מצרים: הוכרז מצב חירום ל-3 חודשים; דאעש איים בפיגועים

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, הכריז אמש בנאום טלוויזיוני על מצב חירום במדינה, שייכנס לתוקפו "אחרי הצעדים החוקיים הנדרשים" - זאת בעקבות שני פיגועי ההתאבדות שאירעו אתמול בכנסיות קופטיות במצרים

א-סיסי / צילום: רויטרס
א-סיסי / צילום: רויטרס

נשיא מצריםעבד אל-פתאח א-סיסי, הכריז אמש (א') בנאום טלוויזיוני על מצב חירום במדינה, שיארך 3 חודשים, וייכנס לתוקפו "אחרי הצעדים החוקיים הנדרשים". זאת, בעקבות שני פיגועי ההתאבדות שאירעו אתמול בכנסיות קופטיות במצרים.

מוקדם יותר, פרסם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הודעה שבה קיבל את אחריותו על המתקפה והזהיר מפני מתקפות נוספות נגד נוצרים במדינה. בהודעה הרשמית, זוהו המחבלים המתאבדים בשמות אבו אל-ברא אל-מסרי, שפוצץ עת עצמו בכנסיה באלכסנדריה, ואבו איסחאק אל-מסרי, שאחראי לפיגוע בעיר טנטא, מצפון לקהיר.

על פי הודעת הארגון, לפחות 50 בני אדם נהרגו במתקפות ו-140 נוספים נפצעו - מעט יותר מהמניין הרשמי, העומד לפי שעה על 44 הרוגים. בהודעה, שהופצה ברשתות החברתיות ובאתרים המזוהים עם דאעש והתייחסה באופן ספציפי לנוצרים בלבד, איימו אנשי הארגון האסלאמיסטי להביא ל"נהרות של דם בניהם של הצלבנים".

מוקדם יותר אתמול הורה הנשיא א-סיסי על פריסת כוחות צבא ברחבי המדינה בעקבות המתקפה, שאירעה במהלך ציון "יום ראשון של הדקלים", חג המסמל את כניסתו של ישו לירושלים ותחילת שבוע הפסחא. "המפקד העליון של הכוחות החמושים, הורה ליחידות מהצבא להתפרס באופן מידי ולסייע למשטרה האזרחית בהגנה על מתקנים חיוניים בכל מחוזות הרפובליקה", נמסר בהודעה מטעם לשכתו של א-סיסי.

לפי רשת אל-ג'זירה, חיילים נפרסו בכיכרות המרכזיים בבירה קהיר, אחרי הפיגועים. מפקד המשטרה באזור טנטא, גנרל חוסאם א-דין חליפה, הודח בעקבות הפיגוע, והוא הותקף על ידי תושבים זועמים אחרי שהגיע לזירה. כמו כן, נציגי התביעה הכללית סיירו אתמול באתרי הפיגועים וראיינו פצועים בבתי החולים.

אחרי הפיגועים, שהתרחשו בהפרש של שעות, כינס נשיא מצרים דיון חירום ומסר הצהרת גינוי: "המתקפה רק תחזק את הנחישות שלנו להמשיך קדימה לקראת הבטחת הביטחון, היציבות וההתפתחות שלנו". על אף הסמכויות הרחבות של כוחות הביטחון תחת משטרו, ארגוני טרור, בראשם דאעש, הגבירו את היקף הפיגועים בחצי האי סיני, אך גם בעומק שטחה של מצרים.

מצרים הייתה תחת מצב חירום במרבית השנים האחרונות

הכרזתו של א-סיסי, שתאפשר לצבא סמכויות נרחבות וככל הנראה תמנע פעילות גלויה מטעם האופוזיציה, מגיעה לאחר שבחלקה הגדול של חצי המאה האחרונה, מצרים הייתה תחת מצב חירום. הוא הוכרז לראשונה בשנת 1967, לאחר מלחמת ששת הימים, ונמשך עד ל-1980.

אלא שלאחר ההתנקשות בנשיא אנואר סאדאת, מצב החירום הוכרז שוב, וחודש כל 3 שנים, עד למאי 2012 - אז פג תוקפו של הצו האחרון של הנשיא לשעבר חוסני מובארק להארכת מצב החירום. מצב החירום המתמשך, שאפשר שפיטת אזרחים בבתי דין צבאיים, היה מהסיבות המרכזיות להתקוממות נגד מובארק ב-2011. מאז הדחתו, הוכרז מצב חירום פעמיים, באמצע 2012 ובסוף 2013.

לאחר המתקפה אתמול, תיקף המטה ללוחמה בטרור את אזהרת המסע למצרים. בתום הערכת מצב, פורסמה המלצה לישראלים לצאת לאלתר מחצי האי סיני ולשוב לישראל. כמו כן, המטה ממליץ לישראלים להימנע מיציאה לסיני בזמן הקרוב. זאת, נוכח "עליית המדרגה בפעילות דאעש, כולל נגד ישראל".

בחודשים האחרונים שלוחת דאעש במדינה שמה על הכוונת את המיעוט הקופטי, שמונה כ-10% מכלל אוכלוסיית מצרים, המונה כ-90 מיליון איש. בפברואר נורו למוות לפחות שבעה נוצרים בסיני, ומאות מהם נמלטו מחצי האי. בדצמבר נהרגו 25 בני אדם בפיגוע התאבדות של פעיל דאעש בקתדרלה הקופטית בקהיר.