת לנתניהו להרוויח זמן בו ימשיך להלך אימים על התקשורת". 

מאגודת העיתונאים בירושלים נמסר כי "עיתונאי רשות השידור מצדיקים את האמון שניתן בהם, ומעתה ואילך תשומת-הלב העיתונאית תתמקד בשידור ציבורי מאתגר ואיכותי. בשנתיים האחרונות שידורי ערוץ 1 מבטאים טלוויזיה מצוינת ומעניינת, ומגמה זו תימשך. באגודה מקווים שיימצא פתרון לעיתונאי התאגיד שאינם עובדי רשות השידור". 

גם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שלקח חלק פעיל בדחייה הקודמת של מועד הפעלת התאגיד החדש, התייחס היום להסכם בין כחלון לנתניהו ואמר: "המשחק הציני של הממשלה הוביל לשיסוי של עובדים בעובדים. לא הסכמתי להיות חלק מהמשחק הציני הזה, ולא אסכים גם בעתיד. לא הסכמתי להיכנס לשאלת הפלטפורמה בעקביות מאז פרוץ המשבר, לאור השיקולים שעמדו מאחוריה. אני כן דאגתי ואמשיך לדאוג לעובדים בעקביות. כל מהלך שייקבע לא יושלם לפני שיהיה פתרון למקסימום עובדים אשר ימשיכו לעבוד ומקסימום תנאי פרישה הולמים. הבהרתי זאת היום לשר האוצר וראש הממשלה, וכך אעשה".

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-8%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם