חרף אזהרת ארה"ב: צפון קוריאה שיגרה טיל בליסטי לעבר הים

לפי הערכות ארה"ב, הטיל נורה לטווח בינוני לעבר הים של יפן ■ ראש ממשלת יפן, שינזו אבה: "קוריאה הצפונית מסוגלת לבצע פרובוקציות נוספות. יפן תשתף פעולה עם ארה"ב וקוריאה הדרומית על-מנת להגן על תושביה"

 קים ג`ונג און / צילום: רויטרס
קים ג`ונג און / צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית שיגרה הלילה (ד') טיל בלתי מזוהה לעבר הים - כך הודיע צבא קוריאה הדרומית. בהודעת צבא ארצות-הברית נמסר כי על-פי ההערכות מדובר בטיל בליסטי, שנורה לטווח בינוני לעבר הים של יפן. שר החוץ האמריקאי רקס טילרסון הבהיר בעקבות השיגור כי "ארצות-הברית דיברה מספיק על הנושא, אך קוריאה הצפונית בחרה לעשות זאת בכל זאת. אין לנו עוד מה לומר מעבר לכך".

דובר ממשלת יפן אמר כי השיגור היה "בעייתי ביותר". בהמשך ציין ראש הממשלה שינזו אבה כי "קוריאה הצפונית מסוגלת לבצע פרובוקציות נוספות. יפן תשתף פעולה עם ארצות-הברית וקוריאה הדרומית על-מנת להגן על תושביה".

השיגור בוצע ימים ספורים לפני פגישתם המתוכננת של נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינגפינג בפלורידה. השניים צפויים לדון, בין היתר, בהתחמשות המדינה הקומוניסטית ובבלימת תכנית הגרעין שלה.

 

זמן קצר לפני השיגור יצא בכיר בבית הלבן באזהרה לקוריאה הצפונית, ואמר כי "השעון מתקתק, כל האופציות מונחות על השולחן". לדבריו, הממשלים הקודמים נכשלו במשא ומתן על סיום תכנית הגרעין שמוביל מנהיג המדינה קים ג'ונג און. "מדובר בנושא מהותי עבור הנשיא טראמפ, שמתכנן לדחוף את סין להפעיל לחץ על קוריאה הצפונית בכדי לבלום את התעצמותה", הבהיר הגורם בתדרוך לכתבים.

השבוע הזהיר טראמפ כי הוא "מוכן להגיב לבדו לאיום הגרעין מצד קוריאה הצפונית, אם ממשלת סין לא תהיה מוכנה להפעיל לחץ על פיונגיאנג בנושא. בראיון לעיתון "פייננשל טיימס" הוסיף: "לסין יש השפעה עצומה על קוריאה הצפונית. היא תחליט אם לעזור לנו עם קוריאה הצפונית, או לא. אם הם יעשו זאת, זה יהיה טוב מאוד לסין, ואם הם לא יעשו זאת, זה לא יהיה טוב לאף אחד". לטענתו, "סחר הוא התמריץ של בייג'ינג לפעול בנושא".

מנגד, בקוריאה הצפונית הבהירו בחודש שעבר כי אין חשש מהרחבת הסנקציות של ארצות-הברית נגדה. לדברי סגן השגריר באו"ם צ'ו מיונג נאם, מדינתו תמשיך להאיץ את תכנית הגרעין והטילים ולפתח את "יכולת המכה המקדימה שלה". זאת, במקביל לניסויים נוספים שנערכו במנועי טילים חדשניים בנוכחות קים ג'ונג און.