תביעה: נהגי מוניות של GETT סירבו לשרת אדם עיוור

שני נהגי מוניות שהוזמנו באמצעות אפליקציית GETT (גט טקסי לשעבר) סירבו להסיע אדם עם מוגבלות ראייה המסתייע בכלב נחייה ■ נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה בסך 125 אלף שקל נגד החברה ושני הנהגים

עיוור עם כלב נחייה / צלם: רויטרס
עיוור עם כלב נחייה / צלם: רויטרס

בתו של הרצל כהן, אדם עם מוגבלות ראייה המסתייע בכלב נחייה, הזמינה עבורו מונית באמצעות אפליקציית GETT, שתחזירו מתל-אביב לביתו ברמת-גן. המונית הגיעה תוך מספר דקות, אך כשהנהג הבחין כי כהן מלווה בכלב נחייה, הוא סירב להעלות אותו למונית.

כהן ובתו הסבירו לנהג שוב ושוב כי הוא מחויב להסיע אותו על-פי חוק, אך הנהג המשיך בסירובו לתת שירות לכהן, ועזב את המקום, תוך שהוא מותיר אותו ואת בתו המומים ופגועים. השניים הזמינו מונית נוספת דרך האפליקציה, אך לתדהמתם גם הנהג השני סירב לתת לכהן שירות, למרות הדרישה החוקית.

הסיפור המקומם הזה מתואר בכתב תביעה, בסך 125 אלף שקל, שהגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לבית משפט השלום בתל-אביב נגד חברת GETT (לשעבר גט טקסי) ושני נהגי המונית העובדים עמה, בשל סירובם לתת שירות לכהן.

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי אנשים עם מוגבלות זכאים להשתתף באופן שוויוני ופעיל בכל תחומי החיים. כן מגדיר החוק את החובה במתן מענה הולם לצורכיהם המיוחדים, באופן שיאפשר להם לחיות את חייהם בעצמאות מרבית.

על-מנת להגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, נקבע בחוק השוויון כי חל איסור מפורש על כל מי שעיסוקו במתן שירות ציבורי ובהפעלת מקום ציבורי, להפלות אדם בגין מוגבלותו. בנוסף, חוק איסור אפליית עיוורים המלווים בכלב נחייה קובע מפורשות כי אין להגביל את זכותו של אדם המלווה בכלב נחייה להשתמש בשירות ציבורי.

לפי כתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד אינאס חג' יחיא, במענה לפניית נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, טענה חברת GETT כי היא "משמשת כמתווך בלבד בין הנהגים לבין הנוסעים", וכי "אין החברה אחראית לכל נזק, אי-נוחות, אובדן או עוגמת-נפש הנגרמים, במישרין או בעקיפין, מהתנהגות הנהגים."

ואולם, הסבר זה לא התקבל על-ידי נציבות שוויון הזכויות. בכתב התביעה נטען כי החברה התרשלה בכך שלא הנחתה את הנהגים כיצד לנהוג כלפי אנשים עם מוגבלות בכלל, וכלפי עיוורים המלווים בכלבי נחייה בפרט, ולא פיקחה על עבודתם כראוי.

עוד נטען בתביעה כי התנהלות הנהגים והחברה מהווה אפליה על רקע מוגבלות. הנתבעים, נכתב, "הפרו ברגל גסה את הוראות חוק השוויון ופגעו פגיעה חמורה בזכויות אנשים עם מוגבלות".

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם, אמר על רקע הגשת התביעה כי "אנשים עיוורים המסתייעים בכלב נחייה משתמשים באופן תדיר במוניות כדי להגיע ממקום למקום. אחת החוויות הלא נעימות החוזרות לצערי על עצמן היא שגם לאחר חקיקת חוק השוויון, נהגי מונית מסרבים להעלותם למונית או חולפים על פניהם ואינם עוצרים. חקיקת השוויון נועדה למנוע מצבים אלה של אפליה בוטה של אנשים עם מוגבלות וסירוב להעניק להם שירות. אנו בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלת פועלים ונמשיך לפעול על-מנת למגר תופעות פסולות אלה".

מחברת Gett נמסר בתגובה: "חברת Gett פועלת וזמינה, מיום הקמתה, לכל סוגי האוכלוסיות בישראל, ובכלל זה לאנשים בעלי עיוורון. החברה אף השקיעה משאבים רבים לטובת הנגשת האפליקציה לאוכלוסייה זו. במקביל, בימים אלה נמצאת Gett בשיתוף-פעולה צמוד עם המרכז לעיוור.

"כתב התביעה התקבל אצל החברה, והיא תגיב לגופו של עניין בבית המשפט. Gett פועלת בהתאם להוראות הדין ומגנה כל התנהלות בניגוד לדין, ובפרט התנהלות מפלה, מצד נהגים העושים שימוש בשירותיה. Gett תמשיך להעניק לכלל לקוחותיה שירות אמין, מתקדם ומוביל, כפי שעשתה ועושה מיום היווסדה".