גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנמשכים בחוטים

בכל הקשור לישראל, אני לא מאמין בקונספירציות - אני מאמין בפדיחות

הנמשכים בחוטים / איור: תמיר שפר
הנמשכים בחוטים / איור: תמיר שפר

א.

כל העיסוק בפוסט אמת ובפייק ניוז קצת מיצה את עצמו. מה שרק אתמול היה גילוי חצי-מרגש על איך הדברים פועלים "באמת", היום הוא כבר יבשושי ומקומט כמלפפון חצי חתוך שנשכח בשמש. אפילו הזבובים משתעממים. אין ברירה, חייבים למצוא משהו חדש ומרגש להזדעזע ממנו, או לכל הפחות להתעסק בו. נכון לעכשיו, זה ההישג הגדול והגאונות האמיתית של עידן טראמפ: הפכו את כולנו לדולפינים על שפת בריכה שמחכים לאיש שיבוא עם דלי של סרדינים. וכל סרדין, בינתיים, מלמיליאן; הפייק ניוז והפוסט-אמת הם קריאה עמוקה - ובו בזמן יצירה - של תחושת הנפש הקולקטיבית.

אבל זה מאחורינו. הבאזז-וורד החדש והטרי שמסעיר את המערכות הפוליטיות והתקשורתיות היום הוא ה-Deep state, מונח שמתורגם ל"מדינת העומק" או "המדינה העמוקה", ואני ארשה לעצמי להשתמש בכולם לסירוגין, לאלתר ובדיעבד - ואם כבר הולכים על הקצה, אוותר גם על הגרשיים. מדובר בקונספט שממשיך את הקו של קודמיו: התחושה, או הידיעה, שרוב מה שאנחנו רואים או שאומרים לנו הוא לא אמיתי. שמאחורי ומתחת כל פעולה או אמירה נמצאים אינטרסים ואידיאולוגיות שמנווטים את ספינת חיינו. אבל בגדול.

אם לדייק, המדינה העמוקה היא הגופים והאנשים שאנחנו יודעים עליהם, אבל הם לא מוכרים לנו באמת, אלה שלא נבחרים ומבוקרים רק בקושי - שירותי מודיעין, יחידות סודיות של המשטרה, מעבדות הסייבר של הצבא, תאגידי ענק וכל המסדרונות המפותלים של הביורוקרטיה, עד לראשי הפשע המאורגן ועולם הבידור והתקשורת - וכל אלה מקיימים ביניהם יחסים סימביוטיים במטרה לשמר את כוחם ולהגדילו. או בקיצור, לא הליצנים של הדמוקרטיה שנבחרים כל כמה שנים, באים, צועקים והולכים כשרובם לא השאירו ולו שריטה על לוח הנצח.

במעמקי המדינה יש מישהו או משהו שעוקב, שיודע הכול. מישהו או משהו שאוחז בחוטים של בובות המריונטה. כולנו מכירים את הקונספירציה הזו מכל-כך הרבה ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה. זו הקונספירציה הבסיסית, לא כולל יהודים.

ב.

המונח נולד בשנות ה-70 בטורקיה, ומתייחס לראשי הצבא העושים ככל יכולתם כדי להגן על המורשת החילונית של אטאטורק על-ידי הפיכות תמידיות וערעור הלגיטימציה של כל שלטון שלא עושה כרצונם. אתה קורא אמירות של מנהיגים טורקים ולא מאמין: סולימאן דמירל, שהיה ראש ממשלת טורקיה והנשיא התשיעי, אמר ל-CNN לפני עשור: "המדינה העמוקה היא המדינה עצמה. היא הצבא... המדינה העמוקה לא פעילה כל עוד המצב אינו על סף התמוטטות. הם נעשים המדינה העמוקה כאשר הם מתערבים בשלטון". גם ארדואן אמר: "איני שותף לאלה האומרים שהמדינה העמוקה אינה קיימת. אני מאמין שהיא אכן קיימת. היא הייתה קיימת תמיד... לחסל אותה לחלוטין. זה מה שצריך לעשות".

המדינה העמוקה צפה לכותרות לאחרונה בעקבות מה שקורה במצרים. כשאתה מסתכל על כל מה שקרה שם מאז נפילת מובארק ועד היום בבוקר, אין לך אלא להסיק שכל ההפיכות והבחירות והבלגן הם עבודה של מישהו.

אבל את החותם הרשמי שהמדינה העמוקה היא הדבר הנכון שם טראמפ אחרי התפטרותו/הדחתו של מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי שיחסיו הסודיים עם רוסיה נחשפו. טראמפ ואנשיו טוענים שהמדינה העמוקה מאזינה, מסננת, מעבירה מידע לתקשורת, מפיצה דיסאינפורמציה. האמת, בינינו, זה נשמע דווקא הגיוני, לא? כל מה שקורה לאחרונה בארצות-הברית פשוט מטורלל מדי מכדי להיתפס ברשת של ההיגיון, לא משנה כמה גדולים החורים. אל מול כמות ההאזנות וההדלפות שנחשפת לאחרונה אין לך ברירה אלא להניח שמישהו, איפשהו בצללים, מזיז את הגבינה שבמבוך חיינו.

ג.

אני בטוח שגם בישראל יש מדינה עמוקה. כולנו שמענו על המלמ"ב - הממונה על הביטחון במערכת הביטחון - דוגמת הקיצון: אגף סודי מין הסוד במשרד הביטחון שאחראי על אבטחת המשרד, פיתוח וייצור מערכות נשק מתקדמות, מרגלים וכל מיני עניינים. גוף כל-כך סודי, שאמנם כולנו יודעים שהוא קיים ובמה פחות או יותר הוא עוסק, אבל לא איך הוא עושה את זה, מתי, למי, למה וכמה. אם עוד לא קראתם על יחיאל חורב, ראש המלמ"ב המיתולוגי, מאוד כדאי לכם.

גם המוסד והשב"כ ואמ"ן וחלק מיחידות המשטרה יכולים להיות שותפים במדינת העומק הישראלית. אם הם רוצים לדעת עליכם משהו, הם יכולים לדעת הכול. אם הם רוצים לעשות משהו, אין דבר שהם לא יכולים לעשות. זו לא פראנויה, זו אמת פשוטה, בסיסית. אם קראתם במגזין G את כתבתו המעולה של עמיתי שחר סמוחה על יכולות המעקב ועל הבדיחה שקוראים לה "פרטיות", אין לי שום דבר חדש לספר לכם.

למרות כל מה שנאמר, אני מאמין קטן בקונספירציות. גם כי לאחרונה עברנו משלב הקונספירציה לשלב הפארסה. גם כי בכל מה שקשור בישראל, אני לא מאמין בקונספירציות. אני מאמין בפדיחות. וגם כי בפרפרזה על המשפט המפורסם, אם אתה לא מאמין בקונספירציות חובקות עולם עד גיל 30, אין לך שכל, ואם אתה ממשיך להאמין בהן אחר כך, אין לך לב. קונספירציות הן עמדת השקפה מאוד פסיבית על העולם; כי אם כל מה שתעשו מתוזמר מלמטה ולא שווה שום דבר, למה לעשות משהו בכלל? למה להצביע? למה להפגין? למה לכתוב? למה לדבר? לקונספירציה אין ערך תזונתי אמיתי לנפש. היא מעגל סגור של קלוריות מחשבתיות ריקות; הרי לעולם לא תצליח להוכיח או להפריך את הקשר הזה.

אז בפרפרזה על משפט אחר, אני ממליץ לכולם לרקוד כאילו אף אחד בשב"כ לא רואה.

ד.

בכל מקרה, אותי הרבה יותר מעניינת מדינת עומק ישראלית אחרת. לא האפלה, הצבאית - דווקא זו האזרחית, האנושית. החברתית. כחובב של קרל גוסטב יונג קשישא, אני מאמין גדול בזרמי העומק בתת המודע הקולקטיבי, במיתוסים ובארכיטיפים, בזיכרונות קמאיים, בדחפים אפלים - הדברים שמניעים את הדברים ואתה אפילו לא יודע מהם. הרי בכל אחת ואחד מאיתנו, חוץ ממני, יש עולם מלא. ואם הדבר נכון ליחיד, הוא ודאי נכון גם לציבור של אנשים, לעם, ונכון גם למדינה.

את זרמי העומק בחברה הישראלית אנחנו מכירים היטב. הם בכל מקום. הם אנחנו. אנחנו מכירים גם את זרמי העומק הרחבים יותר, המעמדיים, הדתיים, העדתיים, הלאומיים. גם על זרמי העומק של העם היהודי שמענו לא מעט; אלה סך כל הזרמים שהופכים את החיים פה למה שהם.

מדינת ישראל היא מעין שפך דלתא של כל הזרמים הנ"ל, של כל האנשים מכל המקומות, השפות, התרבויות והטראומות. הרי מהי דלתא? המקום שבו נחסמת זרימת הנהר לים וכל מה שהצטבר מתפרס ומסתעף, מתערבב זה בזה. המשקעים הופכים את הדלתה לקרקע הכי פורייה באזור - וזו מדינתנו הקטנה, תגידו עליה מה שתגידו: דברים צומחים פה.

ה.

זו מדינתנו הקטנה: כשזרמי העומק מגיעים לדלתא, הם מפסיקים להיות זרמי עומק. כל המים נפרסים על הקרקע החולית בצורה רחבה ושטוחה, הכול גלוי. הכול על פני השטח. המדינה כל-כך צעירה ושטוחה, היא לא יכולה להכיל את הזרמים האלה שלא פוסקים לזרום. הם גודשים את סאתה וגולשים לכל הצדדים, כל הזמן. כמו מרק שאף פעם לא מפסיקים לערבב אותו. בגלל זה כל הבלגן והיופי.

כל-כך צעירה וכל-כך מעורבבת, כל-כך דלתא, שטרם הספיקה לייצר זרם עומק משל עצמה. כל הזרמים התת קרקעיים הם תוצרת בית, לא תוצרת ישראל. אז עם כל הכבוד למלמ"ב ולשב"כ ולאמ"ן ולמוסד שדפקו אותו ולא נתנו לו ראשי תיבות, למדינת ישראל אין מדינת עומק כי לא הרבה הספיק לשקוע. כל מה שאנחנו רואים, כל מה שקורה לנו, זה סך הכול מרק זרמי עומק קדמוני וגועש, שממנו תצא יום אחד מדינת ישראל.

עכשיו אפשר להבין סופסוף למה הדבר הכי גאוני שהומצא אי פעם בישראל זה שקדי מרק.

עוד כתבות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות