כ-200 עובדי חיפה כימיקלים חסמו הבוקר (א') את צומת גהה בכביש 4. העובדים מוחים על האפשרות לסגירת המפעל, שתעמיד 1,500 עובדים בסכנת פיטורים ערב חג הפסח. מחאת העובדים התקיימה ברקע התכנסות ישיבת ממשלה מיוחדת בניסיון להגיע לפתרון בעניינם.

"עבור 1,500 עובדים ובני משפחותיהם שעון החול אזל", מסרו העובדים בהודעתם. "הפסח הזה כולנו מובטלים. לאף אחד לא אכפת. לא אכפת מ-1,500 העובדים ובני משפחותיהם שנזרקים היום לרחוב, לא אכפת מקריסה של מפעל מפואר שמייצא בהיקף של 2.8 מיליארד דולר בשנה, פשוט לא אכפת. אנחנו קוראים לראש הממשלה להתערב", פנו לנתניהו ומסרו: "אתה מחזיק במפתח לפתרון, רק אתה יכול להציל את העובדים", אמרו העובדים.

לפני ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה נתניהו כי "אנחנו מנסים לפתור את המשבר סביב מכל האמוניה". לדבריו, "מצד אחד יש לנו מחויבות לביטחון תושבי הקריות. במקביל, אנו עושים הכול כדי למנוע פיטורים של 1,500 עובדים ערב פסח ופגיעה בתעשייה שעדיין לא התארגנה למימוש החלטת בית משפט".

שר החינוך נפתלי בנט הוסיף לפני הממשלה: "הבוקר תובא לממשלה הצעת בנוגע למכל האמוניה. צריך לא להיחפז, לא לצאת במהלכים שיגרמו לאובדן אלפי מקומות בתעשייה הישראלית. לכן נתמוך בדחייה מסוימת של ההליך כדי לאפשר דחייה של הפתרון החלופי. צריך לפעול בשיקול-דעת ואיזון, ולא באבחה אחת לפגוע בתעשייה".

בשבוע שעבר חסמו העובדים את צומת עזריאלי בתל-אביב וגם הפגינו מול משרד ראש הממשלה בירושלים. אתמול קטעו עשרות את דבריו של שר הכלכלה אלי כהן (כולנו) במהלך אירוע "שבתרבות" בבאר-שבע. "איך השר כחלון יכול לקרוא לעצמו חברתי ולתת יד לזרוק לרחוב 1,500 משפחות בדימונה ערב חג הפסח", צעקו לעברו העובדים.

אמש דחה בית המשפט העליון את הדיון שאמור היה להתקיים היום בעניין מפעלי האמוניה במפרץ חיפה, עד ליום שלישי בשעה 13:30. זאת, בהתאם להצהרת בא-כוחו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שעד מועד הדיון החדש לא יינתן אישור להכנסתה של אוניית אמוניה למפרץ. 

חברת חיפה כימיקלים ביקשה מבכירים במשרד להגנת הסביבה למלא את מכל האמוניה במפרץ חיפה, שמפלסו ירד על-פי מנהל המכל מתחת לנקודות היניקה של צינורות השאיבה, ושאיבתו הושבתה בסוף השבוע האחרון.

במקביל, עיריית חיפה הודיעה כי תפנה היום לבית המשפט העליון בבקשה לצמצם את צו העיכוב שהטיל בית המשפט המחוזי בעיר על המכל אתמול ולאסור על עגינתה של אונייה הנושאת אמוניה ונמצאת בדרכה לישראל במפרץ חיפה.