שמים קו אדום: "ארה"ב מוכנה לעשות יותר נגד אסד"

השגרירה האמריקאית באו"ם ניקי היילי מחריפה את הטון בדיון חירום במועצת הביטחון ומבהירה כי ארצה לא תעבור עוד בשתיקה על מתקפות כימיות מצד משטר אסד ■ "יש זמן שבו מדינות צריכות לנקוט בעצמן בפעולות"

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם קיימה הערב (שישי) דיון חירום בעקבות המתקפה הכימית של צבא הנשיא בשאר אסד באידליב, ולאחר המתקפה של ארצות-הברית על בסיס הצבא הסורי בחומס בעקבותיה. בדיון הבהירה שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי כי ארצה מוכנה לנקוט בצעדים נוספים נגד משטר אסד.

"הקהילה הבינלאומית הביעה ביקורת שוב ושוב", אמרה. "אסד ביצע מתקפות כימיות בעבר כי ידע שיוכל להתחמק מכך, וידע שרוסיה תגבה אותו. זה השתנה אתמול". היילי הבהירה כי "יש זמן שבו מדינות צריכות לנקוט בעצמן בפעולות. ארצות-הברית לא תעמוד מנגד בזמן שמתרחשות מתקפות כאלה".

ארצות-הברית מוכנה לעשות יותר", הדגישה היילי, ואף מתחה ביקורת על רוסיה בשל תמיכתה בנשיא אסד. "ברור מעבר לכל ספק שהמשטר הסורי השתמש בנשק כימי נגד אנשיו שלו במספר הזדמנויות רב".

אחרי המתקפה האמריקאית בחומס הלילה, בארמון הנשיאות בדמשק פרסמו הצהרה לפיה הפעולה הייתה "צעד מטופש וחסר אחריות". עוד אמרו בארמונו של אסד כי "האגרסיביות של ארצות-הברית רק הגבירה את נחישותנו לתקוף את הטרוריסטים ולהעצים את הפעולות נגדם".

"האגרסיביות הגבירה את החלטתה של סוריה להכות בטרוריסטים, להמשיך לרסק אותם ולהעלות את הקצב של הפעולות כדי להשיג את המטרה", נאמר בהודעה. עוד טענו בארמון כי ארצות-הברית "הלכה שבי אחרי תעמולה שקרית", בכוונם להאשמת משטר אסד במתקפה הכימית באידליב.