גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לטווח ארוך, הפתרון הוא בטיפול בהיצע, ולא בדיכוי הביקושים"

מחיר למשתכן? "זה בסדר גמור, אבל לא מספיק לבד". באר שבע? "הפריחה תימשך". עסקת הפרונטיר בווגאס? "לוקיישן מצוין וטיימינג אומלל". ונוחי דנקנר? "איש עם לב זהב, מאחלת לו רק טוב". מנכ"לית נכסים ובניין סגי איתן בראיון נדיר. בלעדי

כשסגי איתן, המנכ"לית הוותיקה של חברת נכסים ובניין מקבוצת אי.די.בי, נשאלת כיצד השפיעו חילופי הבעלים בקבוצה, מתקבלת תשובה קצרה: "פעלנו רגיל", היא עונה. אחרי שמתעקשים, היא מוסיפה: "באופן טבעי, זה יותר קשה, אבל החברה פעלה רגיל והמשיכה בצמיחה שלה, כמו עוד חברות בקבוצה. האינטרס של הבעלים (השונים) לאורך התקופה היה לשמור על החברות שימשיכו לעבוד כרגיל".

בכל זאת, תקופה מטלטלת וגם לא קצרה: הבעלים הקודם נוחי דנקנר נכנס לסחרור, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה שהיו לגמרי אנונימים בישראל נכנסו לנעליו, ואחרי כל זה הגיעו חילוקי הדעות והפרידה ביניהם.

"במשך כל התקופה דבקתי בניהול המקצועי לטובת החברה, שזה היה האינטרס של כל הבעלים. בתקופה שקרה מה שקרה עם נוחי, היה לי יו"ר, רפי ביסקר, שעזר בניהול השוטף, והיה כמובן גם דירקטוריון לחברה. וכן, זה היה בהחלט יותר קשה".

ועכשיו?

"העבודה מאוד מובנית ומותווית והבעלים, אדוארדו אלשטיין, הוא גם היו"ר של נכסים ובניין. ממש לאחרונה היה כנס של אי.די.בי תחת הכותרת ממשבר לצמיחה - ואני חושבת שרואים שאי.די.בי ודסק"ש במוד של צמיחה עם דוחות נהדרים. אדוארדו, אחיו אלחנדרו, שהוא סגן היו"ר שלנו ויו"ר החברה הבת גב ים, ומנכ"ל אי.די.בי שולם לפידות, פעלו המון כדי שזה יקרה.

"ויותר ספציפית לגבינו: אנחנו עובדים בשת"פ מלא ומערכת קבלת ההחלטות מאוד מסודרת. יש למשפחת אלשטיין פעילות גדולה מאוד בארגנטינה בתחום הנדל"ן כך שהשפה משותפת והאסטרטגיה של כולם היא להמשיך לצמוח ולשמור על איתנות פיננסית".

כשאלשטיין הגיע לארץ לראשונה, קצת פקפקו ביכולת הכספית שלו. היו הערכות שלא יצליח לעמוד בסכומים האדירים שנדרשו. את חושבת שעשו לו עוול?

"אני חושבת שאז לא הכירו אותו, ועכשיו אנשים, כולל בשוק ההון, מתחילים להכיר. אני יכולה להגיד לך שבכל מה שקשור לנכסים ובניין, ההחלטות שהתקבלו היו מאוד מובנות ונכונות".

היו גם תהיות ביחס למינוי של לפידות בגלל גילו הצעיר.

"במבחן התוצאה, הוא עשה מהלכים נהדרים. משרת מנכ"ל אידיבי היא גם משרת אמון, ומההיכרות שלי עם שולם, ומהעבודה המשותפת איתו, הוא מבריק. התוצאות העסקיות שהוצגו בכנס הן בין היתר תוצר של הפעילות שלו בתמיכה ובגיבוי של הבעלים".

מה חשבת על הנפילה של נוחי דנקנר?

"הוא איש עם לב של זהב, שתרם המון לתושבי הצפון והדרום".

מהחברות הציבוריות שבשליטתו.

"גם מכספו האישי, גם מזמנו וגם מהחברות הציבוריות בהסכמת החברות והדירקטוריונים. אני מאחלת לו רק טוב".

בין וגאס לניו יורק

איתן, 63, נולדה במושב גאולים שבשרון למשפחה שהגיעה לישראל בעליית מרבד הקסמים. היא הרביעית מ-9 אחים ואחיות, ש-2 מהם נפטרו. למרות הקשיים הגדולים, היא מספרת, ההורים דחפו את כל הילדים ללמוד ולהצליח.

איתן למדה כלכלה וראיית חשבון באוניברסיטת בר-אילן ולאחר מכן החלה לעבוד בסומך-חייקין (KPMG). כעבור כחמש שנים הצטרפה לחברת אזורים, שהייתה אז בבעלות אי.די.בי, שבה טיפלה קודם לכן כרואת חשבון. היא החלה כחשבת, המשיכה כסמנכ"לית כספים, והגיעה לתפקיד המשנה למנכ"ל. זמן קצר לאחר שעזבה את אזורים, ב-2004, הגיעה ההצעה מדנקנר, להתמנות למנכ"לית חברת הנדל"ן של הקבוצה, נכסים ובניין. מאז היא בתפקיד, אישה כמעט יחידה בעולם שרובו ככולו גברים.

נכסים ובניין מחזיקה נדל"ן מניב בישראל ובחו"ל - מסחר, משרדים ומלונאות, ופועלת גם בתחום המגורים. בשנותיה של איתן כמנכ"לית היא ראתה את הנדל"ן הישראלי והעולמי בתקופות של שפל ושל גאות, ושתי עסקות בהיסטוריה של החברה מסמלות זאת היטב. הראשונה שבהן נעשתה ב-2007 כאשר נכסים ובניין השתתפה (25%) ברכישת קרקע בסטריפ של לאס וגאס, יחד עם נוחי דנקנר ועם יצחק תשובה, קרקע שעליה היה אמור לקום פרויקט מלונאות ומסחר, בעלות של כ-7 מיליארד דולר. זה היה בשיאו של ההייפ הנדל"ני בארצות הברית ואירוע הריסת מבנה המלון הישן שעמד במקום, הפרונטיר, בהשתתפות דנקנר ותשובה בקסדות בטיחות של עובדי בניין, כוסה בהרחבה ובחגיגיות בכלי התקשורת. אלא שזמן קצר לאחר מכן פרץ המשבר, מחירי הקרקע קרסו וכל השותפים הפסידו סכומי עתק.

העסקה השנייה הייתה רכישת בניין ה-HSBC בשדרה החמישית במנהטן ב-2009. הפעם ניצלה נכסים ובניין את מחירי המשבר הנמוכים ורכשה את הבניין, יחד עם כור, תמורת 360 מיליון דולר. לימים, רכשה את חלקה של כור, כבר לפי שווי של 450 מיליון דולר, וכיום, אומרת איתן, שוויו עומד על 850 מיליון דולר. "אין אף חברה שעשתה עסקה כזו", היא מתגאה. "זה פרויקט של 80 אלף מ"ר. יושבים שם משרדי עורכי דין, בייקר מקנזי, מוסדות פיננסיים, והבנק עצמו יושב על 70% מהשטח. זה פרויקט הדגל שלנו. כל הזמן אומרים לוקיישן, אני אומרת טיימינג, ומזל. זה פרויקט שמייצר לנו הכנסות של 58 מיליון דולר בשנה ו-NOI (הכנסה תפעולית) של 37 מיליון דולר".

בזמנו, הייתה ביקורת על הבונוס שקיבלת בגין העסקה. הטענה הייתה שהרכישה היא חלק ממהלך העסקים הרגיל של נכסים ובניין, כך שאין סיבה לבונוס.

"יש בונוס מובנה בהסכם השכר שלי. כיום, על-פי החוק, יש תוכנית תגמול שמפורסמת, ובתוכנית של נכסים ובניין מרביתו של הבונוס היא בהתאם ליעדים. אם עומדים בהם, מקבלים בונוס, ואם לא - אז לא.

"הבונוס בזמנו היה חד פעמי ואם היו קובעים לנו (לה וליו"ר דאז ביסקר, ה' מ') בונוס בהתאם להישגים של הבניין היינו מקבלים הרבה יותר. בכל מקרה, מאז לא ניתנו בונוסים חד פעמיים והיום כאמור כל הבונוסים הם בהתאם להישגים. אם תסתכלי על מכלול תנאי ההעסקה בחברות מקבילות לנכסים ובניין, תראי שאני נמצאת בחלק התחתון של טבלת השכר (של מנכ"לים. עלות שכרה של איתן ב-2016 עמד על 3.9 מיליון שקל לשנה, כולל הבונוסים, ה' מ'). למשל, אין לי אופציות בעוד שלמנהלים אחרים יש".

בואי נעבור ללאס וגאס. העסקה ההיא הייתה טראומתית?

"עשינו את העסקה ב-2007, לפני המשבר. כל החברות שהשקיעו אז הפסידו. הלוקיישן היה מצוין, אבל הטיימינג אומלל. פעם אתה עושה עסקה טובה, ופעם לא. העיתוי הוא גורם מאוד חשוב. זו הייתה עסקה לא טובה שגרמה הרבה נזק. מצד שני, תראה לי עוד חברה שעשתה השבחה של נכס שהוא לנד מארק (הכוונה ל-HSBC , ה' מ'). אז אין מה לעשות - לפעמים עושים טעויות ואני לא חפה מהן. כיום יש התאוששות גדולה בווגאס ומספר המבקרים עלה".

עד כדי כך, שהחלטתם לעשות שם עוד עסקה - הטיבולי.

"את הקרקע קנינו ב-2005, יחד עם אי.די.בי, ורק אחרי שהייתה התאוששות התחלנו לבנות. זה פרויקט למשרדים ומסחר בהיקף של 60 אלף מ"ר. השלב הראשון היה ב-2011 ויש בו סופרמרקט, מסעדות מובילות, מרפאות, משרדי עורכי דין, סניף של בנק למשכנתאות ועוד. את השלב השני התחלנו בשנה שעברה וזה בכיוון של לייף סטייל: יש שם חנות של רשת לעיצוב הבית - רסטורשן הארדוור - בגודל של 7,000 מ"ר. את כל הרהיטים שיש שם, הייתי רוצה בבית שלי. כל הפרויקט ממוקם בשכונה בדירוג סוציואקונומי מאוד גבוה, משהו שמקביל לסביון, ובסמוך יש שלושה בתי מלון 'היי אנד'".

לא חששתם לחזור לווגאס אחרי הכישלון הכואב ההוא?

"לכן החלטנו ליזום את זה בשלבים, אבל יש שם עכשיו צמיחה, וחזרו לביזנס".

שכונות חדשות בהודו

פעילות מעניינת אחרת של נכסים ובניין הייתה בדרום הודו, בהיידראבאד Hayderabad)), פעילות שנמכרה לאחרונה לשותפים מקומיים תמורת 34 מיליון דולר. בצ'נאי (Chennai) הסמוכה, היא מקימה פרויקט של 2,200 יחידות דיור, ש-360 מתוכן כבר מצויות בשלבי אכלוס.

איך הגעתם להודו?

"נכנסנו לשם ב-2007 מתוך תפיסה שהודו היא מדינה מתפתחת עם פוטנציאל אדיר, ושיש בה תרבות עסקית. בהיידראבאד לבדה יש שלושה פארקי הייטק. המגורים שלנו משמשים ב-80% מהנדסים שעובדים שם".

"אלה דירות של 100 מ"ר, 4 חדרים, מאוד מאובזרות, שמיועדות בעיקר למשפחות עם ילדים. זה קומפלקס של מגורים שכולל גם מרכז ספורט. מבניין לבניין (שהסתיימה בנייתו, ה' מ') המחיר עלה.

"העובדה שיצרנו תדמית לשכונה, הביאה לכך שקיבלנו הצעה מהשותפים המקומיים לקנות מאיתנו את הפרויקט, ועכשיו אנו מתמקדים בצ'נאי".

יש כוונות להתפתח למקומות נוספים בהודו?

"נכון לעכשיו, לא".

פעילות נוספת של נכסים ובניין מחוץ לישראל, מתמקדת במלונאות באנגליה. החברה מחזיקה ב-20% משלושה מלונות של רשת הילטון בלונדון, ברמינגהם וקרדיף. משקיע ישראלי, שאיתן מסרבת לנקוב בשמו, מחזיק 20% נוספים, ואת היתרה מחזיקה חברה מקומית. בשל מחלוקת, מתקיימת כעת בוררות מול החברה האנגלית, שבמסגרתה ביקשה נכסים ובניין כי השותפה תקנה אותה החוצה, אף שמדובר ב"מלונות טובים וראויים להשקעה", כהגדרת איתן.

מה לגבי זה שאתם תקנו אותה החוצה?

"לא חושבת שזה יתאפשר. לפעמים קורה שהעסק טוב, אבל השותפים לא מסתדרים. ניסינו לפתור את זה ברוח טובה, אבל זה לא צלח. הייתי שמחה להישאר עם ההשקעה".

בעצם, נכסים ובניין מחזיקה נדל"ן מכל הסוגים.

"אנו בתחום הנדל"ן המניב והאסטרטגיה שלנו היא של שמירה והשקעות. אנחנו בוחנים בארצות הברית ובלונדון נכסים שצריך להשביח, אבל לא לבנות. אני לא חושבת שליזם ישראלי יש יתרון בלבנות בחו"ל. בטח לא בארצות הברית. תמיד יש היזמים המקומיים שיודעים לעשות את זה יותר טוב. מהסיבה הזו אנו הולכים על פרויקטים שצריך להשביח אותם, כמו שעשינו ב-HSBC. היה שם בזמנו שוכר אחד, והפכנו את הבניין למרובה שוכרים. אנחנו מחפשים נכסים דומים, בעיקר בשווקים החזקים: מנהטן, שיקגו".

ויש כאלה בשוק?

"לא מוצאים בקלות. בארצות הברית יש לנו הנהלה מקומית והמנהל הוא שמאתר הזדמנויות. בלונדון אנו עושים את זה מפה. בגלל הברקזיט, זה הפך להיות מאוד אטרקטיבי לחפש עסקאות שם. עדיין מאוד קשה כי המחירים גבוהים והמרווחים קטנים - הריביות הנמוכות מעודדות את זה. בארץ המרווח בין התשואה לריבית, גדול בהרבה".

"אני בטוחה שהגידול בבאר שבע רק יימשך"

בין 2008 ל-2011 דיווחה נכסים ובניין על הפסדים בשל עסקת לאס וגאס, אך מאז היא רווחית ובמגמת צמיחה. את 2016 סיימה נכסים בניין עם גידול בכל הפרמטרים: הכנסות שכר הדירה שלה הסתכמו ב-862 מיליון שקל - גידול של 5.3% בהשוואה לשנה הקודמת, ה-NOI (ההכנסות התפעוליות) הסתכם ב-650 מיליון שקל (לעומת 623 מיליון), והרווח הנקי על 263 מיליון שקל לעומת 188 מיליון. השווי הבורסאי של נכסים עומד על קצת יותר משני מיליארד שקל.

בישראל נחלקת פעילותה של נכסים ובניין ל-3: פארקי הייטק, מרכזים מסחריים, ומגורים. פארקי ההייטק - בהרצליה, פארק מת"ם בחיפה ופארק הייטק בבאר שבע - הם תחת החברה הבת, גב ים. תחת החברה הבת ישפרו, מחזיקה נכסים ובניין שמונה מרכזים מסחריים, ותחת החברה הבת נווה גד, בנתה שמונה פרויקטים למגורים, בין היתר בכפר סבא, נתניה, פתח תקווה, באר שבע ובת ים.

איתן: "בשנת 2013, כשראינו לאן המגמה הולכת, קנינו שתי חטיבות קרקע לדירות זולות יותר, בנתניה ובבאר שבע. בפרויקט בנתניה הלכנו על דירות קטנות, שניים ושלושה חדרים, וכיום המחירים שם משתווים למקומות אחרים".

בבאר שבע, פרויקט המגורים של נכסים ובניין כולל 120 דירות, שמתוכן נמכרו כבר 101, ומשולב בייזום רחב בהרבה, הכולל פארק הייטק וקומפלקס של פנאי - ישפרו פלאנט שמו - שבו אולמות קולנוע עם ציוד מהדור האחרון, מסעדות כמו שגב, רשתות בתי קפה ומסעדות כמו לנדוור וגומבה, ועוד. איתן: "זה מראה שאפשר להגשים חזון, לייצר מציאות וגם לעשות עסקים. אנו מקימים שם מכלול של כל מה שתושב צריך: תעסוקה, מגורים ופנאי. בפארק ההייטק יש כבר שני בניינים בהיקף של 33 אלף מ"ר והשלישי נמצא בבנייה. מטה צה"ל למעבר לנגב יושב שם, EMC, NESS, WE WORK, מרכז החדשנות של האוניברסיטה, שעובד בשת"פ עם חברת CDI. בטווח הארוך, הפארק יכלול 192 אלף מ"ר, ויועסקו שם 10,000 עובדים.

"השילוב של תעסוקה, בילוי ומגורים, מאפשר למשוך לבאר שבע אוכלוסייה איכותית, שגם נהנית ממחירים יותר נמוכים בהשוואה למרכז. למה שצעיר שמסיים לימודים בבאר שבע יחזור למרכז, אם יש לו כאן כל מה שהוא צריך? השארת הצעירים חשובה להתפתחות של העיר. הם קובעים את הצמיחה שלה וזה המנוע לכל עיר שהיא.

"קומפלקס הקולנוע שהוקם הוא מהמתקדמים בעולם, וסביבו יש הרבה פעילות של לייף סטייל: קריוקי, קארטינג, מסעדות, מסחר איכותי. 96% מהקומפלקס כבר הושכר, ו-81% כבר מאוכלס".

וכבר יש מספיק תנועה?

"בפורים עשינו שם אירוע והגיעו 50 אלף איש. אז כמובן שבסופי שבוע ובערבים זה עובד טוב יותר, כמו כל עסק של בילוי ומסחר. אנשים צריכים להתרגל לשנות את הרגלי הצריכה".

אתם משוכנעים שבבאר שבע יש מספיק כוח קנייה להיקפי הפעילות הללו?

"אנחנו עובדים על כך שאנשים יכירו את המרכז הזה. אני חושבת שזה יהיה מרכז מאוד מוצלח. זה הייחוד של נכסים ובניין, שהיא עוסקת בכל תחומי הפעילות. חברות שלא עוסקות בכל תחומי הפעילות, לא יכולות לעשות את זה. סימנו את באר שבע כבר לפני כחמש שנים ואני ידעתי שהצמיחה בה תלך ותגדל. ראש העיר דוחף מאוד לפיתוח של העיר, גם נשיאת האוניברסיטה פרופ' רבקה כרמי, ויש תוצאות: עליית מחירי הדירות הכי גבוהה הייתה שם; בשבע השנים האחרונות נרשמה בעיר עלייה של 88% במחירי הדירות. אני בהחלט חושבת שקורה שם משהו והפריחה תימשך. גם מרכז התקשוב של צה"ל עומד לעבור לשם, כך שהאוכלוסייה תגדל ותתחזק. כבר היום יש בישפרו ובפארק ההייטק יותר מ-3,000 עובדים".

מי החברות שיושבות שם? חברות שעברו מהמרכז?

"כן. המדינה, בעצם ההצהרה שמרכז הסייבר יהיה שם, שמרכז התקשוב של צה"ל יעבור לשם, ובהקמת עיר הבהד"ים, מעודדת את התהליך. מעבר לכך, היא משתתפת בעלות העסקת העובדים של חברות שעוברות לשם: לוקהיד מרטין הגיעה לבאר שבע, די. בי. מושן, JVP. גם האוניברסיטה משכנעת חברות לעבור לשם. חלק מגיעות גם מתוך חזון.

"זה מאוד חשוב לנו, ולי אישית, שאנחנו חלק מהגשמת החזון של בן-גוריון. זה נשמע אולי חצי ציני, אבל זו האמת. נשקיע בכל הפרויקטים שלנו שם יותר ממיליארד וחצי שקל, והייתי שמחה שהמודל הזה יתממש בעוד מקומות".

למה שלא תרימו את הכפפה גם בצפון?

"נשקול את זה. בחיפה יש לנו פארק הייטק מדהים שנמצא בתפוסה מלאה, והעיר כיום נותנת מענה לצעירים".

"להביא פועלים זרים, ובמיידי"

נכסים ובניין מעורבת בשני פרויקטים של התחדשות עירונית: בנחלת יהודה בראשון לציון - 214 דירות שבסוף הפרויקט יהפכו ל-800 דירות- פרויקט שנמצא בשלב אישור תב"ע והחתמת דיירים; ופרויקט במתחם דפנה בתל אביב.

"פרויקטים של פינוי בינוי הם בעיניי אחד הפתרונות לחוסר ההיצע של קרקעות לבנייה. במרכזי ערים יש תשתיות מוכנות ולכן בעיניי זה אחד האפיקים שצריך לעודד ולאפשר בו 'מסלול ירוק' ומהיר", אומרת איתן.

על מתחם דפנה, איתן מדברת בזהירות רבה. "זה ייקח זמן", היא אומרת, ויודעת כנראה על מה היא מדברת, שכן העבודה על הפרויקט החלה כבר לפני כעשר שנים. אם ייצא בסופו של דבר לפועל, ללא ספק יהווה בוננזה לנכסים ובניין: 6 מתחמים הכוללים 420 דירות, שבמקומן ייבנו 1,200 דירות, במתכונת של מגדל שלצידו "בנייה מרקמית", המיועדת ברובה להשכרה. ב-5 מששת המתחמים, אומרת איתן, נכסים ובניין כבר החתימה את מרבית הדיירים, והפרויקט בתכנון.

את רואה איזו אפשרות להורדת מחירי הנדל"ן?

"ענף הנדל"ן למגורים מושפע מהצמיחה ברמת החיים, מהריבית הנמוכה ומגידול באוכלוסייה. הממשלה עשתה כמה מהלכים נכונים בזה שאיחדה את כל התחומים תחת משרד האוצר, ובזה שהיא מנסה להקל על התהליכים והתכנונים, והחשיבה צריכה להיות לטווח ארוך ולא קצר. רפורמה ושינוי לוקחים זמן.

"אנחנו אחרי תשע שנים של עלייה מתמדת במחירים. ב-2016 עלו מחירי הדירות ב-6.3% לפי בנק ישראל, ויש כאלה שאומרים שביותר. לטווח ארוך, הפתרון הוא בטיפול בהיצע, ולא בדיכוי הביקושים. בטווח הקצר, כדי שהמחירים לא ימשיכו לעלות, צריך לשאוף ליציבות, שהמשמעות שלה בסוף היא ירידה קטנה לאורך זמן.

"מה שצריך לעשות בהקדם זה לטפל בקבלנים ובעלות הבנייה. ב-2016 כמה חברות קבלניות קרסו ואין כמעט קבלנים, בעוד מחירי הבנייה עולים; צריך להביא פועלים זרים, ובמיידי. להביא חברות קבלניות מחו"ל זה רעיון טוב, אך הייתי מחברת אותן לחברות קבלניות ישראליות, כי יארך זמן עד שיילמדו את הרגולציה".

ואיך מגדילים את ההיצע?

"כמו שאמרתי, הייתי נותנת מסלול ירוק לפרויקטים של פינוי בינוי. מעבר לזה, כשמוציאים קרקעות לשיווק, חשוב מאוד שיידעו מאיפה בא הכסף לשירותים ולתשתיות, כדי שלא ייווצר מצב שבונים שכונות יפהפיות שלא מגובות בתשתיות, כך שאנשים עומדים בפקקים כדי להגיע מהן לעבודה".

מה את חושבת על מחיר למשתכן?

"זה בסדר גמור, אבל לבדו לא מספיק. הייתי גם נותנת הלוואות לזוגות צעירים לקניית דירות יד שנייה, ולא רק לצורך קניית דירה חדשה. אפילו הלוואות בלי ריבית".

ובנושא אחר: אתם חברה חזקה, צומחת ורווחית, אבל התרומה שלכם לקהילה הייתה ממש נמוכה. ב-2015 תרמתם 100 אלף שקל. זה ממש מעט.

"אחרי כמה שנים שלא תרמנו, ב-2016 הדירקטוריון קיבל החלטה לתרום 2.8 מיליון שקל, שמתוכו כבר תרמנו את מרבית הסכום. תרמנו לניצולי שואה, לחינוך, לבתי חולים. זה דבר שאדוארדו בעצמו דוחף. אני בהחלט חושבת שחברות צריכות לתרום למען אלה שאין להם".

את רואה את עצמך לאורך שנים בחברה?

"אני אוהבת את החברה, וכל עוד מעניין לי ויש דברים שאני רוצה להגשים, חזון ואסטרטגיה, אני פה".

סגי איתן

גיל: 63

מגורים: הרצליה

משפחתי: נשואה 3

מסלול: למדה ראיית חשבון וכלכלה, עבדה כרואת חשבון במשרד סומך-חיקין. לאחר מכן הצטרפה לחברת אזורים כחשבת, והתקדמה שם עד לתפקיד משנה למנכ"ל. ב-2004 התמנתה למנכ"לית נכסים ובניין ומאז מכהנת בתפקיד

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים