סוכנות הביטוח של מזרחי טפחות הציגה רווח שנתי של 72 מ' ש'

טפחות סוכנות לביטוח נסמכת על גב חזק של שחקן המשכנתאות הגדול במשק ■ שנייה בדירוג הרווחיות ב-2016: אגם לידרים שבבעלות הפניקס ואיציק עוז - 38.5 מ' ש'

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

כבר שנים אחדות שהפעילים בענף הביטוח מתלוננים על חיתוך חד ברמות הרווחיות שהיו נהוגות בענף, ועל הקושי הגובר להציג רווחים. בצד אמירות אלה גם מתרבים הקולות הטוענים כי על סוכן הביטוח להמציא את עצמו מחדש, במטרה לשמור על כדאיות כלכלית בתחום.

מבדיקת "גלובס" את הדוחות הכספיים של קבוצות הביטוח המרכזיות בישראל, ושל בנק מזרחי טפחות, עולה כי ישנן לא מעט סוכנויות גדולות שמרוויחות יפה, וגם בסיכומה של שנת 2016 בולטות תוצאותיהן של שתיים מהן: טפחות סוכנות לביטוח, שבבעלות בנק מזרחי טפחות, ואגם לידרים, שבבעלות קבוצת הפניקס ואיציק עוז, שהציגו בשנה שעברה רווחים של 72 מיליון שקל ושל 38.5 מיליון שקל, בהתאמה.

מתחת לשתיים אלה, אך מעל ליתר, נמצאות עוד שתי סוכנויות ענק שהציגו רווחים נאים בשנה החולפת: שקל, שבבעלות הפניקס ובניהול קרן שמיר, ומבטח סימון, שבבעלות מגדל ובניהול מלי שאול, עם רווחים של 23.1 מיליון שקל ו-20.1 מיליון שקל, בהתאמה. המשותף לאגם לידרים, שקל ומבטח סימון הנו, שהן סוכנויות ניהול הסדרים פנסיוניים - כלומר, מגה-סוכנויות - שמתמחות בניהול החיסכון הפנסיוני של עובדים, ושמתקשרות עם מעסיקים ועם חברות גדולות.

במורד הרשימה בולטות עוד כמה סוכנויות שהציגו רווחים לא זניחים: בנפיט של הפניקס, תמורה של כלל ביטוח, פלתורס של מגדל, ואורות של מנורה מבטחים, עם רווחים של 9.6 מיליון שקל, 8.9 מיליון שקל, 6.5 מיליון שקל ו-5.6 מיליון שקל, בהתאמה. למעשה, פלתורס שונה משלוש האחרות שהזכרנו, משום שהיא עוסקת בתחומי הביטוח הכללי, בעוד שהשלוש האחרות גם הן בתחום ניהול ההסדרים הפנסיוניים.

לידרים בשוק פנסיוני תחרותי

נחזור לשתי הסוכנויות המובילות, טפחות ואגם לידרים. השתיים הללו בולטות דרך קבע ברווחיות שלהן. הראשונה - טפחות - נסמכת על גב חזק של שחקן המשכנתאות הגדול במשק, שמוביל אליה לקוחות, והשנייה - אגם - פועלת בשוק תחרותי מאוד, ומצליחה להצטיין ביחס למתחרות.

דוחות בנק מזרחי טפחות, בניהול אלדד פרשר, מפרטים עד כמה הפעילות של שיווק ביטוח רווחית עבורו. בפרק "שיווק ביטוחים (ביטוח אגב משכנתא)" מסבירים בבנק כי "הרוב המכריע של הלווים מבוטחים בפוליסות ביטוח חיים בקשר להלוואה, והנכסים שמשמשים כבטוחה מבוטחים בביטוח נכס.

"בהתאם להוראות המפקח על הביטוח והמפקח על הבנקים, ביטוחי חיים וביטוחי מבנה אגב הלוואה לדיור משווקים על-ידי סוכנות ביטוח בבעלות מלאה של הבנק (טפחות סוכנות לביטוח), שפעילותה נפרדת מפעילות הבנק, והיא מוגבלת רק לתיווך בביטוח מבנה, לרבות נזקי מים, ובביטוח חיים אגב הלוואה הניתנת על-ידי הבנק".

וכאן טמון מוקד הכוח של הסוכנות, שמציגה רווחיות נדירה, שהיוותה יותר מ-5% מהרווח הנקי של הבנק כולו ב-2016 - הקרבה לחברה אם שמוכרת הרבה מאוד משכנתאות, וריבוי הלקוחות שרוכשים את המשכנתא דרך הסוכנות של הבנק.

יחד עם זאת, כפי שמסבירים במזרחי טפחות, "הלווים בוחרים בחלקם לערוך ביטוחיהם באמצעות סוכנות הביטוח של הבנק, וחלקם באמצעות הסדרי ביטוח אחרים. כדי לשמור על ההפרדה הנדרשת בין פעילות המשכנתאות ופעילות הביטוח, לצורך רכישת הביטוחים מסוכנות הביטוח של הבנק נדרשים הלקוחות ליצור קשר ישיר עם הסוכנות, לרבות באמצעות עמדות ייעודיות המקושרות ישירות לסוכנות הביטוח, אשר הוצבו בסניפי הבנק".

בכל אופן, עד כמה סוכנות זו רווחית? מנתוני בנק מזרחי טפחות עולה כי סך הכנסות הבנק ממכירת ביטוח אגב משכנתא (ביטוחי חיים וביטוחי נכסים) עמד בשנת 2016 על כ-111 מיליון שקל, שהניבו כאמור תרומה לרווח הנקי של הבנק של 72 מיליון שקל. כלומר, הסוכנות הציגה שיעור רווחיות אדיר של 65% מההכנסות. זאת, לאחר שב-2015 הניבו הכנסות של 108 מיליון שקל תרומה לרווח הנקי של הבנק בהיקף של 68 מיליון שקל (שיעור רווחיות דומה של כ-63%).

ומה לגבי אגם לידרים? ב-2015 רשמה הסוכנות רווח של 37.1 מיליון שקל, לאחר שב-2014 רשמה רווח של 29.7 מיליון שקל. למעשה, בשנים 2010 עד 2016 (כולל) רשמה סוכנות הביטוח רווח מצטבר של יותר מ-208 מיליון שקל - ממוצע שנתי של 29.8 מיליון שקל רווח. הרבה מעל ליתר סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים בשוק.

עוד נציין לגבי זרוע הסוכנויות החזקה של קבוצת הפניקס, שבניהול אייל לפידות, כי סוכנויות כהן גבעון, בנפיט ואגם לידרים שלחו ב-2016 כמה נציגים בכירים לרשימת צמרת מקבלי השכר בהפניקס, ולמעשה בכל ענף הביטוח. איציק עוז, מייסד ומנכ"ל משותף באגם לידרים (ובעל מניות מיעוט בסוכנות) קיבל ב-2016 שכר ותגמולים בעלות של יותר מ-7 מיליון שקל. המנכ"ל המשותף השני באגם לידרים, לצד עוז, הנו רמי דיין.

כמו כן, רן גבעון, מנכ"ל ובעלים בסוכנות כהן גבעון קיבל תגמולים בעלות של יותר מ-4.1 מיליון שקל (הסוכנות הציגה רווח שנתי של כ-3.5 מיליון שקל ב-2016). לצדם פורטו גם עלויות השכר של אייל בוכבינדר, סמנכ"ל בבנפיט, ושל נתי זכאי, מנכ"ל אותה סוכנות, שעמדו על 3.1 מיליון שקל ו-2.9 מיליון שקל.

תוצאות סוכנויות ביטוח מובילות בישראל
 תוצאות סוכנויות ביטוח מובילות בישראל