תופעה מסתורית: יתושי הענק שפושטים על ישראל

עם בוא האביב החל להופיע זן חדש של יתושים שנראה גדול מן הרגיל ומזרה אימה בקרב ישראלים רבים ■ היתושים הללו זוכים לשמות כמו "יתושי הליקופטר" ו"אבא ארך רגליים" ■ מאיפה הם הגיעו לפה, והאם צריך להתגונן מפניהם?

יתושי ענק / צילום: m.j raup
יתושי ענק / צילום: m.j raup

עם בוא האביב החל להופיע זן חדש של יתושים שנראה גדול מן הרגיל ומזרה אימה בקרב אנשים רבים. היתושים האלו זוכים לשמות כמו "יתושי הליקופטר" ו"אבא ארך רגליים".

האמת היא שמדובר בזבובאים ממשפחת הטיפולתיים (Tipulidae). והרבה מיתוסים נקשרו בהם. יש ביניהם זכרים וגם נקבות, כשהבטן של הנקבה מסתיימת באיבר הטלה מחודד. גם הזכרים וגם הנקבות לא מזיקים ולא עוקצים - אז אפשר בהחלט להירגע. אם חששתם, אז יתושי הענק האלו כלל לא ניזונים מדמכם אלא דווקא מצוף פרחים. הם חיים זמן קצר בלבד - מזדווגים, מביאים צאצאים ומתים. זחלי טיפולות ממינים שונים מצויים במגוון בתי גידול, לרוב בסביבה לחה.

אז למה הם מופיעים בסלון שלנו? הטיפולות המעופפות נמשכות לאור, וכך מוצאות את דרכן לבתים. בנוסף, ישנם מינים שזחליהם מתפתחים בחצרות וגינות-נוי, באזורים עירוניים.

אגב, משפחת הטיפולתיים שייכת לקבוצת היתושים בסדרת הזבובאים כך שבמילים אחרות, הן זבובאים שאינם זבובים. אם התבלבלתם, נסביר שוב ונאמר שהן אינן שייכות למשפחה של היתושים מוצצי-הדם. הסוגים הבולטים בישראל הם ה-טיפולה (Tipula), המאופיינים לרוב בגווני חום-אפור ועשויים להגיע לגדלים מרשימים ביותר, והסוג נפרוטומה (Nephrotoma), שמאופיינים בגווני שחור-צהוב, מה שמרמז שמדובר בחקיינות של צרעות.

על אף הדמיון הן לא עוקצות, לא ניזונות מדם ולא מסוכנות בשום צורה, וניתן לארח אותן בבית ללא חשש. לסיכום רק נאמר שהמעצבנות האמיתיות הן היתושות הקטנות יותר והמהירות יותר, הגדולות יותר הן דווקא חברות.